3213
Sök

Strandberg's Volvo 740 -90 | Ny tråd på G!!

2 419 Inlägg
2 november 2010
Trådstartare
henke_92 skrev:
Att rost laga en fin gammal bil är för mig som att rädda en cancer patient... Guldvärt!!

Jo Kanske inte är det roligaste men fan va bra det käns efteråt! big_smile

2 419 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
Tjenare!!!! Har inte hänt så jätte mkt denna vecka hmm börjar bli bra trött på bil fan nu! lutar åt nya fjäderben fram då de är jävligt rostiga och så går det ju inte att få los skruven som håller stötdämparna, vet ju heller inte om det är olja eller gasdämpare så kan ju inte värma på skiten!

Men lite har ju hänt! fjärderbenen är helt rensade bara abs givarna och stötdämparna kvar! sen så har jag putsat upp generatorn igen! började med 80,180,240,800,1200 papper tror dock att 80 var lite väll grovt men men.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/126898/1016052_0quzmr.jpg

Kan nån förklara för mig varför allt jag lackat blir såhär? bara att pilla bort färgen ju sad
https://www1.garaget.org/gallery/archive/126898/1016053_hfe7jw.jpg

Och till sist en bild på ett utav de fina bakhjulslagren på crossen tongue
https://www1.garaget.org/gallery/archive/126898/1016054_k85a4z.jpg

Performance meck
342 Inlägg
7 november 2010
är bara och värma har alldrig varit med om att dämparna ens blivit skadade men du behöver ju inte värma 15min;)
försök hitta ett par stötdämpae där muttern går att lossa enkelt;)
ser bra ut lycka till

Mvh viktor

2 419 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
wistfors skrev:
är bara och värma har alldrig varit med om att dämparna ens blivit skadade men du behöver ju inte värma 15min;)
ser bra ut lycka till

Mvh viktor

Nej det kvittar hur stötdamparen blir för de ska jag inte ha endå! men om det är gas så kanske det inte är så bra att värma! poff tongue

Performance meck
342 Inlägg
7 november 2010
strandberg31 skrev:
wistfors skrev:
ser bra ut lycka till

Mvh viktor

Nej det kvittar hur stötdamparen blir för de ska jag inte ha endå! men om det är gas så kanske det inte är så bra att värma! poff tongue

dom kommer ingen stans dom sitter ju fast i benet;)

438 Inlägg
7 november 2010
Är det gasdämpare så fjädrar dom ut av sig själv om du trycker ihop dom, annars så är det oljedämpare;)
hur blir det?? ska du köra med Coils eller ???

MVH VAnd3rsson

2 419 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
VAnd3rsson skrev:
Är det gasdämpare så fjädrar dom ut av sig själv om du trycker ihop dom, annars så är det oljedämpare;)
hur blir det?? ska du köra med Coils eller ???

MVH VAnd3rsson

JAså fan va fint får prova det sen! tackar för det big_smile Jo nån gång men inte nu har insett att jag inte har nått jobb! hahah det kostar ju typ 15k för både fram och bak så får vänta till jag för bättre inkomst eller vinner på lotto lol

2 419 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
Jo nu är det så att det blev ett litet ryck till!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/126898/1016126_so99zf.jpg
Så nu är framvagns balken ren! big_smile värmde med gasolen på skruv fan slog och skruva så till slut släppte den!

Styrväxeln är den gjord i alu? någon som vet? tongue

438 Inlägg
7 november 2010
hehe okej tongue jo det är lite dyrt,,, man är inte rik när man är student :p Styrväxeln är i aluminium smile
Senast redigerat av VAnd3rsson (7 november 2010)

2 419 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
VAnd3rsson skrev:
hehe okej tongue jo det är lite dyrt,,, man är inte rik när man är student :p Styrväxeln är i aluminium smile

Nej fy fan ska nog klaga hos mona salin eller nån så de ger mig lönehöjning tongue gött! då har man nått att gno på i vinter då tongue

210 Inlägg
7 november 2010
strandberg31 skrev:
Tjatja tongue

http://www1.garaget.org/gallery/archive/126898/998063_5xiels.jpg
upp pallad och borttagning av avgassystem,kardan mm påbörjat! till helgen ska fan motorn ur!

MVH

tänk på att ha en pressening eller nått som stoppar fukten om du låter bilen stå på gräsmatta längre tid. perfekt garage ska nog fan ha sånt till min 242a nästa sommar när de blir dags för att dona  med den tongue

2 419 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
VXC70 skrev:
strandberg31 skrev:
Tjatja tongue

upp pallad och borttagning av avgassystem,kardan mm påbörjat! till helgen ska fan motorn ur!

MVH

tänk på att ha en pressening eller nått som stoppar fukten om du låter bilen stå på gräsmatta längre tid. perfekt garage ska nog fan ha sånt till min 242a nästa sommar när de blir dags för att dona  med den tongue

Lät som en bra ide först, men tält fanskapet läckte ju in! köpte det ju nytt nu till sommarn så efter att det regna så vart bagagen full i vatten tongue men pappa kom med en bra ide! man gör ett golv av lastpallar sen playwood över! kanske inte kan palla upp bilen men det blir ju som ett garage!

Med lem
1 127 Inlägg
7 november 2010
strandberg31 skrev:
Tjenare!!!! Har inte hänt så jätte mkt denna vecka hmm börjar bli bra trött på bil fan nu! lutar åt nya fjäderben fram då de är jävligt rostiga och så går det ju inte att få los skruven som håller stötdämparna, vet ju heller inte om det är olja eller gasdämpare så kan ju inte värma på skiten!

Men lite har ju hänt! fjärderbenen är helt rensade bara abs givarna och stötdämparna kvar! sen så har jag putsat upp generatorn igen! började med 80,180,240,800,1200 papper tror dock att 80 var lite väll grovt men men.

Är det den där hemska muttern nere på fjäderbenet du inte får bort? Värm på så mycket du orkar, jag hade gasdämpare, värmde så skiten glödde.. tongue Tog största rörtången jag hade hemma och lyckades få loss den till slut.

För en kompis så följde gängorna med upp när han väl fick loss den. lol

2 419 Inlägg
7 november 2010
Trådstartare
H3dlund skrev:
strandberg31 skrev:

Är det den där hemska muttern nere på fjäderbenet du inte får bort? Värm på så mycket du orkar, jag hade gasdämpare, värmde så skiten glödde.. tongue Tog största rörtången jag hade hemma och lyckades få loss den till slut.

För en kompis så följde gängorna med upp när han väl fick loss den. lol

Exakt den! får testa att värma då smile

210 Inlägg
7 november 2010
strandberg31 skrev:
VXC70 skrev:
strandberg31 skrev:
Tjatja tongue

MVH

Lät som en bra ide först, men tält fanskapet läckte ju in! köpte det ju nytt nu till sommarn så efter att det regna så vart bagagen full i vatten tongue men pappa kom med en bra ide! man gör ett golv av lastpallar sen playwood över! kanske inte kan palla upp bilen men det blir ju som ett garage!

går nog att köpa sån där trökig grön pressening och spänna över, super stor pressening alltså tongue

ja de där med golvet var bra, men då går de ju som sagt inte att lyfta men. gör man så här att man tar och har hjulen på lastpallar och en springa i mitten (överdrift här kan va att gräva en lång grop så man kan gå under bilen som dom gör på besiktningen. blir ju då som att ha en bil lyft perfekt när man ska demontera växellåda , eller rostskydda. ^^

579 Inlägg
17 november 2010
Dä där med att lacken spricker å har sig, kan bero på dåligt för arbete. Det är mer lr mindre A och O vid lackering lr vad man säger.

Blästra lr slipa rent delen med slipapper först, å sen se till att du lägger på ett par rikliga lager med grund färg typ 2-4 st lager lr nåt. Och en 3 lager färg. Så gjorde jag ifall jag minns rätt på mina vattenkylar fästen, Oljemätstickans rör, kamdrev m.m å de håller kvar lacken än. (Gjorde inte dä på tryck rören å nu ser de ut som på din bild, hade ju givetvis ingen grund färg å bara en burk blank vit för att lackera så tongue)

2 419 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
P--JawZ--K skrev:
Dä där med att lacken spricker å har sig, kan bero på dåligt för arbete. Det är mer lr mindre A och O vid lackering lr vad man säger.

Blästra lr slipa rent delen med slipapper först, å sen se till att du lägger på ett par rikliga lager med grund färg typ 2-4 st lager lr nåt. Och en 3 lager färg. Så gjorde jag ifall jag minns rätt på mina vattenkylar fästen, Oljemätstickans rör, kamdrev m.m å de håller kvar lacken än. (Gjorde inte dä på tryck rören å nu ser de ut som på din bild, hade ju givetvis ingen grund färg å bara en burk blank vit för att lackera så tongue)

hmm har faktiskt gjort ungefär som du säger! dock inte slipat, får någ testa det.

Dåligt med update tyvärr! men har börjat skruva isär styrväxeln lite, gängpaj på rören som går tvärs över! fast bara på nippeln och inte i själva växeln som tur är! Blir nog till att skicka länkarmarna till dannnej framöver! big_smile

579 Inlägg
17 november 2010
A ok, mysko i såna fall, bara å testa sig fram då wink

Så jädra typsikt med gängpaj asså mad

2 419 Inlägg
17 november 2010
Trådstartare
P--JawZ--K skrev:
A ok, mysko i såna fall, bara å testa sig fram då wink

Så jädra typsikt med gängpaj asså mad

får göra det! Ja fy fan, men rören var inge fina heller så det får blir nya!

579 Inlägg
17 november 2010
Jepp smile, a fan lika bra å få nytt å fräscht.

Sök