3068
Sök

Kommer försäkringen täcka motorhaveri?

5 198 Inlägg
28 november 2009
man får ju inte undanhålla nåt... men klart,, det man inte vet.. .

Japan Quality
670 Inlägg
28 november 2009
Täcker inte maskinskadeförsäkringen detta? Du betalar självrisken och försäkringsbolaget resten.

P.Sköld
Honda il potere dei sogni

5 198 Inlägg
28 november 2009
Powerman skrev:
Täcker inte maskinskadeförsäkringen detta? Du betalar självrisken och försäkringsbolaget resten.

bror på ålder och hur lång den gått

4 005 Inlägg
28 november 2009
Lurken_85 skrev:
HAha måste bara tala om att en arbetskollega fick ut en ny motor eller ja en begagnad. Han hade chaufför på sin audi en kväll nu kommer jag inte ihåg vad det var för modell eller miltal på bilen men hon som körde hittade på en sten med tråget iaf sen körde hon tills den skar. Och det gick på försäkringen iaf. Men så är det väll alltid med försäkringar ibland kan man få ut för vad som helst men en annan gång är det tvärnit.

Ja det är ju klart, en olycka har ju inträffat som i sin tur har skapat motorhaveriet.
Skadan har ju inte hänt pga av missvård osv och därför är det ersättningsbart.

Rs4Danderyd skrev:
Är det inte så att har man en bil som gått över 10.000 mil så är det helt onödigt med helförsäkring eftersom man inte får ett skit av försäkringsbolagen då?
Så gick snacket på min gamla arbetsplats, men som sagt jag låter det personligen vara osagt.
På importbilar så måste man ju dock ha helförsäkring hela tiden.

Det viktigaste med helförsäkringen är att man får vagnskadeförsäkringen vilket i många fall är värt då man ibland kan klanta sig ordentligt hmm

Vagnskadeförsäkringen ersätter yttre skador på din bil om du krockar, råkar ut för skadegörelse eller skadar bilen av en ren olyckshändelse. När du köper en helt ny bil ingår ofta en treårig vagnskadegaranti från leverantören (se köpehandlingarna). Om det gör det, kan du vänta med att teckna vagnskadeförsäkringen.

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
28 november 2009
MilleN skrev:
Jag hoppas verkligen du berättar för köparen att den drar olja annars är det ett ganska allvarligt brott.

Har en känsla att det inte är trådskaparens avsikt att informera en ev. köpare om det nej.

bihfocus
28 november 2009
Trådstartare
MilleN skrev:
Jag hoppas verkligen du berättar för köparen att den drar olja annars är det ett ganska allvarligt brott.

Allvarligt brott? _Hhahah du skojar. på vilket sätt eller? Jag köpte en begagnad bil förut och inte fan sa han att växellådan var kass nej så vadå ska jag polisanmäla han eller? Men gud vad alla är fina helt plötsligt.

Asså tror ni missförstått min bil är ingen skrot bara för att den drar olja. DEN GÅR som den ska + att DEN GÅR genom varje besiktning fast den drar olja hallåååååååå?

Undrar varför jag äns skapade tråden då jag bara frågade om detta kommer gälla på försäkringen och inte om jag kommer säga det till nästa köpare eller hålla tyst.

Men fy fan vad folk ska rota i andras problem.

JAG TROR VERKLIGEN INTE ATT DU SKULLE SÄGA ETT SKIT TILL NÅGON OM VISSA FEL OM DU SÅLDE DIN BIL
men nu kan du sitta där och säga det då du inte säljer något eller?
Senast redigerat av bihfocus (28 november 2009)

bihfocus
28 november 2009
Trådstartare
Tråden kan låsas då detta leder ingen vart...

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
28 november 2009
palleninja skrev:
matteeee skrev:
palleninja skrev:
hallå vafan jag har min bil försäkrad på trygghansa och det ska täcka ev. motorhaveri...

kommer ju givetvis inte att göra det när det väl händer av någon outgrundlig anledning men ..som sagt det SKA täcka

ligger under halv tillomed, maskinskada heter det tydligen efter lite eftersökningar

Sök lite till så ser du att dom har en begränsning (som alla andra bolag).. Just T-H har upp till 10k mil eller 8år (om man inte har en märkesförsäkring och servar bilen på märkesverkstad - då kan man få detta förlängt till 15000mil eller 8år.)

var inte långt ifrån min chansning högre upp i tråden..

Man blir ju mörkrädd... Du sitter alltså och skriver ner fakta som du chansar fram? Och ändå bemödade du dig med att söka upp vad den delen av försäkringen heter som täcker sånt, men inte hur den gäller?
Du borde bli journalist på AB, du platsar direkt.!

/Mattias

42 Inlägg
28 november 2009
matteeee skrev:
palleninja skrev:
matteeee skrev:

Sök lite till så ser du att dom har en begränsning (som alla andra bolag).. Just T-H har upp till 10k mil eller 8år (om man inte har en märkesförsäkring och servar bilen på märkesverkstad - då kan man få detta förlängt till 15000mil eller 8år.)

Man blir ju mörkrädd... Du sitter alltså och skriver ner fakta som du chansar fram? Och ändå bemödade du dig med att söka upp vad den delen av försäkringen heter som täcker sånt, men inte hur den gäller?

men seriöst.. om du läser hela inlägget ser du att jag klar och tydligt skrev att det inte var fakta utan en chansning..

kändes inte soim att det var lönt att kolla upp närmare pga att han hade ett annat bolag ändå.

832 Inlägg
30 november 2009
linuslinje skrev:
Lurken_85 skrev:
HAha måste bara tala om att en arbetskollega fick ut en ny motor eller ja en begagnad. Han hade chaufför på sin audi en kväll nu kommer jag inte ihåg vad det var för modell eller miltal på bilen men hon som körde hittade på en sten med tråget iaf sen körde hon tills den skar. Och det gick på försäkringen iaf. Men så är det väll alltid med försäkringar ibland kan man få ut för vad som helst men en annan gång är det tvärnit.

Ja det är ju klart, en olycka har ju inträffat som i sin tur har skapat motorhaveriet.
Skadan har ju inte hänt pga av missvård osv och därför är det ersättningsbart.

Jo men man bör ju stänga av bilen när man ser att oljelampan lyser å när man sen kliver ur bilen å ser ett oljespår efter har inte jag startat bilen igen iaf. Det var ju såklart en olycka att köra sönder tråget men inte att motorn skar.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

982 Inlägg
30 november 2009
den där gamla sörka är väl inget att laga ?

519 Inlägg
30 november 2009
bihfocus skrev:
MilleN skrev:

Allvarligt brott? _Hhahah du skojar. på vilket sätt eller? Jag köpte en begagnad bil förut och inte fan sa han att växellådan var kass nej så vadå ska jag polisanmäla han eller? Men gud vad alla är fina helt plötsligt.

Det är alldeles riktigt, det är ett brott att inte informera köparen om de fel du har vetskap om! wink

2 976 Inlägg
30 november 2009
palleninja skrev:
matteeee skrev:
palleninja skrev:

men seriöst.. om du läser hela inlägget ser du att jag klar och tydligt skrev att det inte var fakta utan en chansning..

kändes inte soim att det var lönt att kolla upp närmare pga att han hade ett annat bolag ändå.

Det framgick inte att det var en chansning, och ärligt talat - varför skriva ett inlägg som är en chansning? Vad tillför det?

/Mattias

42 Inlägg
30 november 2009
matteeee skrev:
palleninja skrev:
matteeee skrev:

Det framgick inte att det var en chansning, och ärligt talat - varför skriva ett inlägg som är en chansning? Vad tillför det?

KOPIERAT!
jo det har du helt rätt i ... nån rishög kommer ju inte att belönas med betalda grejjor..

nu chansar jag hej vilt här men 8 år ,10k mil MAX +dyrare självrisk efter typ 4 år o 5 k mil

hur fan menar du att det inte framgick din mupp????

3 390 Inlägg
30 november 2009
bihfocus skrev:
MilleN skrev:

Asså tror ni missförstått min bil är ingen skrot bara för att den drar olja. DEN GÅR som den ska + att DEN GÅR genom varje besiktning fast den drar olja hallåååååååå?

Undrar varför jag äns skapade tråden då jag bara frågade om detta kommer gälla på försäkringen och inte om jag kommer säga det till nästa köpare eller hålla tyst.

Men fy fan vad folk ska rota i andras problem.

JAG TROR VERKLIGEN INTE ATT DU SKULLE SÄGA ETT SKIT TILL NÅGON OM VISSA FEL OM DU SÅLDE DIN BIL
men nu kan du sitta där och säga det då du inte säljer något eller?

Kopierat från konsumentverket:

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen (inte konsumentköplagen) anses bilen ändå felaktig om:

1. den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,

2. säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till

eller om

3. bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.
Senast redigerat av WeDo (30 november 2009)

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

1 488 Inlägg
30 november 2009
palleninja: Mildare svar från dig framöver, du behöver inte tillta aggresiv ton för att få något sagt på ett forum.

2 976 Inlägg
30 november 2009
palleninja skrev:
matteeee skrev:
palleninja skrev:

KOPIERAT!
jo det har du helt rätt i ... nån rishög kommer ju inte att belönas med betalda grejjor..

nu chansar jag hej vilt här men 8 år ,10k mil MAX +dyrare självrisk efter typ 4 år o 5 k mil

hur fan menar du att det inte framgick din mupp????

Moget!

Läs vilket av dina inlägg jag svarade på, och som jag syftar på i hela denna diskussionen..

Det såg ut såhär:
matteeee skrev:
palleninja skrev:
hallå vafan jag har min bil försäkrad på trygghansa och det ska täcka ev. motorhaveri...

kommer ju givetvis inte att göra det när det väl händer av någon outgrundlig anledning men ..som sagt det SKA täcka

ligger under halv tillomed, maskinskada heter det tydligen efter lite eftersökningar

/Mattias

42 Inlägg
30 november 2009
jo om man inte läser hela tråden innan man svara så tar det bort hela pointen känns det som

Lights out.
124 Inlägg
30 november 2009
MilleN skrev:

Sure, det är ett brott. Men hur du ska få någon fälld för det är en annan sak.

DFFL
9 020 Inlägg
30 november 2009
Snajdarn skrev:
MilleN skrev:

Sure, det är ett brott. Men hur du ska få någon fälld för det är en annan sak.

Denna tråden t.ex.

Man skulle även kunna köpa bilen, låta motorn rasa, hävda att han inte sa något och hänvisa till denna tråden.

EDIT:
M.a.o. låt det stå med i kontraktet att det är problem...
Senast redigerat av FireTraXX (30 november 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Sök