3062
Sök

Kommer försäkringen täcka motorhaveri?

bihfocus
27 november 2009
Trådstartare
Hej

Det är så att min bil har börjat dra en hel del olja. För 3 mån sedan fyllde jag fullt men idag fattades det 3,5 liter olja. Den läcker inte iaf såg jag.
Var på verkstaden vilket de såg att den blåryker när man varvar den sammt att kolvringarna verkar kaputt. Detta kommer orsaka motorhaveri sammt att katten dör tillslut.

Renoveringen skulle gå runt 10,000 - 15,000:- och bilen är inte värd så mycket.
Enda som skulle kunna göras är motorbyte då det finns billiga på skroten.

Jag undrar nu jag har Länsförsäkringar FULL försäkring på allt som går att ha.
Kommer de täcka något av detta eller är det hopplöst?

Jag har även gjort en skadeanmälan.

Tacksam för svar M.v.H SAM

huh?
10 427 Inlägg
27 november 2009
Vanliga försäkringar täcker normalt inte motorhaverier, det har man garantier till.
Och på en relativt gammal bil så får du nog punga ut ur egen ficka.

Helförsäkring innebär oftast att man har en vagnskadeförsäkring som täcker upp
om du t ex råkar krocka med en stolpe.

Edit:
Om vi säger att du precis hade köpt bilen av en privatperson via Blocket
som tecknat en Blocket Beganatförsäkring hos IF så kan man få ut pengar
om det skulle vara nåt som är tokigt om bilen är max / har max gått 10år/149999 km eller 15 år/204999 km.
Men det är en annan sak det.
Senast redigerat av steifan (27 november 2009)

bihfocus
27 november 2009
Trådstartare
Det var det jag forstod den har gått så pass mycket plus att den är 10år gammal tror inte de kommer gå med på en reparation

Got N/A?
358 Inlägg
27 november 2009
Nix, du kommer med absolut största sannolikhet inte få ett öre.

42 Inlägg
27 november 2009
hallå vafan jag har min bil försäkrad på trygghansa och det ska täcka ev. motorhaveri...

kommer ju givetvis inte att göra det när det väl händer av någon outgrundlig anledning men ..som sagt det SKA täcka

ligger under halv tillomed, maskinskada heter det tydligen efter lite eftersökningar
Senast redigerat av palleninja (27 november 2009)

bihfocus
27 november 2009
Trådstartare
palleninja skrev:
hallå vafan jag har min bil försäkrad på trygghansa och det ska täcka ev. motorhaveri...

kommer ju givetvis inte att göra det när det väl händer av någon outgrundlig anledning men ..som sagt det SKA täcka

ligger under halv tillomed, maskinskada heter det tydligen efter lite eftersökningar

Tror det liggel helt och hållet på bilens ålder & mil

42 Inlägg
27 november 2009
bihfocus skrev:
palleninja skrev:

Tror det liggel helt och hållet på bilens ålder & mil

jo det har du helt rätt i ... nån rishög kommer ju inte att belönas med betalda grejjor..

nu chansar jag hej vilt här men 8 år ,10k mil MAX +dyrare självrisk efter typ 4 år o 5 k mil

bihfocus
27 november 2009
Trådstartare
Tror inte detta kommer gå vägen iaf jag har gjort en anmälan men nu ligger han på blocket  för försäljning
sammt att jag täcknat blocket begagnatförsäkrning då det kan komma bra till pass för den nya kunden

42 Inlägg
27 november 2009
jahaja!.. hoppas jag inte köper en bil av dig någonsin..

fast jag hoppas du säljer den till en polare eller nått.. KOLLA vilkoren kan bli dyrt som fan med sjävlrisk eftersom dom räknar varje grejj = 1 st självrisk .
alltså kan det kosta typ 15 k att laga skiten om man har otur

(alla jävla försäkringar är bluff, bara inse, visst' man kan lyckas nångång men oftast blir det nitlot)

EDIT ! Va i hvete, just den bilen jag kollade på blocket!! sjukt sammanträffande! EDIT
btw jag tar den inte..
Senast redigerat av palleninja (27 november 2009)

bihfocus
28 november 2009
Trådstartare
Alltså jag fattar inte vad du snackar om. Vadå köper inte bil av dig. Vem tvingar dig. Bilen är ine precis så att den inte funkar eller går. Det är bara att den drar mer olja än vanligt. Om jag skulle behålla den skulle jag köra med den i några år till med detta fel så det är inte så att den kommer rasa det första den gör då någon annan köper den. 

Alltså jag lurar ingen på något om du tror det lägg dig inte i

4 586 Inlägg
28 november 2009
hur länge sen var det ett oljebyte på bilen? Finns ingen som fyller på 3,5 liter olja när motorn precis rymmer 4 liter eller lite över. Då byter man olja

Du kan glömma att försäkringen ska täcka din dåliga motor då bilen är för gammal samt säkert gått för långt
Senast redigerat av jocke_gronberg (28 november 2009)

42 Inlägg
28 november 2009
bihfocus skrev:
Alltså jag fattar inte vad du snackar om. Vadå köper inte bil av dig. Vem tvingar dig. Bilen är ine precis så att den inte funkar eller går. Det är bara att den drar mer olja än vanligt. Om jag skulle behålla den skulle jag köra med den i några år till med detta fel så det är inte så att den kommer rasa det första den gör då någon annan köper den. 

lugn nu...

tyckte du skrev att kolvringar o diverse saker var trasiga men kan ha missuppfattat,

menade bara att nästa bil jag köper är förhoppningsvis inte en som varit inne på verkstad vars det konstaterades massa fel, som ej åtgärdas sen fått en blocket-"garanti" som kostar satan att använda.

fast om den ändå inte kommer rasa det första den gör så..då är det ju annat:)

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
28 november 2009
palleninja skrev:

Sök lite till så ser du att dom har en begränsning (som alla andra bolag).. Just T-H har upp till 10k mil eller 8år (om man inte har en märkesförsäkring och servar bilen på märkesverkstad - då kan man få detta förlängt till 15000mil eller 8år.)

/Mattias

42 Inlägg
28 november 2009
matteeee skrev:
palleninja skrev:

Sök lite till så ser du att dom har en begränsning (som alla andra bolag).. Just T-H har upp till 10k mil eller 8år (om man inte har en märkesförsäkring och servar bilen på märkesverkstad - då kan man få detta förlängt till 15000mil eller 8år.)

var inte långt ifrån min chansning högre upp i tråden..

832 Inlägg
28 november 2009
HAha måste bara tala om att en arbetskollega fick ut en ny motor eller ja en begagnad. Han hade chaufför på sin audi en kväll nu kommer jag inte ihåg vad det var för modell eller miltal på bilen men hon som körde hittade på en sten med tråget iaf sen körde hon tills den skar. Och det gick på försäkringen iaf. Men så är det väll alltid med försäkringar ibland kan man få ut för vad som helst men en annan gång är det tvärnit.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

bihfocus
28 november 2009
Trådstartare
jocke_gronberg skrev:
hur länge sen var det ett oljebyte på bilen? Finns ingen som fyller på 3,5 liter olja när motorn precis rymmer 4 liter eller lite över. Då byter man olja

Du kan glömma att försäkringen ska täcka din dåliga motor då bilen är för gammal samt säkert gått för långt

Det är så att jag trodde att det fanns olja men att det gick åt lite då jag vet att jag måste fylla på
det ibland på just denna bil men inte att det skulle gå åt så mycket. Jag köpte 1l först såg att stickan vart torr så jag fortsatte tills jag kom upp i 3,5 liter så visst kunde man gjort ett oljebyte direkt.

bihfocus
28 november 2009
Trådstartare
palleninja skrev:
bihfocus skrev:

lugn nu...

tyckte du skrev att kolvringar o diverse saker var trasiga men kan ha missuppfattat,

menade bara att nästa bil jag köper är förhoppningsvis inte en som varit inne på verkstad vars det konstaterades massa fel, som ej åtgärdas sen fått en blocket-"garanti" som kostar satan att använda.

fast om den ändå inte kommer rasa det första den gör så..då är det ju annat:)

De säger att det kan vara kolvringarna men det är inte fastställt. Det är inte så att den har dåliga co värden tvärtom men den drar olja vilket gör att det behövs fyllas på ofta eller kolla regelbundet iaf.
Enligt Ford så är det mycket olja som går och de tror på kolvringarna.

bihfocus
28 november 2009
Trådstartare
Blocket garantin täcker inte detta då bilen gått en hel del men finns andra saker som den täcker
och det lär köparen gilla för han kan se direkt på Blocket vad som täcks och inte. Hade bilen vart upp emot 1000mil så hade garantin täckt allt.

9 108 Inlägg
28 november 2009
Jag hoppas verkligen du berättar för köparen att den drar olja annars är det ett ganska allvarligt brott.

327 Inlägg
28 november 2009
Är det inte så att har man en bil som gått över 10.000 mil så är det helt onödigt med helförsäkring eftersom man inte får ett skit av försäkringsbolagen då?
Så gick snacket på min gamla arbetsplats, men som sagt jag låter det personligen vara osagt.
På importbilar så måste man ju dock ha helförsäkring hela tiden.

Sök