3071
Sök

Kommer försäkringen täcka motorhaveri?

Lights out.
124 Inlägg
30 november 2009
WeDo skrev:
bihfocus skrev:
MilleN skrev:
Jag hoppas verkligen du berättar för köparen att den drar olja annars är det ett ganska allvarligt brott.

Allvarligt brott? _Hhahah du skojar. på vilket sätt eller? Jag köpte en begagnad bil förut och inte fan sa han att växellådan var kass nej så vadå ska jag polisanmäla han eller? Men gud vad alla är fina helt plötsligt.

Asså tror ni missförstått min bil är ingen skrot bara för att den drar olja. DEN GÅR som den ska + att DEN GÅR genom varje besiktning fast den drar olja hallåååååååå?

Undrar varför jag äns skapade tråden då jag bara frågade om detta kommer gälla på försäkringen och inte om jag kommer säga det till nästa köpare eller hålla tyst.

Men fy fan vad folk ska rota i andras problem.

JAG TROR VERKLIGEN INTE ATT DU SKULLE SÄGA ETT SKIT TILL NÅGON OM VISSA FEL OM DU SÅLDE DIN BIL
men nu kan du sitta där och säga det då du inte säljer något eller?

Kopierat från konsumentverket:

En klausul om befintligt skick fritar dock inte säljaren från allt felansvar. Enligt köplagen (inte konsumentköplagen) anses bilen ändå felaktig om:

1. den inte stämmer överens med särskilda uppgifter som säljaren lämnat om bilens egenskaper eller om hur bilen använts,

2. säljaren låtit bli att berätta för köparen något väsentligt om bilen som han måste antas ha känt till

eller om

3. bilen är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter kunnat förutsätta.

Den enda som driver mål mot privatpersoner är åklagare/polis. Köper du däremot av en firma så driver ARN mål mot dom. Visst, reglerna är solklara. Men hur du ska få någon dömd i praktiken kan man fråga sig.

Lights out.
124 Inlägg
30 november 2009
FireTraXX skrev:
Snajdarn skrev:
MilleN skrev:
Jag hoppas verkligen du berättar för köparen att den drar olja annars är det ett ganska allvarligt brott.

Sure, det är ett brott. Men hur du ska få någon fälld för det är en annan sak.

Denna tråden t.ex.

Man skulle även kunna köpa bilen, låta motorn rasa, hävda att han inte sa något och hänvisa till denna tråden.

EDIT:
M.a.o. låt det stå med i kontraktet att det är problem...

Skulle inte på långa vägar räcka för en fällande dom. Kommer du till en polistation och berättar att du har köpt en bil i sämre skick än utlovat suckar dom bara. Det är en inte deras sak att ta hand om, i praktiken. Det krävs ju för att få till ett åtal.
Senast redigerat av Snajdarn (30 november 2009)

Sök