4595
Sök

Hur ser laddtrycksvakten ut på Volvo 740 turbo -87

602 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
#1
Hej, ja min volvo 740 turbo från 87 (Motronic) har lite laddtrycksproblem, den slår av vid omkring 0,5 i ladd, så jag tänkte testa att koppla ur laddtrycksvakten, hört att den ska sitta över pedalerna, men hur ser den ut? någon som har en bild?
Tacksam för svar, mvh Nyman

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

1 867 Inlägg
29 november 2009
#2
Det finns en skitbra anledning till att laddtrycksvakten finns, för att slå av när trycket överstiger ett säkert värde.
Chippa bilen istället för att koppla ur laddtrycksvakt och pysa upp trycket, så ska du se att det funkar bättre wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

602 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#3
Koop skrev:
Det finns en skitbra anledning till att laddtrycksvakten finns, för att slå av när trycket överstiger ett säkert värde.
Chippa bilen istället för att koppla ur laddtrycksvakt och pysa upp trycket, så ska du se att det funkar bättre wink

Hehe aa men 0,5 är lite väl lågt. den är redan chippad

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
30 november 2009
#4
leta efter en liten grej med aladdar och en vakumslang inkopplade vid pedalerna, lär inte vara svårt. men tycker inte att den ska gå i vid 0,5, min bröt vid 1 bar.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

602 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#5
NITROUS skrev:
leta efter en liten grej med aladdar och en vakumslang inkopplade vid pedalerna, lär inte vara svårt. men tycker inte att den ska gå i vid 0,5, min bröt vid 1 bar.

Okej okej, jo jag såg något sånt, men trodde det var något som hör till bromspedalen, satt typ som en knapp mot den, men kanske är de som är vakten då. mjo värkar konstigt hmm kan ju testa att koppla ur den iaf.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

151 Inlägg
6 december 2009
#6
Nyman_ skrev:
Koop skrev:
Det finns en skitbra anledning till att laddtrycksvakten finns, för att slå av när trycket överstiger ett säkert värde.
Chippa bilen istället för att koppla ur laddtrycksvakt och pysa upp trycket, så ska du se att det funkar bättre ;)

Hehe aa men 0,5 är lite väl lågt. den är redan chippad

tja! finns ingen vakt över huvud taget vad ja vet på motronic systemen . Har haft 4 bilar med det och haft från 0.5 -1-4 i ladd. Varit med om samma sak som dig Men kommer inte ihåg vad felet var. har för mig att ja stalde in mängdmätaren. och att bränsle pumpen i tanken var slut :p


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
6 december 2009
#7
volvo740glt16v skrev:
Nyman_ skrev:
Koop skrev:
Det finns en skitbra anledning till att laddtrycksvakten finns, för att slå av när trycket överstiger ett säkert värde.
Chippa bilen istället för att koppla ur laddtrycksvakt och pysa upp trycket, så ska du se att det funkar bättre wink

Hehe aa men 0,5 är lite väl lågt. den är redan chippad

tja! finns ingen vakt över huvud taget vad ja vet på motronic systemen . Har haft 4 bilar med det och haft från 0.5 -1-4 i ladd. Varit med om samma sak som dig Men kommer inte ihåg vad felet var. har för mig att ja stalde in mängdmätaren. och att bränsle pumpen i tanken var slut :p

740 turbo med motronic har laddtrycksvakt ovanför pedalerna.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

602 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#8
någon som kan förklara mer hur den ser ut? eller har en bild? har en annan fråga, om det nu inte är vakten.. har någon en teori om vad det kan vara då? har hört om lekage och skit men de vetifan om det kan vara, har en CO halt på 6,0 också:/ den får högst vara 3,5 så någon knas måste det vara.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 december 2009
#9
är den helt original i motorn övrigt? kan vara att din LMM är för slapp, så den bottnar, då börjar den bryta och ha sig.
fick samma problem när jag körde med original LMM och större turbo vid 1.3 bar laddtryck, så fick byta til en 3", men det lär ju inte du behöva.

Är den för slappt inställd kan det ju också förklara din CO-halt smile
Senast redigerat av NITROUS (14 december 2009)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

602 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#10
NITROUS skrev:
är den helt original i motorn övrigt? kan vara att din LMM är för slapp, så den bottnar, då börjar den bryta och ha sig.
fick samma problem när jag körde med original LMM och större turbo vid 1.3 bar laddtryck, så fick byta til en 3", men det lär ju inte du behöva.

Är den för slappt inställd kan det ju också förklara din CO-halt smile

Mjo den är i stort sätt orginal annars, hade R spridare och 3" LMM i sommras men hann aldrig köra med det för ekonomin var inte den bästa just då så jag sålde det. Okej jo det kanske, jag lämnade in bilen till en gubbe för ett tag sen för att den gick orent och han ställde in någe på LMMen sa han, orent går den ju iaf inte längre iaf.. Kanske ska börja kolla lite på den då, för det är som att något bryter (stryper) motorn när man kommer över 0,5 så smäller det till ifrån motorn.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
14 december 2009
#11
prova spänna din LMM stegvis och se om det blir bättre

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

602 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#12
NITROUS skrev:
prova spänna din LMM stegvis och se om det blir bättre

Japp ska göra det, tack för tippset.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

Volvoskruvare
1 205 Inlägg
3 december 2013
#13
Nyman_ skrev:
NITROUS skrev:
prova spänna din LMM stegvis och se om det blir bättre

Japp ska göra det, tack för tippset.

Fick du rätt på ditt laddtrycks problem?

Gamla Volvo bilar är livet
Kolla gärna in min rostiga Volvo amazon! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=274270


Sök