4281
Sök

Volvo 745 tomgångsproblem!

76 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#1
jo  jag gick och köpte mig en 745 -87 i helgen med en b230et motor. och den går inte som den ska. den går klockrent maskinellt men det är något strul med blandningen.
motorn går väldigt oroligt och är svampig tills man kommer upp på högre varv. tomgången ligger på skyhöga 2500 vilket inte är fullt så normalt.  väldigt mycket är bytt på motorn för att se om det var det som var felet men vi har fortfarande inte satt huvudet på spiken.
sen har jag lite andra frågor.

vad är det för givare som sitter på insugsröret till turbon? alltså mellan luftmängsmätaren och turbon?
den givaren saknas och är pluggad och jag har inte en susning vad det skulle kunna vara för någon givare.

vi fick igång motorn och gav oss ur på en provtur. vi drog inte speciellt hårt och så efter ett tag så steg tomgången ännu högre så vi stängde av, gick ut och kollade men allt verkade vara i sin ording så vi hoppade in och vred på nyckeln och den startade men dog direkt och det slutade med att vi fick bogsera igång den. den hoppade igång efter ett tag och när vi kom fram hade vi skjutit vevhusventilationen så den blåste vi rent.

så nu är frågan vad felet är som gör att dels tomgången är så hög samt att den är svampig på lågvarv.

tacksam för svar!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
30 november 2009
#2
testat bytt tomgångs motorn" tomgångsventilen"???

och den där givaren där efter lmm som du syftar på är vevhusventens prylar


76 Inlägg
30 november 2009
Trådstartare
#3
MrEricsson skrev:
testat bytt tomgångs motorn" tomgångsventilen"???

och den där givaren där efter lmm som du syftar på är vevhusventens prylar

tomgångsmotorn är bytt. ang givaren så är det tydligen en tempgivare

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
30 november 2009
#4
är gasspjällskontakten inställd rätt? ska klicka precis när gasreglaget börjar röra sig. annars kolla tjuvluft etc.
grejen vid LMM är somsagt för vevhusventen.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

76 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#6
har kollat alla vakumslangar och det verkar inte vara det som är felet. har bytt ut allt förutom vevlägesgivaren och det jag undrar är om motorn kan bli svampig och inte svara på gas direkt om svänghjulet sitter fel gentemot vevlägesgivaren. sen har jag en annan fråga, det sitter 2 likadan kontakter ner till svänghjulet och den ena är ju vevlägesgivaren men vad är den andra? har läst mig fram till att det är en "engine speed sensor" och vad är det för något?

är det något som vet något? vore tacksam för svar

76 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
#7
ingen som vet något? motorn är ny bytt men elfelet kvarstår!

151 Inlägg
17 december 2009
#8
RBBN skrev:
ingen som vet något? motorn är ny bytt men elfelet kvarstår!

Tja den ena givaren är svänghjulslägesgivaren och den andra varvtalsgivaren. De där men tomgången så har du ju tom-gångsmotorn. ställskruven som sitter under spjällhuset.  Och ta och kolla så Spjället sitter fast som de ska i sina två skruvar och att det är centrerat. Så finns de en in-sex skruv vid mängdmätaren som du kan ställa in tomgångsblandningen med smile Börja med de här sakerna smile


151 Inlägg
17 december 2009
#9
Tja den ena givaren är svänghjulslägesgivaren och den andra varvtalsgivaren. De där men tomgången så har du ju tom-gångsmotorn. ställskruven som sitter under spjällhuset.  Och ta och kolla så Spjället sitter fast som de ska i sina två skruvar och att det är centrerat. Så finns de en in-sex skruv vid mängdmätaren som du kan ställa in tomgångsblandningen med  Börja med de här sakerna


76 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#10
volvo740glt16v skrev:
Tja den ena givaren är svänghjulslägesgivaren och den andra varvtalsgivaren. De där men tomgången så har du ju tom-gångsmotorn. ställskruven som sitter under spjällhuset.  Och ta och kolla så Spjället sitter fast som de ska i sina två skruvar och att det är centrerat. Så finns de en in-sex skruv vid mängdmätaren som du kan ställa in tomgångsblandningen med  Börja med de här sakerna

aa har kollat lite på det, fick tomgången att gå, förra ägaren hade inte skruvat dit spällägesgivaren ordentligt så jag drog dit den så att den klickar när man gasar, fick igång bilen men den betedde sig skitskumt, först gick den klockrent fast med lite hög tomgång, svarade på gas och gick bra, sen började den svampa och nästan dog när man släppte gasen, sen slutade det med att bilen tvärdog efter jag hade kört ett tag, den nöp inte eller något sånt utan den dog bara, gick att dra igång den men den dog efter ett tag igen. det enda jag iprincip inte gått igenom är soppasystemet så jag funderar på att ta en titt på det, någon annan som har några andra funderingar?

151 Inlägg
20 december 2009
#11
om du holller lita gas så går den som den ska elle?


Okejbratja
255 Inlägg
21 december 2009
#12
tjuvluft vid spjällhuset skulle jag tippa på, vanligaste felet som jag fick när jag jobbade på bilia ang "orolig tomgång"


blacken
21 december 2009
#13
Styrboxen?

76 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#14
Återupplivar den här tråden då problemet fortfarande inte är löst.

var och skruvade halva natten igår och fick tillslut motorn att gå ordentligt men med en tomgång på 4000v/min

sen har jag en fråga, givaren som sitter under 3e cylinder på insugssidan är den som satt original på ft motorn, måste den givaren vara ifrån en et motor eller spelar det ingen roll ?

en annan grej var när vi plockade loss fuelrailen och provtröck spridarna så rann soppan ut, den dimmade inte ut soppan och när vi bytte spridarkontakter så gjorde det ingen skillnad på motorn .

men somsagt så till slut så fick vi igång motorn men med en tomgång på omkring 4000v/min och jag kan verkligen inte fatta vad som är fel..


Sök