4142
Sök

Behöver lite hjälp, trimma en 740 GLT 16v

147 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#1
Tja, just fyllt 18 och har en 740 glt 16V som jag skulle vilja trimma:)

jag är själv inte allt för high på att trimma därför vänder jag mig till er om delar, hur m.m.

Jo jag skulle vilja trimma bilen så mycket som möjligt, den ska gå igenom besiktning och kosta mellan 5-10000

Berätta gärna vad jag bör byta ut mot något exempel samt vad jag får ut av det hela:)

Tack på förhand!

1 772 Inlägg
1 december 2009
#2
http://www.garaget.org/?car=111874 Lite tips, dock blir det inte så mycket gjort för 10 000.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

147 Inlägg
1 december 2009
Trådstartare
#3
NordstromJ skrev:
http://www.garaget.org/?car=111874 Lite tips, dock blir det inte så mycket gjort för 10 000.

Ah fin projekt, men vet inte om de hjälpte mig så mycket,  ville ha lite mer specifikt vad jag ska byta och till vad.. samt vad man kan få ut av det

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
1 december 2009
#4
Finns nog gått om de här trådarna här på garaget skulle jag tro! smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 december 2009
#5
för 5-10 lär du få ett chip, annat avgas+extraktor och en service plus lite soppa typ smile ger väl 10-15 hästar, dyrt att sugtrimma

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

147 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#6
NITROUS skrev:
för 5-10 lär du få ett chip, annat avgas+extraktor och en service plus lite soppa typ smile ger väl 10-15 hästar, dyrt att sugtrimma

en service behöver jag nog inte smile min bror är bil meck men inte så high på vad man ska ha när man trimmar!

632 Inlägg
2 december 2009
#7
Sedan kan du kapa balansaxelremmen och ställa upp tändningen lite. Det ger i alla fall något är och gratis trim smile

Mvh/Tobias

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

147 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#8
Fire-Fox skrev:
Sedan kan du kapa balansaxelremmen och ställa upp tändningen lite. Det ger i alla fall något är och gratis trim smile

Mvh/Tobias

lät ju nice:)

jag tänkte mig att byta top å kam ger det något? OFFTOPIC: Om jag har en vanlig 740 GL med b230 och byter ut kamen mot en vx3 och 531 topp sportluftfilter vad kan jag få ut?smile
Senast redigerat av minix (2 december 2009)

huh?
10 427 Inlägg
2 december 2009
#9
Chip, extraktorgrenrör, 2,5" främre rör, originalkat (funkar ju på turbobilarna tongue)
och 2,5" sportsystem gav nästan inget alls på min 16V. Då syftar jag på "hur snabb"
bilen blev wink Säkert höjt effekten någonstans i registret men gör ingen större skillnad.
Extraktorgrenröret sålde jag senare. Bättre att lägga pengarna där de behövs -> väghållning.

minix, en gissning baserad på original trimsatsen till B230F så gissar
jag på att motorn kan ge ungefär 130hk med de grejerna på en vanlig F.


147 Inlägg
2 december 2009
Trådstartare
#10
ganska bra gissat:P

138 Inlägg
2 december 2009
#11
steifan skrev:
Chip, extraktorgrenrör, 2,5" främre rör, originalkat (funkar ju på turbobilarna tongue)
och 2,5" sportsystem gav nästan inget alls på min 16V. Då syftar jag på "hur snabb"
bilen blev wink Säkert höjt effekten någonstans i registret men gör ingen större skillnad.
Extraktorgrenröret sålde jag senare. Bättre att lägga pengarna där de behövs -> väghållning.

minix, en gissning baserad på original trimsatsen till B230F så gissar
jag på att motorn kan ge ungefär 130hk med de grejerna på en vanlig F.

Som Steifan skrev, de modifikationerna ger inte någon avsevärd effektökning, bortåt 15 hk i bästa fall. Nästa steg efter de modifikationerna är att byta till vassare kammar, det kan ge en rejäl effektökning! Finns diverse firmor som gör trimmkammar till Volvo: http://www.sambilmode.se/ http://www.kgtrimning.com/

Vet inte om de har kammar till B234F, men det är ju bara att ringa och fråga dom.

Trucker
1 220 Inlägg
2 december 2009
#12
de ja skulle kunna gissa på är:
plana toppen
porta toppen
dubbla avgaskammar
ställbara kamdrev
extraktor
2,5" system
sportfilter me kallluftintag
marinvev
chipp
el fläkt iställe för hö fläkten
bortpkockade balansaxlar å plugga hålen

kolla savarturbo där finns mycke nyttigt å läsa när det gäller sugtrimm
Senast redigerat av teamvolvoracing (2 december 2009)

Vissa är bara bättre än andra!

20 Inlägg
4 december 2009
#13
turbo konvertera!

____________________________________
1 340 Inlägg
11 februari 2010
#14
Istället för göra en ny tråd tar jag den här tongue

Hur skillnad gör ett "trim" grenrör egentligen på en 16 ventilare ?

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

huh?
10 427 Inlägg
11 februari 2010
#15
Jag körde med den "vanliga" typen av 4-2-1 extraktorgrenrör som bl a KG Trimning säljer
och tyckte in det gav nåt speciellt alls så jag skruvade av det och sålde efter ett halvår.
Skulle nog aldrig betala ~3500kr för ett nytt iallafall tongue

Skulle väl ev kunna ge lite mera bottendrag, svårt att avgöra. Bilen blev definitivt
inte snabbare i acceleration eller liknande (gjorde lite slumpmässiga mätningar före/efter).


P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 februari 2010
#16
steifan skrev:
Jag körde med den "vanliga" typen av 4-2-1 extraktorgrenrör som bl a KG Trimning säljer
och tyckte in det gav nåt speciellt alls så jag skruvade av det och sålde efter ett halvår.
Skulle nog aldrig betala ~3500kr för ett nytt iallafall tongue

Skulle väl ev kunna ge lite mera bottendrag, svårt att avgöra. Bilen blev definitivt
inte snabbare i acceleration eller liknande (gjorde lite slumpmässiga mätningar före/efter).

Märks ju senare när man har andra gosiga saker på motorn som värre topp, men de är ju somsagt inget bolt on trim direkt. Inte som trimmrör på en moppe wink


huh?
10 427 Inlägg
11 februari 2010
#17
Bensinskallen skrev:
steifan skrev:
Jag körde med den "vanliga" typen av 4-2-1 extraktorgrenrör som bl a KG Trimning säljer
och tyckte in det gav nåt speciellt alls så jag skruvade av det och sålde efter ett halvår.
Skulle nog aldrig betala ~3500kr för ett nytt iallafall tongue

Skulle väl ev kunna ge lite mera bottendrag, svårt att avgöra. Bilen blev definitivt
inte snabbare i acceleration eller liknande (gjorde lite slumpmässiga mätningar före/efter).

Märks ju senare när man har andra gosiga saker på motorn som värre topp, men de är ju somsagt inget bolt on trim direkt. Inte som trimmrör på en moppe wink

De säljs dock som bolt on trim.


P o r s c h e
1 700 Inlägg
11 februari 2010
#18
steifan skrev:
Bensinskallen skrev:
steifan skrev:
Jag körde med den "vanliga" typen av 4-2-1 extraktorgrenrör som bl a KG Trimning säljer
och tyckte in det gav nåt speciellt alls så jag skruvade av det och sålde efter ett halvår.
Skulle nog aldrig betala ~3500kr för ett nytt iallafall tongue

Skulle väl ev kunna ge lite mera bottendrag, svårt att avgöra. Bilen blev definitivt
inte snabbare i acceleration eller liknande (gjorde lite slumpmässiga mätningar före/efter).

Märks ju senare när man har andra gosiga saker på motorn som värre topp, men de är ju somsagt inget bolt on trim direkt. Inte som trimmrör på en moppe wink

De säljs dock som bolt on trim.

Jo tyvärr


Vill man ha pulver ska man porta/ plana och sätta i en ordentlig kam, sen mosa på med soppa så motorn går rent wink


83 Inlägg
12 februari 2010
#19
Kasta ur allt onödigt som väger! Billigast och kanske tillochmed kan tjäna ett par kronor på att sälja grejerna! smile

MVH Henke

Henke Lindbom
Mjölby
Mazda RX-7 -93 vänsterstyrd, Saab 900 SE V6 vinterbil, Yamaha R1 -03 leksak!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 84&p=1

huh?
10 427 Inlägg
15 februari 2010
#20
Bensinskallen skrev:
steifan skrev:
De säljs dock som bolt on trim.

Jo tyvärr

Just till B234F finns det tre olika extraktorgrenrör för olika trimningsgrader (från Timos Motor)
http://www.timosmotor.com/produkter/det … 6v-740/940
Värt att nämna.



Sök