3868
Sök

Saab 9-5 2,3t slirar på växlarna.. tips?

156 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#1
Automatlådan slirar extra mycket när motorn är kall, då driver den bara lite framåt och går ibland att varva upp till 6-7k RPM utan att det börjar hacka. när den börjar bli varm så slirar den mindre på de låga varvtalen, men så fort man trycker gasen i botten så början automatlådan hacka och ta emot så man kommer ingenvart.

kan även säga att bilen varit trimmad ett par år, ca 250hk eller mer skulle inte förvåna mig.

323 Inlägg
6 december 2009
#2
Det finns ett skäl att Maptun helst går över 270hk på 9-5 automat. den ska tåla upp till 315 men de är gränsen. men testa att byta olja den är troligtvis bränd


Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
6 december 2009
#3
Froborg skrev:
Det finns ett skäl att Maptun helst går över 270hk på 9-5 automat. den ska tåla upp till 315 men de är gränsen. men testa att byta olja den är troligtvis bränd

Finns dem som kör 400hk och automat, det funkar bra.
det är inte hästkrafterna som bestämmer gränsen, snarare vridet.

Börja med och byt olja i lådan och se om det blir någon skillnad, den låter inte frisk iaf. roll

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

323 Inlägg
6 december 2009
#4
kwansa skrev:
Froborg skrev:
Det finns ett skäl att Maptun helst går över 270hk på 9-5 automat. den ska tåla upp till 315 men de är gränsen. men testa att byta olja den är troligtvis bränd

Finns dem som kör 400hk och automat, det funkar bra.
det är inte hästkrafterna som bestämmer gränsen, snarare vridet.

Börja med och byt olja i lådan och se om det blir någon skillnad, den låter inte frisk iaf. roll

okej. har bara hört ifrån en som kör en trimmad 9-5 2,3 automat och han fick rådet av maptun att inte gå över 300 hk så trimmet är steg 3+ med andra ord steg 3 med td04 turbo för att vara på den säkra sidan och har marginal på de som är klenast


156 Inlägg
6 december 2009
Trådstartare
#5
kwansa skrev:
Froborg skrev:
Det finns ett skäl att Maptun helst går över 270hk på 9-5 automat. den ska tåla upp till 315 men de är gränsen. men testa att byta olja den är troligtvis bränd

Finns dem som kör 400hk och automat, det funkar bra.
det är inte hästkrafterna som bestämmer gränsen, snarare vridet.

Börja med och byt olja i lådan och se om det blir någon skillnad, den låter inte frisk iaf. roll

ok ska testa detta får hoppas att det ger sig smile återkommer om det fortfarande skulle strula.

156 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#6
Fyllt på transmisionsolja och problemet med att den slirade är löst (iaf till 95%) däremot så hackar den fortfarande precis lika mycket som förut hmm funderar på om det har något med tändning eller nått att göra.. det kanske inte alls är automatlådan som säger ifrån.

ska testa att byta stifft, men finns det något mer man kan göra? bränslefilter?


Sök