2993
Sök

Att byta 850 t5 motor från 2,0 till 2,3

757 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#1
Har fått tagit över en italienimport från min avlidne far, frågan är om man kan byta motor till en 2,3 utan att besikningsgubbarna gnäller.

sen att det är en del runt om som lär fixas med boxar och grejer för är väl knappas plug n play wink

hoppas att det inte är för otydlig fråga
Mvh Lanjin

8 250 Inlägg
8 december 2009
#2
Ur ett rent regelperspektiv kan man inte byta motorn. Då krävs det intyg som är omöjliga att få. Man kan naturligtvis byta och hoppas på att dem inte ser det. Flyttar man över kamremskåpan från 2 litersmotorn så finns det ju bara ett ställe vid vattenpumpen som motorbeteckningen är instämplad. Då ska man ha maximal otur att dem kollar där.

I övrigt är det i prinscip bara att bulta dit och åka. Det går att fortsätta med samma styrbox, och eventuellt kan man få byta downpipe. I övrigt är det bara att bulta dit och åka.


757 Inlägg
8 december 2009
Trådstartare
#3
ok tackar=)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
8 december 2009
#4
men de är roligare att trimma 2litern då den har tjockare foder som tål mer BOOOOOOST big_smile (laddtryck)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

8 250 Inlägg
8 december 2009
#5
The_Mechanic skrev:
men de är roligare att trimma 2litern då den har tjockare foder som tål mer BOOOOOOST big_smile (laddtryck)

Till att börja med är det exakt samma block som 2,3. Och sen är den trökigare att trimma pga det klena bottendraget, vilket bara blir mer markant desto mer man vässar och i kombination med en lite större turbo så blir lag'et bara jobbigt. Och dem flesta som börjat bygga på en 2,0 ångrar sig till slut och går över till 2,3.


424 Inlägg
8 december 2009
#6
The_Mechanic skrev:
men de är roligare att trimma 2litern då den har tjockare foder som tål mer BOOOOOOST big_smile (laddtryck)

? Det är ju samma block 2,0 som 2,3

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

424 Inlägg
8 december 2009
#7
Marlboroman skrev:
The_Mechanic skrev:
men de är roligare att trimma 2litern då den har tjockare foder som tål mer BOOOOOOST big_smile (laddtryck)

Till att börja med är det exakt samma block som 2,3. Och sen är den trökigare att trimma pga det klena bottendraget, vilket bara blir mer markant desto mer man vässar och i kombination med en lite större turbo så blir lag'et bara jobbigt. Och dem flesta som börjat bygga på en 2,0 ångrar sig till slut och går över till 2,3.

Marlboroman han visst först

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !


Sök