9 december 2009
Trådstartare
För en tid sedan köpte min sambo sin första bil, en Mazda 323f -92, bilmodellen vars vanligaste fel verkar vara felaktiga avgasvärden. Jag hämtade ut bilens tidigare besiktningsprotokoll och upptäckte att HC-halten gått från 45(100) 2007 till 98(100) 2008, vilket inte kändes alldeles för lovande inför besiktningen.
Mycket riktigt gick det åt fanders. Alla övriga värden var finfina, men HC-halten var 230(100). Inför besiktningen hade jag testat att tanka bilen med 50% E85, vilket enligt många fungerar bra. Utöver HC-halten hittades även två mindre fel som jag fixade. Inför ombesiktningen bytte jag olja och oljefilter, plus att jag testade Tri-Pak bensinbooster. Resultatet blev HC 225(100). Besiktningsmannen påpekade att HC-halten är finfin vid högre varvtal och att tomgången verkade lite väl låg.
Alldeles nyss testade jag att skruva upp tomgången från ca. 750 till 900rpm, sedan åkte jag iväg till bilprovningen och lånade deras mätare för avgasvärden. Precis som vanligt låg HC-halten på cirka 30 vid höga varvtal (2000rpm och uppåt), men den här gången hamnade halten på 130(100) vid tomgång, alltså 100 mindre än det första resultatet. Detta helt utan någon form av bensinbooster eller E85 (som i och för sig inte verkar göra någon nytta)
Nu gäller det, alltså. Vi har bara en ombesiktning kvar innan bilen blir belagd med körförbud. Vi har möjlighet att testa HC-halten innan vi besiktar bilen, så jag funderar på att vrida upp tomgången lite ytterligare, varmköra bilen riktigt ordentligt och kanske rentav hälla i lite E85 innan jag testar nästa gång. Jag ska nog även byta tändstift och luftfilter, för ordningens skull.
Har ni några fler fiffiga tips som kan sänka HC-halten i avgaserna?
Senast redigerat av Minister (9 december 2009)