2948
Sök

Slutsteg i mazda 6 ?

146 Inlägg
9 december 2009
Trådstartare
tjenna e på jakt efter ny bil och har kollat på olika modeller å fastnat för mazda 6

..men det finns alltid ett men det är ju integrerad stereo och jag gillar när det dunkar lite .. '

har kollat runt på forumet men inte hittat vad jag söker..

går det att koppla in ett eller 2 slutsteg på något sätt själv?

då jag gillar att pilla med ljud så är jag inte rädd för att dra kablar och sådant

snälla hjälp mig det är viktigt då det antagligen avgör mitt sökande efter ny bil

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 december 2009
BOBBBAN skrev:
tjenna e på jakt efter ny bil och har kollat på olika modeller å fastnat för mazda 6

..men det finns alltid ett men det är ju integrerad stereo och jag gillar när det dunkar lite .. '

då jag gillar att pilla med ljud så är jag inte rädd för att dra kablar och sådant

snälla hjälp mig det är viktigt då det antagligen avgör mitt sökande efter ny bil

Det finns ju två olika stereosystem i MAzda 6, ett "vanligt" och ett BOSE (som låter illa precis som alla BOSE)

Det enkla sättet är att köpa en högnivå -> lågnivå konverter, och ta signal från nån av de befintliga högtalarna.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 207 Inlägg
9 december 2009
Kan inte hålla med om att BOSE-systemet låter illa. Allt förutom baslådan låter mycket bra, basen skulle kunna vara kraftigare.

3 390 Inlägg
9 december 2009
Finns paneler att köpa som gör om panelen till enkel din. kontakter för ac panelen och allt sånt följer med.  Kostar runt 7500:- hos brl, jag tog hem en till en polare ( woodpecker ) från ebay för 1800 sek inkl frakt och tull.

Hör md honom, han har kopplat in helt nytt ljud i sin inkl baslåda.

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

2 656 Inlägg
9 december 2009
jonash skrev:
BOBBBAN skrev:

Det finns ju två olika stereosystem i MAzda 6, ett "vanligt" och ett BOSE (som låter illa precis som alla BOSE)

Det enkla sättet är att köpa en högnivå -> lågnivå konverter, och ta signal från nån av de befintliga högtalarna.

/Jonas

jag tycker bose systemet i mazda 6 låter bättre än tex harmankardonsystemet i en bmw :p så för o vara orginal system e de helt ok

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 december 2009
ekelund88 skrev:
jag tycker bose systemet i mazda 6 låter bättre än tex harmankardonsystemet i en bmw :p så för o vara orginal system e de helt ok

Alla har vi olika krav. Jag har ett BOSE i min Mazda 6, och hade det inte varit för att det är våran familjekombi hade skiten åkt ut för länge sen...

1 207 Inlägg
10 december 2009
jonash skrev:
ekelund88 skrev:

Alla har vi olika krav. Jag har ett BOSE i min Mazda 6, och hade det inte varit för att det är våran familjekombi hade skiten åkt ut för länge sen...

Lite mer ingående varför? Jag fråga sätter dig inte, jag bara undrar vad du tycker är dåligt med det. Brorsan har BOSE i sin mazda 6 och det enda negativa med det (enligt mig), som jag sade tidigare, är att baslådan saknar det sköna "humpf":et.

452 Inlägg
10 december 2009
maco skrev:
jonash skrev:
ekelund88 skrev:

Lite mer ingående varför? Jag fråga sätter dig inte, jag bara undrar vad du tycker är dåligt med det. Brorsan har BOSE i sin mazda 6 och det enda negativa med det (enligt mig), som jag sade tidigare, är att baslådan saknar det sköna "humpf":et.

Systemet låter som att du satt en spann över huvudet, jäkligt burkigt och dovt.
Angående byte av huvudenhet så är det inga problem och 7500kr låter ofantligt dyrt som BRL tar....
jag använder mig av dessa ramar beoende på dubbel eller enkel din, och prislappen är inte över 1000lappen på dubbel din och ca 300kr för enkeldin

enkeldin: http://www.compotech.eu/car/dettaglio.a … amp;id=786
dubbeldin: http://www.compotech.eu/car/dettaglio.a … amp;id=785
Senast redigerat av Team_Bilradiohuset (10 december 2009)

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

2 656 Inlägg
10 december 2009
jonash skrev:
ekelund88 skrev:

läs om läs rätt smile jag sa alldrig att jag tyckte ljudet var bra utan att de lätt bättre än tex harmankardon i bmw vilket jag tycker låter riktigt sunkigt och tycker inte bose låter mycket bättre men de låter bättre ..

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 december 2009
maco skrev:
jonash skrev:
ekelund88 skrev:

Om vi delar upp det lite.

Tonalt:
Sub - finns ej
Bas - entonig och släpig
Midbas - helt utan attack och dynamik
Mellanregister - Vart är öppenheten?
Diskant - i mitt tycke starka sidan, eller minst dåligt, dock så klingar det ju inte ut ett smack

Tekniskt:
Bredd - okej
Höjd - instabilt, och lågt
Djup - obefintligt
Stereobild - enormt diffus

Nånting åt det hållet.

Om jag skullle bedömma BOSE systemet enligt EMMAs tävlingsprotokoll skulle bilen hamna nånstans på 110 pinnar.

//Jonas

146 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
de där ramarna? passar de till första generationen?
stort tack för alla svar.. nu vet jag inte hur något av systemen låter vet bara att jag alltid slänger ut de system som sitter i å byter högtalare och kablar

1 207 Inlägg
10 december 2009
BOBBBAN skrev:
de där ramarna? passar de till första generationen?
stort tack för alla svar.. nu vet jag inte hur något av systemen låter vet bara att jag alltid slänger ut de system som sitter i å byter högtalare och kablar

När brorsan kollade upp samma sak så kunde www.nardik.se ta hem sådana för runt 1400kr om jag inte minns helt fel. Han har första generationen.

2 656 Inlägg
11 december 2009
jonash skrev:
maco skrev:
jonash skrev:

Om vi delar upp det lite.

Tonalt:
Sub - finns ej
Bas - entonig och släpig
Midbas - helt utan attack och dynamik
Mellanregister - Vart är öppenheten?
Diskant - i mitt tycke starka sidan, eller minst dåligt, dock så klingar det ju inte ut ett smack

Tekniskt:
Bredd - okej
Höjd - instabilt, och lågt
Djup - obefintligt
Stereobild - enormt diffus

Nånting åt det hållet.

Om jag skullle bedömma BOSE systemet enligt EMMAs tävlingsprotokoll skulle bilen hamna nånstans på 110 pinnar.

//Jonas

vad jag vet sitter de en sub i hatthyllan på sedanen :p

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 december 2009
Fat nu menar inte Jonas vilka högtalarelement som finns utan ljudmässigt. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 december 2009
ChriZtoffer skrev:
Fat nu menar inte Jonas vilka högtalarelement som finns utan ljudmässigt. wink

Exakt. Det sitter "en sub" i reservhjulsbaljan på min Kombi med. Men den spelar inte sub. Den spelar ett YTTERST smalt område utav basregistret, och det lilla den spelar gör den dåligt.

/Jonas

146 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
hmm hittade inga ramar på nardic? .. någon mer som vet?

1 207 Inlägg
11 december 2009
BOBBBAN skrev:
hmm hittade inga ramar på nardic? .. någon mer som vet?

Nårdik (www.nardik.se) har inga sådana på hemsidan. Brorsan var inne där och pratade med dem. Tror att de måste beställas hem. Testa att ringa dem.

146 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
okej big_smile de löste svaret på den gåtan:D

146 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
ingen som kan svara på hur det funkar om man använder en omvandlare ? med remot kablen ? (menar den som stänger av steget när man slår av bilen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 december 2009
Om du bara är ute efter att kunna få ut en remote signal så kan jag helt klart rekommendera MDS remote control, eller om du vill ha en hög till lågnivåomvandlare med inbyggd remote så kan jag rekommendera Audison Conection SLI2. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök