3366
Sök

Villket slutsteg till mina basar mgr f-serie 12"

908 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
hej jag har 2st 12" mgr f-serie basar och undrar vad jag ska ha för slutsteg till dem, hittar ingen info om dem heller eller ngn sida som säljer dem, hittar bara andra mgr 12" men inte dem gula jag har. så om ngn vet något om dem eller villket steg jag ska ha så e jag tacksam för svar smile

74 Inlägg
10 december 2009
om du inte får fram nån info på nätet så kolla konan på högtalaren, brukar stå hur många watt/wrms den ligger på. stegets märke i sej har ingen betydelse, handlar om att de ska orka driva basarna,  många vill hålla säg till samma märke, igentligen inget som är viktigt, kör själv rockford fosgate bas med blaupunkt steg samt 21mm kabel + och -. rekomenderar ett 4-kanalssteg för dig. lycka till...

16 197 Inlägg
10 december 2009
stenko skrev:
om du inte får fram nån info på nätet så kolla konan på högtalaren, brukar stå hur många watt/wrms den ligger på. stegets märke i sej har ingen betydelse, handlar om att de ska orka driva basarna,  många vill hålla säg till samma märke, igentligen inget som är viktigt, kör själv rockford fosgate bas med blaupunkt steg samt 21mm kabel + och -. rekomenderar ett 4-kanalssteg för dig. lycka till...

å varför ett 4kanals steg???

"Testar man inte så får man aldrig veta"

143 Inlägg
10 december 2009
evilaudio skrev:
stenko skrev:

å varför ett 4kanals steg???

Precis big_smile MONO ska det vara cool eller ett FETT 2 kanal steg så som mitt som ni ser där nere wink

Ett Rockford Fosgate T8002 steg till salu, 4k

16 197 Inlägg
10 december 2009
stenko skrev:
varför inte?

bara jobbigt att ställa in signalen EXAKT lika.. iaf om man e nybörjare..

antar att du menar att TS ska brygga Front på en bar å Rear på den andra??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

143 Inlägg
10 december 2009
stenko skrev:
kör själv 2-kanals, mono bryggat. smile

Hör du hur dumt det låter !
Det är ungefär som om du rekomenderar att äta på max i stället fär mcdonalds när du jobbar på mc donalds och du älskar mcd.

Rekomendera då ett 2-kanals istället för 4

74 Inlägg
10 december 2009
evilaudio skrev:
stenko skrev:
varför inte?

bara jobbigt att ställa in signalen EXAKT lika.. iaf om man e nybörjare..

antar att du menar att TS ska brygga Front på en bar å Rear på den andra??

a precis. men de som du säger, är man nybörjare kan de vara svårare.

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
10 december 2009
Maila Ljudia, de borde har parametrar till dina basar.
Har för mig att de är 6ohm´s spolar på dem.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

74 Inlägg
10 december 2009
Kuttle skrev:
stenko skrev:

Det är ungefär som om du rekomenderar att äta på max i stället fär mcdonalds när du jobbar på mc donalds och du älskar mcd.

roliga jämnförelser du har!?!

han kör dubba 12er, kör själv en singel 12:a. de säger väl allt. Eller?!? du kan köra 2-kanals, 4-kanals, 5-kanals, 6-kanals, mono-block eller vad du vill, (Rekomendation 4-kanals)!!!!wink

143 Inlägg
10 december 2009
stenko skrev:
Kuttle skrev:
stenko skrev:

han kör dubba 12er, kör själv en singel 12:a. de säger väl allt. Eller?!? du kan köra 2-kanals, 4-kanals, 5-kanals, 6-kanals, mono-block eller vad du vill, (Rekomendation 4-kanals)!!!!wink

Jag kör dubbla 10or med ett mono och det funkar fin fint, innan hade jag ett
2-kanal och det funkade fin fint.
Men ett 4-kanal är så svårt att ställa in så det spelar perfekt. Nämn någon som gör så nu för tiden ?

74 Inlägg
10 december 2009
Kuttle skrev:
stenko skrev:
Kuttle skrev:

Men ett 4-kanal är så svårt att ställa in så det spelar perfekt. Nämn någon som gör så nu för tiden ?

ja du ska vi gå in lite djupare så kan ju ena talspolen i ena basen vara i sämre skick en i den andra vilket medför vaddå? funkar utmärkt med ett 4-kanals!

4 693 Inlägg
10 december 2009
Haha, sluta fjanta er! big_smile Monoblock är till för basar, oavsett hur många det är.

Booyakasha!

908 Inlägg
10 december 2009
Trådstartare
fan vad ni är röriga haha  tongue har kollat under min m´bas de står ej hur många watt den är på. hur ska jag få reda på de? så jag inte köper ett för klent slutsteg

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 december 2009
davidklang skrev:
fan vad ni är röriga haha  tongue har kollat under min m´bas de står ej hur många watt den är på. hur ska jag få reda på de? så jag inte köper ett för klent slutsteg

Sinus Live kanske.. 1500 är ett steg som garanterat lär räcka.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
10 december 2009
stenko skrev:
Kuttle skrev:
stenko skrev:

ja du ska vi gå in lite djupare så kan ju ena talspolen i ena basen vara i sämre skick en i den andra vilket medför vaddå? funkar utmärkt med ett 4-kanals!

Men jisses.. motargumentens mästare? Kom igen nu.. 4 kanalssteg GÅR att driva basar med men VARFÖR?

Ena spolen skulle vara i sämre skick än den andra, sämsta ursäkten jag hört idag.
Skulle det då vara BÄTTRE med ett fyrkanalssteg menar du?
Senast redigerat av Tokken (10 december 2009)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 693 Inlägg
10 december 2009
Dom nya MGR F-series ligger på 300 watt står det, jag antar att det är maxwatt.
Så dina ligger antagligen runt 100-200 rms/st

Och antagligen har du 8 omhs spolar så du behöver ett steg som ger runt 2-400 rms i 4 ohm.
Dvs ett SL-A1500 som tokken föreslog.

Detta är bara en grov gissning, men jag tror att jag gissar ganska så rätt wink

Booyakasha!

1 435 Inlägg
10 december 2009
6 ohm ska de vara på.

Gula f-series är hederliga gamla grejer som kan poppa på bra, dock är de inte optimala för bil.

http://www.ljudia.se/bil-s82121/slutste … 50-p78186/

Det steget lär ge tillräckligt med kraft i 3 ohm för dina basar.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (10 december 2009)

Sök