2842
Sök

Högtalar anslutningar på Pioneer DEH-1300R till en BMW E32 750I.

83 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Har fått en gammal CD stereo, Pioneer DEH-1300R tillskänks.
Har inga ritningar eller elschemor att tillgå.
Vilken färg har respektive högtalar utgång?

Min har föjande färger till högtalarna
Lila och lila/svart
Grå och grå/svart
Vit och vit/svart
Grön och grön/svart
Dvs. vilken färg går till ex.vis vä fram, vä bak osv.
Jag antar att den svart randiga på respektive färg är minus.

Någon som har ett schema och kan kolla, det kanske är samma koppling på alla Pioneer stereos.

Mackan
Senast redigerat av wentma (11 december 2009)

184 Inlägg
11 december 2009
Jag har ett schema för en JVC och enligt det schemat så ser ut såhär:

Vänster högtalare fram:
Vit +
Vit/Svart -

Höger högtalare fram:
Grå +
Grå/Svart -

Vänster högtalare bak:
Grön +
Grön/Svart -

Höger högtalare bak:
Lila +
Lila/Svart -

Om du är osäker så prova först att skarva kablarna med sockerbitar och så kollar du med fadefunktionen på stereon att du har kopplat främre och bakre högtalare rätt.

83 Inlägg
11 december 2009
Trådstartare
Tack för svaret, det skall nog vara samma. Den har ju ISO kontakt. Köpte ett ISO kablage på Biltema och
kopllade ihop med bilens ISO kontakt. Dock är bilens ISO kontakt inte fullt bestyckad, den har bara strömförsörjning, inga högtalar anslutningar alls därav frågan.
På Biltemas ISO kablage så hänger 2 trådar löst. Dom är så att säga kopplade mot bilen men inte mot stereon. Det är en VIT och en ROSA kabel. Vad skall dom användas till?

Steeon är tänkt att sitta i min gamla BMW, E32 750 IA.
Den är utrustad med 4 högtalare fram. Det är 2 st. koaxial högt. i kickpanelerna och 2 st mellanregister i
instrumentbrädan.
Kan man koppla in mellanregistren också och hur gör man då? Paralellkopplar med dom andra främre eller??
Har inget slutsteg eller liknande.

Mackan

184 Inlägg
11 december 2009
Hmm, den vita och den rosa kabeln vet jag inte vad dom ska användas till.

Det kan vara så att högtalarna som du har fram redan är kopplat via ett filter i bilen,
jag har ingen aning om hur det ser ut på din bil.
Om så är fallet så går dom på samma kablar på ISO-kontakten för fronthögtalarna.

Hur ser det ut med högtalare bak i din bil?
Senast redigerat av Babian (11 december 2009)

83 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
Sitter inga bakhögtalare alls för tillfället men har ett par pionner burkar som jag skall hänga dit.
Vet inte riktigt vad dom föregående ägarna har gjort.
Allt orginal högtalarkablage finns kvar och färgena stämmer med elscheman. Dock är kablarna till bakhögtalarna klippta, mellanregistren var urkopplade och på dom 2 i kickpanelerna har man dragit nya kablar upp till stereokonsollen och antagligen anslutit kablarna direkt till stereon..
Det mest konstiga tycker jag att bilens ISO kontakt inte är bestyckad för högtalare.  Det finns stiffthål i ISO kontakten men inga stifft.
Min tanke är att klippa det nyköpta ISO kablaget (endast högtalar kablarna) ock koppla in mig på detta.

Mackan

184 Inlägg
12 december 2009
Det är extremt tråkigt när det är klippta kablar i bilen.

Hoppas att du får ordning på grejerna iaf... smile

83 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
Har rotat lite mera nu idag. Upptäckte att bilen visst har haft slutsteg. Har dock inte varit ett orginal steg.
Alla kablarna till steget var draget till ett helt annat ställe än var orginal steget skall sitta. Det verkar dock vara orginal kablarna men med nya anslutningar.
Bilen har också varit utrustad med telefon än gång i tiden men nu finns bara en sönder klippt kabelstam kvar. Blir så trött på detta med sönder klippta kablar.

Har bestämmt mig, drar nya kablar till högtalarna bak och framhögtalarna. Om jag senare vill koppla in ett steg så använder jag orginal kabelstammen.

Mackan

83 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Om man har ett slutsteg då kopplas väl alla högtalarna direkt till slutsteget och sedan en återkoppling till stereon.
Var kopplar man in återkopplingen från slutsteget på stereon, på högtalar ingångarna eller..?

Mackan

184 Inlägg
14 december 2009
Om inte din stereo är alltför gammal så borde den ha lågnivåutgång. (RCA-kontakter)
Då kopplar du en lågnivåkabel mellan stereon och slutsteget.

Om du kopplar högtalarna på stereon eller slutsteget är det du själv som avgör,
men du får garanterat mer kräm till högtalarna via slutsteget än om du driver dom direkt från stereon.

83 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Japp, stereon har en lågnivåutgång, en vit (L) och en röd (R) kontakt.
Så det är på denna man kopplar in slutsteget, Tack för svaret. då vet jag

Om bilen från fabrik har varit utrustad med en stereo med lågnivå utgångar och slutsteg så kanske detta är anledningen till varför ISO kontakten inte är fullbestyckad, kanske lite långsökt men ändå.

Dom VITA och ROSA kablarna som inte var kopplade i ISO kablaget skall tydligen att dra ner ljudet på stereon om man har en sådan funktion på stereon när telefon ringer och dimra ned belysningen i stereon.

Tack en gång

Mackan

Sök