2955
Sök

Problem Med OljeTryk's Mätare

22 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#1
Tjenare! Jag är jätte dåligt på sånt här så förklara för mig så jag förstår:D

Jag har en subaru Impreza 00 och har precis köpt 3 Peak mätare. En oljetryck oljetemp och vattentemp.
Det har funkat bra med tempen men inte med oljetryck. Jag förstår inte hur den funkar. När jag gasar så höjs den precis som varv mätaren. Min fråga nu är så fort jag tycker ner kopplingen eller står på neutralen så börjar den pipa... Varför? Jag har sett att när man håller in knappen så kan man ställa in den. Efter vad ska jag ställa in den till?

Hoppas ni kan hjälpa mig smile Tack


761 Inlägg
12 december 2009
#2
oljetrycket är aldrig fullt på tomgång, bör vara fullt vid 2000 varv ungefär. kanske 3-4bar?


22 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#3
Jo men den ska väl inte börja pipa varje gång jag står still. Eller stänger av bilen.


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
12 december 2009
#4
för lågt oljetryck på tomgång då?

761 Inlägg
12 december 2009
#5
beror ju på vad du har den inställd på, och hur den är inkopplad på elsystemet.

skriv ner lite värden


22 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#6
Jag kopplade in den till en sandwichplatte och dom andra sladdarna till plus och minus bara. Sen när jag startar och håller in mätar knappen så ska jag kunna ställa in pekarn på nått. Men vad jag ska ställa in den på och sånt har jag inte koll på. Det är det jag behöver hjälp med


460 Inlägg
13 december 2009
#7
vad ligger den i på oljetryck på tomgång?

761 Inlägg
13 december 2009
#8
mätaren ska bara ha ström när motorn är igång, annars varnar den ju hela tiden när motorn är avstängd.


22 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#9
Pilsk skrev:
vad ligger den i på oljetryck på tomgång?

Under 1 bar. Är det tomgången då som ska höjas eller ska jag ställa in mätaren på nått annat? För jag har inte förstått vad jag ska ställa in den på


22 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#10
dannnej skrev:
mätaren ska bara ha ström när motorn är igång, annars varnar den ju hela tiden när motorn är avstängd.

Då förstår jag pipandet smile


761 Inlägg
13 december 2009
#11
hmm, låter lågt, vad visar den som max i tryck, och från vilket varvtal är det fullt oljetryck?


22 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#12
"Motorerna har ganska lågt tryck på tomgång.
Enda sättet att höja det är att helrenovera motorn eller byta till en tjockare olja.
Snacka med din Subaru-verkstad.
/Svalle"

Så sa en snubbe till mig och jag tycker det låter förjävligt. När jag startar bilen på morgonen ligger oljetrycket på 7 bar. Sen sjunker den till 4 och när bilen är varm det är då den hamnar så jävla lågt.
Vissa subaru ägare säger att den ska ligga på minst 1,5 - 2,5 som normalt.


5 710 Inlägg
19 januari 2010
#13
BalsaM skrev:
"Motorerna har ganska lågt tryck på tomgång.
Enda sättet att höja det är att helrenovera motorn eller byta till en tjockare olja.
Snacka med din Subaru-verkstad.
/Svalle"

Så sa en snubbe till mig och jag tycker det låter förjävligt. När jag startar bilen på morgonen ligger oljetrycket på 7 bar. Sen sjunker den till 4 och när bilen är varm det är då den hamnar så jävla lågt.
Vissa subaru ägare säger att den ska ligga på minst 1,5 - 2,5 som normalt.

Snubben har rätt, en motor har lågt oljetryck på tomgång eftersom oljepumpen (den som bygger trycket) är mekanisk och drivs av motorn.
Lågt varv=lågt tryck.

Det viktiga är att det inte är fööööör lågt för då tyder det på lågt flöde och det är inte bra......
För att veta vad som är normalt får man jämföra med andra bilar med samma motor, det viktiga är oxo att man vet att man har samma viskositet på oljan (att siffrorna stämmer) och att man mäter vid samma temp.

En annan sak, din mätare....vet du att den mäter rätt?
Jag installerade en mätare i min bil för 3 år sedan.....startade på våren och hade farligt lågt tryck.
Blev orolig att en motorrenovering behövdes men mätte för säkerhets skull med en mekanisk riktig oljetrycksmätare från en verkstad. Det visade sig att china-skiten jag köpt visade 1-bar för lite mad.

Så:
1. Ta reda på vilket tryck du skall ha.
2. Mät med en annan mätare som du vet visar rätt värde.

Först därefter kan du avgöra om något är fel eller inte.

Den där inställningen du pratar om. Jag tror att det är ett larm för lågt tryck och att du själv kan bestämma vilken nivå den skall larma på.

mvh jonas

MVH Jonas
..............


Sök