BalsaM skrev:
"Motorerna har ganska lågt tryck på tomgång.
Enda sättet att höja det är att helrenovera motorn eller byta till en tjockare olja.
Snacka med din Subaru-verkstad.
/Svalle"
Så sa en snubbe till mig och jag tycker det låter förjävligt. När jag startar bilen på morgonen ligger oljetrycket på 7 bar. Sen sjunker den till 4 och när bilen är varm det är då den hamnar så jävla lågt.
Vissa subaru ägare säger att den ska ligga på minst 1,5 - 2,5 som normalt.
Snubben har rätt, en motor har lågt oljetryck på tomgång eftersom oljepumpen (den som bygger trycket) är mekanisk och drivs av motorn.
Lågt varv=lågt tryck.
Det viktiga är att det inte är
fööööör lågt för då tyder det på lågt flöde och det är inte bra......
För att veta vad som är normalt får man jämföra med andra bilar med samma motor, det viktiga är oxo att man vet att man har samma viskositet på oljan (att siffrorna stämmer) och att man mäter vid samma temp.
En annan sak, din mätare....vet du att den mäter rätt?
Jag installerade en mätare i min bil för 3 år sedan.....startade på våren och hade farligt lågt tryck.
Blev orolig att en motorrenovering behövdes men mätte för säkerhets skull med en mekanisk riktig oljetrycksmätare från en verkstad. Det visade sig att china-skiten jag köpt visade 1-bar för lite
.
Så:
1. Ta reda på vilket tryck du skall ha.
2. Mät med en annan mätare som du vet visar rätt värde.
Först därefter kan du avgöra om något är fel eller inte.
Den där inställningen du pratar om. Jag
tror att det är ett larm för lågt tryck och att du själv kan bestämma vilken nivå den skall larma på.
mvh jonas