2991
Sök

Knas på helljus efter "brand"? Volvo S40 1996 2.0

89 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Ganska ny ägare av Volvo s40 -96:a. Nöjd för övrigt efter att ha övergivit Citroën.
Har nu ett problem med bilen. Kan först ge lite bakgrund...

Har under en tid märkt att något låter konstigt i bilen när jag vrider om tändnyckeln. Ungefär som en liten pump "bzz bzz bzz" i framvagnen. Kom idag på vad det var... Det är inställningen till halvljusets riktning. När jag ställer den på 1 så "bzzz":ar den sig dit.. Likaså på 2. Men när jag sätter den på noll - som den ju ska stå på utan last/släp så låter det hela tiden "bzz bzz bzz bzz", ungefär som om den inte vill ställa in sig korrekt. Något glappar?

Kunde alltså lokalisera detta fel (som ännu kvarstår) efter dagens incident.

Satt i lugn och ro och körde. Allt frid och fröjd. Plötsligt kände jag en stickande stank. Kände genast: elektronikbrand!
Såg med en gång att det kom kritvit rök från ljusvredet/ventilationen. Luktade ***** !!!

http://www.ladda-upp.com/bilder/27734/styrvredet

Fick ju så klart panik, tvärstannade, evakuerade och upptäckte just när jag slog 112 på mobilen, att röken skingrat sig. Allt frid och fröjd igen. Startade bilen igen. Började ryka igen. Och varmt var det kring området!

Efter en stund kunde jag på nytt starta bilen och fortsätta min färd. Allt svalnade och allt verkade fungera. Kontrollerade farthållare, blinkers, hastighetsmätare, färddator med mera - allt helt okej!

MEN - sen märkte jag - att när jag skulle slå på helljuset så klickade spaken som den skulle, men helljuset stannade inte igång. Jag fick hålla in helljuset för att det skulle fungera.

En enda gång när jag blinkade i en korsning så klickade det till och helljuset stannade "inkopplat och igång" under hela min färd till nästa destination. Stängde av bilen och lämnade den i tron om att allt bara var en tillfällighet. Men när jag återigen startade bilen för att påbörja hemfärden så var felet tillbaka.

På vägen hem (mörk skogsväg i norra Skåne) satt jag och mixtrade med eländet och insåg snart att jag knappt heller har något helljus. Det är precis som om den hela tiden står standby på parkeringsljus. Var alltså tvungen att slå på dimljuset för att ens se vägstrecken och inte köra av vägen!

Någon som känner igen det här problemet? Hoppas jag varit utförlig i beskrivningen. Bild är ju också bifogad.
Kan väl tillägga också att när jag försöker att ställa ljusratten på "nollan" längst till vänster är det ungefär som om den inte vill det - något liksom "tar emot" och den fjädrar tillbaka till parkeringsljus-läget igen.
Dimljusknappen fungerar dock bra. Både för bak- och- fram. Verkar bara vara något vajsing med själva "strålkastarriktningsvredet" och "ljusratten".

Kortslutning? Byta hela den där insatsen/strömställaren? Eller är det något annat enklare som orsakat detta STORA problem? Vad kan ha orsakat detta? Är det vanligt?

Hjälp!
Tack på förhand!
Senast redigerat av Bubbe (12 december 2009)

1 435 Inlägg
12 december 2009
#2
Skruva isär skiten så ser du vart det har brunnit och vad som är fel? Det som är felaktigt åker du till skroten å köper.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (12 december 2009)


1 043 Inlägg
13 december 2009
#3
Köp en ny strömställare, vanligt fel att dom går sönder.

89 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
#4
Tack för era svar.

Har plockat ned allt nu och upptäckt att både strömställare samt en kontakt baktill smält. Gjort efterlysning på Bildelsbasen efter en strömställare samt kontakt med tillhörande kablar så jag kan skarva från mina gamla. Inte undra på att det luktade s*tan i bilen när detta inträffade!


Sök