2862
Sök

Dåligt med ström i volvo 740 med fräscht batteri. spänningsfall eller jordfel ?

558 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
har problem med min 740. när jag vrider om nyckeln så slås all ström av och startmotorn låter inte alls. det går inte och starta med kablar men det går att dra igång bilen. men då lyser knappt lysena och bilfan går inte på alla cylindrar. har provat att satt kablar mellan motor och kaross och även provat från batteriet utan resultat. så det lär ju va ett spänningsfall i nån kabel? men i vilken?

/Normark

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
12 december 2009
mät spänningen på batteriet när du vrider om nyckeln.
gör rent polskorna på batteriet.
gör rent jordpunkter vid batteri, motorblock mfl.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

558 Inlägg
12 december 2009
Trådstartare
okej ska göra det:) ska bara ladda batteriet innan så jag vet att de är fräscht för nu har bilen stått ett bra tag

83 Inlägg
15 december 2009
Kanske själva startmotorn som är trasig. Hade liknande problem på en gammal BMW för en himla massa år sedan. Gick oftast bara att bogsera i gång den. Bytte startmotor och problemen var som bortblåsta.

Mackan

446 Inlägg
16 december 2009
hur fräscht är batteriet?
enda chansen att startmotorn orsakar det problemet är att det är kortis till jord i den.
vrid nyckeln i startläge 5-10 sekunder och känn sen om startmotorn blir varm. är det kortis i ex fälten så kommer den att bli skållhet väldigt snabbt tongue

558 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
men det lyser dåligt i innerbelysning och instrumentbelysningen:|

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 december 2009
Om de lyser dåligt inne i bilen är de nog pga av kasst Kol i generatorn, Dålig jordkabel/+kabel mellan batteri/chassi/motor. Kan även vara dålig kontakt på batteripolerna.

testa sätt  en startkabel mellan - på batteriet å direkt i godset på motorn/insug å sen testar du å vrida på nyckeln å kolla om symptomen försvinner

558 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
ska prova imorn:)

Sök