3038
Sök

Bränslefilter som klarar uppåt sisådär 300 E85-hästar?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#1
Jag måste skaffa ett bränslefilter, har sökt på forumet utan att hitta något konkret svar på det jag är på jakt efter.

Bränslefiltret ska klara av ett flöde av minst 300 E85-hästar men över 400hp behövs inte. Jag kommer bara att ha cirka 230 bensinhästar till att börja med men jag vill ha gott om marginaler eftersom att det är svårt att veta vad som händer i framtiden, även om jag har mina aningar...

Nån som har några tips?

Har hittat lite här: http://www.stylingshopen.se/tuning-moto … ilter.html bland annat, men det står inte så mycket data om det... Känns onödigt att hosta upp en massa pengar till något man kanske inte kommer att behöva.

Varför står det förresten att man bör placera filtret efter pumpen? Jag vill ju inte ha in en massa skit i pumpen ju!

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
13 december 2009
#2
måste det vara nåt eloxerat tjosan, eller duger ett original?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
#3
Om bilen går bättre av ett "eloxerat tjosan" så javisst gärna det...
Om det är för utseendets skull så vetetusan om det är så många som kommer att krypa under bilen bara för att betrakta mitt fina bränslefilter.

Enda fördelen jag ser med ett filter i eloxerad aluminium jämfört med ett i stål är väl att det i aluminium inte rostar.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#4
Fler förslag?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Herr
1 722 Inlägg
16 december 2009
#5
Jag har aldrig hört att ett bränslefilter ska stoppa så mkt? hur litet är filtret igentligen? original lär väl räcka över 300 lätt, eller? jag kör originalfilter i min iaf.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
16 december 2009
Trådstartare
#6
Orginalfiltret från 1988 har jag kastat bort så långt jag orkade med handkraft... smile

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Herr
1 722 Inlägg
17 december 2009
#7
MagnumR skrev:
Orginalfiltret från 1988 har jag kastat bort så långt jag orkade med handkraft... smile

Kanske får leta rätt på det då:)

Förstår inte hur det ska bromsa så mkt. så länge den inte går snålt ska det väl inte vara nåra probs

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#8
Men jag vill ändå ha ett nytt filter.

Fast på ditt resonemang så låter det som att jag kan ta vilket filter som helst för flödet är helt okej i alla fall?
Kanske inte ett filter från någon liten VW Lupo eller Opel Corsa dock eller?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
17 december 2009
#9
MagnumR skrev:
Men jag vill ändå ha ett nytt filter.

Fast på ditt resonemang så låter det som att jag kan ta vilket filter som helst för flödet är helt okej i alla fall?
Kanske inte ett filter från någon liten VW Lupo eller Opel Corsa dock eller?

nej men en nytt orginal kanske?

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#10
Grejen är ju den att anledningen till att jag är orolig för att ett orginalfilter inte kommer att släppa igenom tillräckligt snabbt är för att det filtret är anpassat för en motor på 112 hästar. Till en början kommer jag att ha en motor som är på lite mer än dubbla effekten men det är inte omöjligt att jag chippar denna, skaffar kammar med högre lyft, byter till kolvar med högre komp, sätter dit spridare som flödar bättre samt E85-konverterar motorn. I så fall hamnar jag på närmare "trippla" effekten, frågan är om ett orginalfilter räcker till då...

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Trafikledare
563 Inlägg
18 december 2009
#11
Skaffa ett nuke bränslefilter så räcker det garanterat..
Finns hos www.lgspeed.se för 1195 kr.

http://lgspeed.se/produkter/nuke_fuelfilter02s.jpg

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

424 Inlägg
18 december 2009
#12
MagnumR skrev:
Grejen är ju den att anledningen till att jag är orolig för att ett orginalfilter inte kommer att släppa igenom tillräckligt snabbt är för att det filtret är anpassat för en motor på 112 hästar. Till en början kommer jag att ha en motor som är på lite mer än dubbla effekten men det är inte omöjligt att jag chippar denna, skaffar kammar med högre lyft, byter till kolvar med högre komp, sätter dit spridare som flödar bättre samt E85-konverterar motorn. I så fall hamnar jag på närmare "trippla" effekten, frågan är om ett orginalfilter räcker till då...

Va är det för bil? 

Om du ser på volvo s60r så sitter det ju original filter på dessa och dom har ju omkring 300 hk?!

men HAR DU en liten nissan micra eller ?!
Kan ju vara så att annat original filter från motorstarkare bilar passar din.

Den Som Ingen Turbo Har, Den Får Åka Utan Bar
Ha de gött !

12 086 Inlägg
19 december 2009
#13
Köp ett filter från en turbobil, nån saab lr volvo. De flödar garanterat nog.

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#14
joliba_01 skrev:
Va är det för bil? 

Om du ser på volvo s60r så sitter det ju original filter på dessa och dom har ju omkring 300 hk?!

men HAR DU en liten nissan micra eller ?!
Kan ju vara så att annat original filter från motorstarkare bilar passar din.

Det är en sån här:
http://www.attarco.com/images/IMG_7087.JPG

Som jag har monterat i en sån här:
http://i248.photobucket.com/albums/gg180/fazey76/VWs001.jpg

OBS!
Varken min motor eller min bil, men jag har likadana.

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Xenoholic
2 559 Inlägg
20 december 2009
#15
Kör med ett biltema-filter till vår 9-3a med E85, räcker till 350hk i alla fall wink
Art nr 52-3002
Pris 119,00 kr
Obs ser inte ut som på bilden  på hemsidan alls hmm
Senast redigerat av Aerocombi (20 december 2009)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Kärnkraftstomte
775 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#16
Okej, jag tror jag börjar bli övertygad nu. Filtret spelar ingen större roll bara man inte kör med något som är till nån liten skitbil.

Vet inte om jag vill ha något billigt Biltemafilter dock, men tack för tipset.

Har ett filter med 10μ större filtreringsförmåga än ett filter på 30μ (mindre porer i filterduken)?

Det bästa är kanske att ha ett grovfiler före (typ en sil bara egentilgen) och sen ett filter med riktigt bra filtreringsförmåga efter pumpen?
Senast redigerat av MagnumR (21 december 2009)

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

Xenoholic
2 559 Inlägg
21 december 2009
#17
MagnumR skrev:
Okej, jag tror jag börjar bli övertygad nu. Filtret spelar ingen större roll bara man inte kör med något som är till nån liten skitbil.

Vet inte om jag vill ha något billigt Biltemafilter dock, men tack för tipset.

Har ett filter med 10μ större filtreringsförmåga än ett filter på 30μ (mindre porer i filterduken)?

Det bästa är kanske att ha ett grovfiler före (typ en sil bara egentilgen) och sen ett filter med riktigt bra filtreringsförmåga efter pumpen?

Varför duger int ett biltemafilter? hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 december 2009
#18
de sitter typ alltid "grovfilter" på en soppapump å sen tar soppafiltret resten...volvo orginal till 940 turbo räcker för 300 e85 hästar i alla fall


Kärnkraftstomte
775 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#19
Aerocombi skrev:
Varför duger int ett biltemafilter? hmm

För att det kommer inte att kännas bra nere i maggropen att veta att man har ett billigt Biltemafilter som man inte vet om man kan lita på eller inte, i alla fall inte hur länge...hmm

Xuri skrev:
de sitter typ alltid "grovfilter" på en soppapump å sen tar soppafiltret resten...volvo orginal till 940 turbo räcker för 300 e85 hästar i alla fall

Finns det filter i precis alla pumpar?
Skaffade mig en pump av fabrikatet Walbro GSL392, den modellen som är till för att sitta utanför tanken, finns det nån som vet hur det ligger till med en sån?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 december 2009
#20
MagnumR skrev:
Aerocombi skrev:
Varför duger int ett biltemafilter? hmm

För att det kommer inte att kännas bra nere i maggropen att veta att man har ett billigt Biltemafilter som man inte vet om man kan lita på eller inte, i alla fall inte hur länge...hmm

Xuri skrev:
de sitter typ alltid "grovfilter" på en soppapump å sen tar soppafiltret resten...volvo orginal till 940 turbo räcker för 300 e85 hästar i alla fall

Finns det filter i precis alla pumpar?
Skaffade mig en pump av fabrikatet Walbro GSL392, den modellen som är till för att sitta utanför tanken, finns det nån som vet hur det ligger till med en sån?

På alla "förpumpar" jag sett så har de suttit grovfilter för annars går pumpen sönder.

en Gsl392 är ju en inlinepump å den ska matas med en förpump så dom sitter de inget filter i vad jag vet, inget löstagbart i alla fall som på min walbro intank.



Sök