2611
Sök

Hur sköta en smidig bilaffär?

467 Inlägg
13 december 2009
Trådstartare
Hej.

Kom inte på nån bra rubrik, men men.

Har en liten fundering.

Om jag vill sälja min bil och köpa en annan bil, ungefär samtidigt men inte har pengar löst att köpa den nya bilen för.

Hur gör jag då? Jag behöver ju pengarna från den bilen jag säljer till att köpa en annan bil. Har jobb men inte fast, så ett lån e väl ganska uteslutet. För om jag hade haft det hade det väl vart möjligt att låna den summan jag behöver till bilen, och sedan pynta tillbaka det lånet med pengarna jag får när jag säljer den gamla bilen.? Eller hur? E inte så bra på sånt där med lån osv osv.

Så ni som har varit i samma situation får gärna dela med sig av sina erfarenheter=)

// Mvh Johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

151 Inlägg
13 december 2009
Ring eller besök din bank och prata med de. En bra början för dig.

4 005 Inlägg
14 december 2009
För banken brukar det spela väldigt liten roll om du kommer låna i 1 vecka eller 10 år. Även beloppet brukar vara irrelevant för sådana lån.

Antingen så väntar du med andra bilköpet. Eller så tar du ett lån med högre räntor, eller så lånar du av någon bekant.

Att ta genvägar genom lån o ha sig brukar sällan löna sig.

1 010 Inlägg
14 december 2009
att skriva nån typ av kontrakt med säljaren av nya bilen kanske...personligen hade jag aldrig som säljare aldrig godkänt nått sånt om jag inte kände köparen.

Ett annat alt är att du kanske kan lägga handpenning på nya bilen så hinner du sälja nuvarande. Men om säljarn orkar vänta e ju en annan fråga...

629 Inlägg
14 december 2009
Man säljer bil 1 innan man aktivt letar efter bil 2...

NissanMotorsport
14 december 2009
Oxygen skrev:

Men om man behöver bil varje dag då?

224 Inlägg
14 december 2009
NissanMotorsport skrev:
Oxygen skrev:

Ja då har man problem

Ge fan i TexasBoB!

1 002 Inlägg
14 december 2009
NissanMotorsport skrev:
Oxygen skrev:

Då skiter man i att sälja bil 1. Alternativt lånar en bil av någon bekant tills man köpt bil 2.

...

309 Inlägg
14 december 2009
Du äger just nu bil 1. Köp en skrotig skit och sälj bil 1. Du äger nu en skrotig skit som du kan åka med till och från jobbet/skolan eller vart du nu än skall. Leta aktivt och köp bil 2. Sälj eller gör vad du vill med din skrotiga skit och vips, du äger nu bil 2..

Att köra turbo är beroendeframkallande...

8 881 Inlägg
14 december 2009
Varför inte ge bil 1 i inbyte för bil 2.

Mitt råd är att inte köpa bil överhuvudtaget, med tanke på att trådskaparen saknar fast jobb + pengar i övrigt.
Senast redigerat av Hamilton (14 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se

5 198 Inlägg
14 december 2009
Hamilton skrev:

Mitt råd är att inte köpa bil överhuvudtaget, med tanke på att trådskaparen saknar fast jobb + pengar i övrigt.

Så du tycker inte att arbetslösa skall ha bil då.. fan va bilar det lär bli till salu nu...inkl min.

För att få vissa jobb (ganska många så kräver arb givaren bil och körkort,,) han anställer ingen som säger att han SKA köpa bil när han får jobbet.
Senast redigerat av gamlingen (14 december 2009)

8 881 Inlägg
14 december 2009
gamlingen skrev:
Hamilton skrev:

Så du tycker inte att arbetslösa skall ha bil då.. fan va bilar det lär bli till salu nu...inkl min.

För att få vissa jobb (ganska många så kräver arb givaren bil och körkort,,) han anställer ingen som säger att han SKA köpa bil när han får jobbet.

Skrev inget om att äga bil som arbetslös utan om att köpa
Har man inga pengar så är det ju ganska svårt att köpa eller... en tanke bara

Fotograf på tierpidag.se

NissanMotorsport
14 december 2009
Hamilton skrev:

Funkar hur fint som helst me bil när man är arbetslös..

5 198 Inlägg
14 december 2009
Hamilton skrev:
gamlingen skrev:
Hamilton skrev:

Skrev inget om att äga bil som arbetslös utan om att köpa
Har man inga pengar så är det ju ganska svårt att köpa eller... en tanke bara

hmm tänkte lite fel bara.. my misstake,,,, har man inte pengar så är det ju som du säger svårt att köpa.. På nåt sätt MÅSTE man få pengar för inköpet..

Jägermeister
910 Inlägg
14 december 2009
Du får lån även fast du inte har fast jobb, skriv bara var du jobbar och kryssa i rutan för fast anställning, tidigare i livet när jag hade dyrare/nyare bilar som jag tog lån på så gjorde jag så, har aldrig blivit nekad ett lån, har tom tagit lån när jag varit totalt arbetslös och bara haft a-kassan att leva på så tror inte ens dom kollar upp sånt.

Sök billån hos tex wasa billån, eller om du är med i facket kan du få ett förmånligt lån som kallas medlemslån med låg ränta osv.

Sätt ut bilen du har nu på blocket tex och kolla läget om om det fins några intressenter på din bil, du kan ju komma överens med nån köpare om datum för köp osv så det passar ihop med köpet av din nya bil, be han/hon sätta handpenning så du vet att han/hon verkligen tar bilen, skriv kontrakt osv.

Det ska nog lösa sig så lycka till! smile

En gång är ingen gång...

5 198 Inlägg
14 december 2009
gemini78 skrev:
Du får lån även fast du inte har fast jobb, skriv bara var du jobbar och kryssa i rutan för fast anställning, tidigare i livet när jag hade dyrare/nyare bilar som jag tog lån på så gjorde jag så, har aldrig blivit nekad ett lån, har tom tagit lån när jag varit totalt arbetslös och bara haft a-kassan att leva på så tror inte ens dom kollar upp sånt.

Sök billån hos tex wasa billån, eller om du är med i facket kan du få ett förmånligt lån som kallas medlemslån med låg ränta osv.

Sätt ut bilen du har nu på blocket tex och kolla läget om om det fins några intressenter på din bil, du kan ju komma överens med nån köpare om datum för köp osv så det passar ihop med köpet av din nya bil, be han/hon sätta handpenning så du vet att han/hon verkligen tar bilen, skriv kontrakt osv.

Det ska nog lösa sig så lycka till! smile

Nackdelen om du kryssar i att du har fast jobb och inte har det, ,kollar dom så kan du åka på att betala tillbaks lånet som du fått pga falsk intygelse,, Jag vet att såna kontroller kan göras,, jag har själv råkat ut för en sån sak,,

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 december 2009
smidigast är ju spara pengar medans man kör bil 1 när man har tillräckligt med dom + bil 1 värde så säljer man bil 1 och köper bil 2

brukar väldigt sellan gå och få lån utan fast jobb om de inte är såna där herrejösses cp banker med världens ränta som godkänner allt och alla

467 Inlägg
14 december 2009
Trådstartare
Alltså jag har jobb men inte fast. Jobbar lite olika.. Ibland fullt, ibland mer, oftast mindre.
Anledningen till att jag frågar detta är för att jag började fundera över detta. Har inte tänkt sälja o köpa ny just nu. Men nångång lär man göra det. Så därför började jag grubbla på det rent praktiskta. Tycker det känns jäkligt knöligt och byta bil om man inte har typ 60 papp på kontot så man bara kan köpa en annan bil och sen sälja den gammla. Det är ju det smidigaste. Bara casha ut lixom. Men om man som jag inte har 60 papp på kontot utan kanske bara en tredjedel av det och sedan en bil som e värd 25 tusen, och vill köpa en bil. för 30 tex, så känns det väldigt omständigt tycker jag...

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

5 198 Inlägg
14 december 2009
Prata med din bank.. de vet nog bäst vad som gäller för just dej.

Sök