T6an startar och går alldeless utmärkt med 960ins orginalstyrsystem. Jag har provat så jag vet! Se till att ta spridarna från 960in bara annars kommer den gå tokfett om den ens startar. Bilen klarar alla krav på HC, lambda & CO som SBP mäter. Till alla er som inte prövat: Den blir inte tokslö. Det är 2.9L slagvolym i motorn och utan turbosar kör man ändå lätt ifrån en 940GL (liknande vikt). Det är 8.5:1 i komp på T6an och det ger kanske 10% i effektförlust skulle jag gissa. Dvs troligen runt 180hkr. (Tänk på att vissa givare skilljer mellan de motorerna.)
Ditt största problem är att du aldrig kommer få igenom den genom SBP med T6an. De vet hur det ska se ut under huven på en 960 och en T6:a ser ju lite annorlunda ut. Om bilen är tagen i bruk 92 eller tidigare kan man göra ett "motorbyte", men T6an har för stor effekt så det är ombyggt fordon som gäller.
För motorbyte gäller att du ska sätta dit en _komplett_ avgascertifierad motor med tillhörande styrsystem. Komplett motor innebär att man inte får ändra turbosar, porta, extraktorgrenrör, plana orimligt mycket osv (inte montera kompressor altså). Rimligen får man inte heller ta bort turbosar, men gissningvis har ingen försökt med detta då det känns ganska så dumt. Det är tillåtet med modifieringar som krävs för rakställning tex oljetråg, grenrör, insug, växellådsbyte. (Katalysatorerna är del i avgascertifikatet och får inte bytas vid reg.bes.)
För att kvalificera som ombyggt fordon gäller att du måste byta hela drivlinan (tex motor, växellåda, kardan, diffklumpen, drivaxlar). Dessutom måste du byta _hela_ bromssystemet tex, huvudbromscylinder, bromskraftsförstärkare, bromsok fram & bak, bromsskivor. (ABSen kan du ha kvar eller ta bort, vilket du vill.) (Bromsarna testas och ska givetvis fungera!) Dessutom måste du fixa lämpliga förstärkningar. Det är lite godtyckligt beroende på hur mycket mer effekt/vrid du vill ha än vad karossen är godkännd för. Citat från SFRO: "max 15kW/100kg tjänstevikt godtas om bilen konstruktionsmässigt är OK"
960in väger dryg 1700kg så 255kW (342hkr) är max. T6an är specad till 280hkr så utan våldslättning och med lite förstärkning ska det inte vara några problem tycker jag.
Sen finns det ju modifieringar som är svåra att upptäcka vid en kontrollbesiktning (gissa själv). Min bedömning är att en kompressor verkligen INTE tillhör den kategorin.
Det blir klart enklare om du hittar ett chassi från 1975 eller äldre (tex en 142:a). Då slipper du avgascerifieringen och kan bygga din "egen" motor med blandade delar och kompressor. Observera att effektkravet fortfrande gäller och det blir fortfarande ett ombyggt fordon inkl allt annat ovan utom avgascerifikatet.
Jag skulle gissa att du har att göra ett par, kanske tre vintrar innan du kan rulla ut ur garaget. Gör en projekttråd och PM:a mig en länk så hjälper jag till.
//J
Edit: stavfel
Senast redigerat av jre (4 april 2010)