3165
Sök

Kniv i bilen - Vad säger svensk lag?

Refined
1 770 Inlägg
16 december 2009
rickylicious skrev:
Zwudda skrev:
evilaudio skrev:

säg de till snuten när dom stoppar dig.. man fär inte ha baseballträ helller i bilen om man inte kan bevisa att man ska iväg å spela.

Så länge man har en boll i bilen så är det inga problem alls.

Det där påståendet måste ju vara ett jävligt konstigt rykte som någon startat? Om jag spelar baseball så är det väl klart att jag har ett eget trä som jag har med mig, men inte fan har jag egna bollar bara för det? Spelar jag tennis (vilket jag har gjort) så hade jag tennisrack med mig i bilen, men inte hade jag med mig tennisbollar för det eftersom alla bollar är likadana (vilket tennisracketar och baseballträn inte är).
Så jag tror som sagt att det där om "har du boll är det lugnt" bara är rykten och påhitt.

Sen angående kniv i bilen. Jag vet inte huruvida det är lagligt eller ej, men man kan väl försöka sätta sig in i en polis tankar? Om du har ett baseballträ av aluminium bredvid förarstolen i bilen så ser det ju allt annat än bra ut, likaså om du skulle ha en butterfly kniv eller liknande. Men om man har som mina föräldrar, en liten vanlig "snickarkniv" (ni vet en sån med rött skaft) liggandes i handsfacket för att använda till bälten och liknande så är det nog inget dom sätter dig i fängelse för direkt.

Eller vad tror ni? smile

De med boll är inget rykte alls!!
Både jag och en kompis har åkt på den frågan, båda har haft boll med sig, och då har det varit lugnt.
Så något rykte är det knappast, i så fall är det ett rykte Poliserna själva har startat, vilket jag har svårt att tro....

Webbutvecklare
2 369 Inlägg
16 december 2009
Zwudda skrev:
rickylicious skrev:
Zwudda skrev:

Så länge man har en boll i bilen så är det inga problem alls.

Det där påståendet måste ju vara ett jävligt konstigt rykte som någon startat? Om jag spelar baseball så är det väl klart att jag har ett eget trä som jag har med mig, men inte fan har jag egna bollar bara för det? Spelar jag tennis (vilket jag har gjort) så hade jag tennisrack med mig i bilen, men inte hade jag med mig tennisbollar för det eftersom alla bollar är likadana (vilket tennisracketar och baseballträn inte är).
Så jag tror som sagt att det där om "har du boll är det lugnt" bara är rykten och påhitt.

Sen angående kniv i bilen. Jag vet inte huruvida det är lagligt eller ej, men man kan väl försöka sätta sig in i en polis tankar? Om du har ett baseballträ av aluminium bredvid förarstolen i bilen så ser det ju allt annat än bra ut, likaså om du skulle ha en butterfly kniv eller liknande. Men om man har som mina föräldrar, en liten vanlig "snickarkniv" (ni vet en sån med rött skaft) liggandes i handsfacket för att använda till bälten och liknande så är det nog inget dom sätter dig i fängelse för direkt.

Eller vad tror ni? smile

Både jag och en kompis har åkt på den frågan, båda har haft boll med sig, och då har det varit lugnt.
Så något rykte är det knappast, i så fall är det ett rykte Poliserna själva har startat, vilket jag har svårt att tro....

Det finns väldigt många "jag och en kompis" här som har hört både det ena och det andra från polisen. En riktig sportsman har oftare bara med sig sitt racket/trä än både det och bollar. Att polisen har frågat dig och din kompis skulle jag tro beror på att dom ville se om ni hade någon förklaring alls. Skulle jag åka dit med baseballträ i skuffen men ingen boll, men ändå förklarat att jag spelar baseball och har aldrig boll med mig för baseballträet är personligt inom sporten och bollar finns det där jag tränar, då tror jag att polisen skulle förstå det mer än om det kommer en 240 på stan med ett aluminiumträ mellan sätena och en tennisboll i en ficka i skuffen. Förstår du hur jag tänker?

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087

8 885 Inlägg
16 december 2009
Ja det är själva syftet som styr det hela.
Kan man inte motivera varför man bär kniv/basebollträ så kan det bli en utredning om brott mot knivlagen.

Fotograf på tierpidag.se

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
16 december 2009
Subw000fer--92 skrev:
I vår familj har vi nästan alla kniv i bilen, För säkerhetens skull. Krockar du t.e.x och du inte kan få loss bältet kan du ju skära loss dig.

finns speciella knivar fö de, som inte kan användas som vanliga knivar då egget inte e blottat.

http://www.holmatro.se/resources/1/Baltesskarare.jpg

har en sån i min bil som sitter fasst mä lite karborre på insidan av solskyddet. smidigt som f*n

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

4 005 Inlägg
16 december 2009
rickylicious skrev:
Zwudda skrev:
rickylicious skrev:

Eller vad tror ni? smile

Det finns väldigt många "jag och en kompis" här som har hört både det ena och det andra från polisen. En riktig sportsman har oftare bara med sig sitt racket/trä än både det och bollar. Att polisen har frågat dig och din kompis skulle jag tro beror på att dom ville se om ni hade någon förklaring alls. Skulle jag åka dit med baseballträ i skuffen men ingen boll, men ändå förklarat att jag spelar baseball och har aldrig boll med mig för baseballträet är personligt inom sporten och bollar finns det där jag tränar, då tror jag att polisen skulle förstå det mer än om det kommer en 240 på stan med ett aluminiumträ mellan sätena och en tennisboll i en ficka i skuffen. Förstår du hur jag tänker?

+1 vettigt inlägg, håller med.

Har alltid rätt!
689 Inlägg
16 december 2009
Dags för ett inlägg som kommer att sätta stopp på allt bullshit i denna tråd.

Det ÄR OLAGLIGT att ha en kniv i bilen.

Jag personligen har frågat en polisman om det är lagligt att ha en kniv i bilen.
Han sa JA.

Jag citerar:  Om du har den inom räckhåll ( handsfacket, under sätet, baksätet) så kommer polisen att bötfälla dig.

Då frågade jag om jag kunde ha den i bagageutrymmet men då så ville han inte riktigt svara på de som en polisman, eftersom han personligen tyckte det var okey.

Jag har alltid en stor kniv liggandes bredvid reservhjulet om jag nu råkar köra på nåt.  Sist så fick jag slå ihjäl en katt med en hammare pga att jag inte hade en kniv i bilen.

Skit i basebollträ osv, polisen kommer att bötfälla dig för att de synar din bluff. Däremot om du har en hel jäkla upsättning av träningskläder osv så är det uppenbart att man sysslar med sporten.

tack för mig.

Livet är ett helvete, du är bjuden!

1 570 Inlägg
16 december 2009
Det är lag i det här landet att man INTE har rätt att försvara sig själv, sitt hem eller sin egendom.

1 338 Inlägg
16 december 2009
evilaudio skrev:
Hamilton skrev:
evilaudio skrev:

säg de till snuten när dom stoppar dig.. man fär inte ha baseballträ helller i bilen om man inte kan bevisa att man ska iväg å spela.

Behövs inte, dom får inte rota i bilen hur som helst. Även Polisen har regler att följa

jo de krävs en husransakan om dom inte på plats anser att föreligger brott.

precis. P20 tongue

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design

No Shame Racing Crew
680 Inlägg
16 december 2009
det är därför jag har en maglight (ficklampa som är 49cm lång väger ca 1kgplus)...mycket bättre...ficklampa är inte olaglig (fast att denna gör JÄVLIGT ont.....samma lampa som snuten har...)

No Shame Racing Crew

blacken
16 december 2009
Jag har alltid en stor kniv liggandes bredvid reservhjulet om jag nu råkar köra på nåt.

Det är också olagligt att själv avliva trafikskadat vilt eller tamdjur. Bara länsman eller utsedd jägare/skyddsjägare som får det..
Senast redigerat av blacken (16 december 2009)

NissanMotorsport
16 december 2009
blacken skrev:
Jag har alltid en stor kniv liggandes bredvid reservhjulet om jag nu råkar köra på nåt.

Det är också olagligt att själv avliva trafikskadat vilt eller tamdjur. Bara länsman eller utsedd jägare/skyddsjägare som får det..

Tar häldre på mig böter än att sitta och kolla/höra ett djur som lider.. tongue

blacken
16 december 2009
NissanMotorsport skrev:
blacken skrev:

Tar häldre på mig böter än att sitta och kolla/höra ett djur som lider.. tongue

Det gör jag med, att behöva sitta och vänta på att länsman ska få tummen ur röven, orsakar mycket onödigt lidande för trafikskadade  djur. Så den bestämmelsen suger Polsk dragkula, som en Tasmansk grönapa har haft analsex på..

7 100 Inlägg
16 december 2009
haha,jag hadde 3 lådor öl och en yxa bak i skuffen när jag vart stoppas av polisen i en flygande besigtning.och dom ville kolla i skullen,sen när han såg yxa så kollade han bara på mej och skakade på huvet tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

453 Inlägg
16 december 2009
Orkar inte läsa igenom alla sidor men såg med det avsnittet och har för mig till 99 procent att dom blev tveksamma just för det var en ihopfällbar kniv. En fick kniv elle vad man ska säga. sen den kniven han snubben hadde såg ju värkligen inte ut som en "jobbar" kniv som han påpekade.

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 december 2009
Dave_C70 skrev:
Glöm det! Du har ingen anledning att oroa dig. På väg till- eller från jobbet är inga problem med vå knivar i arbetsbyxorna, så länge du inte stannar till på ett ärende halvvägs till- eller från jobbet.

Som snickare har jag både gått till polishuset/banken/affären i privata syften och ingen har då sagt nått om att man har 2 eller 3 knivar på sig tror inte dom bryr sig särkitl mycket när man är snickare och som använder kniven jämt och ständingt även om byggfolket oftat inte är dom renaste människorna..

3 714 Inlägg
16 december 2009
en stor (ca 35cm lång) ficklampa borde väl vara samma som ett basebollträ då det kan göra samma skada?
eller räknas det inte som vapen ?

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

4 005 Inlägg
16 december 2009
nuffe skrev:
Såg på Road Wars precis att det i England är förbjudet att ha kniv i bilen om den ligger inom räckhåll. Man får då ha kniv i bilen om den exempelvis ligger i bagagen.

Någon som har lite halvbra koll på knivlagen?

"Hej.
Lagen där din fråga regleras heter "Lag om förbud beträffande knivar och andra föremål" .
I 1 § står det i inledningen: Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade (är tänkta att) användas som vapen vid brott mot liv och hälsa.....
Av detta ska man förstå att syftet med att ha en kniv eller ett baseballträ ska vara brottsligt.
I andra stycket sägs att förbudet inte gäller om föremålet ingår i viss tjänst eller uppdrag eller om det annars med häsyn till föremålets art, behovet eller andra omständigheter kan anses befogat.

I praktiken vill jag bestämt avråda från att ha en kniv eller baseballträ lätt tillgängligt i bilen, eftersom det vid en given  situation  kan uppfattas som provocerande av omgivningen, även om du inte har något särskilt syfte med detta. Om du t.ex. blir stoppad i en trafikkontroll skulle detta kunna innebära onödiga problem för dig själv, men öven för Polisen.
Om man tänker till och använder sunt förnuft kan man ha med sig både knivar, baseballträn och trädgrenar i bilen. Särskilt om dessa förvaras i bilens bagagerum där bara du har tillträde.

Med vänliga hälsningar

Nyberg
polisinspektör
Enheten för stöd och styrning
Polismyndigheten i Södermanlands län"
Senast redigerat av linuslinje (17 december 2009)

213 Inlägg
16 december 2009
volta skrev:
nuffe skrev:
Såg på Road Wars precis att det i England är förbjudet att ha kniv i bilen om den ligger inom räckhåll. Man får då ha kniv i bilen om den exempelvis ligger i bagagen.

Någon som har lite halvbra koll på knivlagen?

Lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, i dagligt tal knivlagen, är en lag i Sverige från 1988 som förbjuder innehav av knivar och andra föremål som "är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa" på allmänna platser. Sådana vapen, till exempel knogjärn, får ej heller överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lagen gäller inte där vapenlagen är tillämplig. "Springstiletter eller springknivar" får enligt lagen inte innehavas av personer under 21 år. Brott mot lagens regler ger böter eller fängelse i högst sex månader. Vid grovt brott döms till ett års fängelse.

Men jag som elektriker som alltid går omkring med knivar i byxorna är detta olagligt då ? Ingen har sagt något än iallafall...

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

4 005 Inlägg
16 december 2009
DanielssonC skrev:
Men jag som elektriker som alltid går omkring med knivar i byxorna är detta olagligt då ? Ingen har sagt något än iallafall...

Läs mitt inlägg en gång till.

"I andra stycket sägs att förbudet inte gäller om föremålet ingår i viss tjänst eller uppdrag eller om det annars med häsyn till föremålets art, behovet eller andra omständigheter kan anses befogat."

Du får bära kniv som är skälig för din tjänst. Och på raka vägen hem och till jobbet som sagt. Däremot inte förbi willys för att handla eller krogen för att ta en öl...

4 005 Inlägg
16 december 2009
Subw000fer--92 skrev:
weian skrev:
Subw000fer--92 skrev:
I vår familj har vi nästan alla kniv i bilen, För säkerhetens skull. Krockar du t.e.x och du inte kan få loss bältet kan du ju skära loss dig.

finns speciella knivar fö de, som inte kan användas som vanliga knivar då egget inte e blottat.

http://www.holmatro.se/resources/1/Baltesskarare.jpg

har en sån i min bil som sitter fasst mä lite karborre på insidan av solskyddet. smidigt som f*n

Ja den var smart,  Jag syftade mer på en sådan här http://www.knifecenter.com/knifecenter/ … normal.jpg
Kan man få böter eller för att man har en sånn?

Ja. Brott mot knivlagen.

Sök