3359
Sök

Kniv i bilen - Vad säger svensk lag?

I brist på annat :)
526 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Såg på Road Wars precis att det i England är förbjudet att ha kniv i bilen om den ligger inom räckhåll. Man får då ha kniv i bilen om den exempelvis ligger i bagagen.

Någon som har lite halvbra koll på knivlagen?
Senast redigerat av nuffe (15 december 2009)

16 197 Inlägg
15 december 2009
nuffe skrev:
Såg på Road Wars precis att det i England är förbjudet att ha kniv i bilen om den ligger inom räckhåll. Man får då ha kniv i bilen om den exempelvis ligger i bagagen.

man får inte ha kniv inne i bilen de vet ja iaf.. för de räknas som "allmänplats".

"Testar man inte så får man aldrig veta"

8 883 Inlägg
15 december 2009
Inga problem att ha kniv i bilen, vart i bilen du har den är helt upp till dig.
Har svårt att tänka mig att min bil skulle vara en "allmän plats" allmänheten har inte tillträde till den utan mitt medgivande....
Senast redigerat av Hamilton (15 december 2009)

Fotograf på tierpidag.se

16 197 Inlägg
15 december 2009
Hamilton skrev:
Har svårt att tänka mig att min bil skulle vara en "allmän plats" allmänheten har inte tillträde till den utan mitt medgivande....

säg de till snuten när dom stoppar dig.. man fär inte ha baseballträ helller i bilen om man inte kan bevisa att man ska iväg å spela.

961 Inlägg
15 december 2009
kofot då ? vad gäller för en sån ?

Pure DieselPower

8 883 Inlägg
15 december 2009
evilaudio skrev:
Hamilton skrev:

säg de till snuten när dom stoppar dig.. man fär inte ha baseballträ helller i bilen om man inte kan bevisa att man ska iväg å spela.

Behövs inte, dom får inte rota i bilen hur som helst. Även Polisen har regler att följa

Fotograf på tierpidag.se

I brist på annat :)
526 Inlägg
15 december 2009
Trådstartare
Killen vars kniv hittades i bilen hävdade att den var till arbetet osv.

Vet att när jag o polaren rev hans bil för kabeldragning så hittade vi 4-5 knivar, hobbyknivar som
hamnat i sätet o grejer. Det är ju en sak.

Men vi säger fällknivar osv. det kanske inte går att hävda används i arbetet. Iaf jag har aldrig sett en snickare
som använder en Smith&Wesson-kniv tongue

16 197 Inlägg
15 december 2009
Hamilton skrev:
evilaudio skrev:
Hamilton skrev:

Behövs inte, dom får inte rota i bilen hur som helst. Även Polisen har regler att följa

jo de krävs en husransakan om dom inte på plats anser att föreligger brott.

8 883 Inlägg
15 december 2009
talibangran skrev:
kofot då ? vad gäller för en sån ?

För verktyg finns det inga regler om det är det du undrar

Fotograf på tierpidag.se

Försöker iaf
1 998 Inlägg
15 december 2009
Jag brukar ha min sauer 200 6,5x55 i bagaget eller i baksätet. (Dock bara till tävling/träning)

Inge olagligt med de...

Och en morakniv har jag i bilen. Alltid bra å ha lite verktyg osv...

Kan inte tänka mig att de är olagligt väl?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Random Hero
4 047 Inlägg
15 december 2009
Boostrider skrev:
Jag brukar ha min sauer 200 6,5x55 i bagaget eller i baksätet. (Dock bara till tävling/träning)

Inge olagligt med de...

Och en morakniv har jag i bilen. Alltid bra å ha lite verktyg osv...

Kan inte tänka mig att de är olagligt väl?

åker du runt me ett gevär i bilen tongue

Dog food lid. Backwards

74 Inlägg
15 december 2009
Inte en chans att det är olagligt.

Fritidsutforskare på heltid

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
15 december 2009
evilaudio skrev:
Hamilton skrev:

Dvs ett slagträ får inte finnas om an spelat bort bollen, men har man boll med sig kan man hävda att man vill ha det för spontanspel? tongue

45 Inlägg
15 december 2009
nuffe skrev:

Lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål, i dagligt tal knivlagen, är en lag i Sverige från 1988 som förbjuder innehav av knivar och andra föremål som "är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa" på allmänna platser. Sådana vapen, till exempel knogjärn, får ej heller överlåtas till personer under 21 år eller saluhållas. Lagen gäller inte där vapenlagen är tillämplig. "Springstiletter eller springknivar" får enligt lagen inte innehavas av personer under 21 år. Brott mot lagens regler ger böter eller fängelse i högst sex månader. Vid grovt brott döms till ett års fängelse.

volvo med toyota blir en VOLTA

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
15 december 2009
jag har en gammal arbetskamrat som åkte dit på att han hade kniv i bilen ( galen Jamaica snubbe)
även jag har blivit tillsagd att lämna knivarna hemma när dom sätt mina i bagaget ( var på inhägnat område på jobbet så dom kunde inte ta mig för det)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

C20LET
1 041 Inlägg
15 december 2009
evilaudio skrev:
Hamilton skrev:

evilaudio har helt rätt man får inte ha varken kniv eller baseballträ med sig i bilen för de går under kniv lagen o det kan ni fråga vilken polis som helst om.

jag hade personligen ett baseballträ helt alu i min bil o en dag blir jag stoppad för att jag hade kört fort så polisen bad mig att kliva av medans den andra råka sig mitt baseballträ som ligger halv gömt på förare sidan o då blev det ett liv av det hela.

De sa att även baseballträ gick under kniv lagen, jag sa att det va ingen förberedelse för gatu slagsmål o den var bara ett styling grej, då sa de att den borde vara fast spänd o inte borde vara lätt åtkomlig.

så till er andra va försiktiga med sånt skall ni ha baseballträ i bilen så se till att du har bollen kvar så ni kan komma undan.

Vi tycker olika vet jag, that's it

1 926 Inlägg
15 december 2009
Vet en som hade en batong i baksätet

2 års villkorlig dom, brott mot knivlagen och böter..

Nu är det iofs lite skillnad att ha en batong och ett baseballträ i bilen..
Senast redigerat av Spelis (15 december 2009)

Jägermeister
910 Inlägg
15 december 2009
Vet en kille som åkte fast för drograttfylla och dom kollade då igenom bilen och han fick även åtal och böter för ett järnrör i bilen samt för en kniv som fans där, dom tog även alla hans skruvmejslar från bilen i beslag...tongue

Men det finns undantag, Tex snickare, samer och andra yrken som kräver kniv får fast bära kniv på sig på allmän plats tack vare att dom behöver det i sitt yrkesutövande.

Du får tex även ha tex en morakniv eller fällkniv/multiverktyg i en verktygslåda i bilen, en bil är inte allmän plats för där får man dricka öl tex utan att snuten har nått att säga till om.
Senast redigerat av gemini78 (15 december 2009)

En gång är ingen gång...

1 997 Inlägg
15 december 2009
Jag har en morakniv i handskfacket. Kan ju va bra o ha om man kör på nått djur eller liknande.. Hade även en järnstång i 940n.. men den va mest för o ut o knacka på startmotorn när den klickade tongue

Har flera kompisar som har baseballträ eller järnrör i bilen numera.. O vi har behövt använt de men inte haft de då.. Därför har man de nu..

blacken
15 december 2009
Hamilton skrev:

Det är förbjudet att ha vapen på allmän plats i Sverige, och enligt "nya" vapenlagen så klassas fordon i det fallet som allmän plats. Vilket i sin tur kan leda till intressanta "situationer" angående "stulet fordon", det finns säkerligen plats för någon sorts prejudikat enligt den tolkningen av vapenlagen, för dom durkdrivna biltjuvar som härjar i samhället ...

Sök