3896
Sök

BMW 320i E36 Diff fråga.

Licenssvetsare
927 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#21
Mechanimal skrev:
dcay skrev:
ToTTeN skrev:
har du ens varit under bilen och kollat?

http://www1.garaget.org/gallery/archive/24381/813543_xvetj6.jpg

den som mässing pinnen sticker upp igenom. 20kr på bmw kanske.. eller 50. inga stora pengar

jajjamen det har jag men jag vet bara inte vad allt heter på bilen. Är nybörjare inom detta så ha tålamod smile

Hur kan den bulten göra så att hela diffen klunkar? (som jag som nybörjare inte kan se att den ens hör ihop med nått som kan göra så att hela diffen klunkar)

Ljudet som åstadkomms av att denna bult går av är att diffhuset slår emot undersidan av bilen när du accelererar, om jag inte är helt ute och cyklar.. Så var det iaf för mig, kanske hade sönder mer =P

hmm ok, då förstår jag. Var det svårt att byta för dig?

"Unloaded"
1 557 Inlägg
18 december 2009
#22
dcay skrev:
Mechanimal skrev:
dcay skrev:

jajjamen det har jag men jag vet bara inte vad allt heter på bilen. Är nybörjare inom detta så ha tålamod smile

Hur kan den bulten göra så att hela diffen klunkar? (som jag som nybörjare inte kan se att den ens hör ihop med nått som kan göra så att hela diffen klunkar)

Ljudet som åstadkomms av att denna bult går av är att diffhuset slår emot undersidan av bilen när du accelererar, om jag inte är helt ute och cyklar.. Så var det iaf för mig, kanske hade sönder mer =P

hmm ok, då förstår jag. Var det svårt att byta för dig?

Ska jag vara ärlig så lämnade jag faktiskt in bilen till en verkstad då för att byta hela bakvagnen, kardan och låda till M3-grejer, så jag kom undan "enkelt" men du måste ha ner diffhuset för att kunna byta bult/bussning, ToTTen kan nog det där bättre smile

"When innovation meets passion!"

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
18 december 2009
#23
Mechanimal skrev:
dcay skrev:
Mechanimal skrev:

Ljudet som åstadkomms av att denna bult går av är att diffhuset slår emot undersidan av bilen när du accelererar, om jag inte är helt ute och cyklar.. Så var det iaf för mig, kanske hade sönder mer =P

hmm ok, då förstår jag. Var det svårt att byta för dig?

Ska jag vara ärlig så lämnade jag faktiskt in bilen till en verkstad då för att byta hela bakvagnen, kardan och låda till M3-grejer, så jag kom undan "enkelt" men du måste ha ner diffhuset för att kunna byta bult/bussning, ToTTen kan nog det där bättre smile

Om du inte får ur bulten utan att plocka ner diffen (om den ex gått av)

Jo har väll blivit att man bytt några.

1. Skaffa dig en kompis.

Utanpåliggande torkx nycklar (biltema 79kr)
2st långa förlängare (30cm st)
1st spärrhandtag och ev ett 50cm rör som passar på spärren.
En omgång med spärr hylsor och fastnycklar.
1 burt med ex 55-6 eller liknande

Spraya kvällen i förväg med 55-6 och förbered dig mentalt på arbetet

Plocka av däcken ibak

Plocka bort alla torxbult in mot diffen med 2st förlängare igenom hjulhuset. (se till så att du inte slinter igenom att slå på hylsan med slägga först)

Upprepa proceduren på andra sidan.

Plocka bort kardanens 4 bultar i framkant på diffen (ha kompisen i bilen som lägger i växel)

Plocka bort de 1 bakre bultarna på diffen (sitter lite kukigt men det går)

lyft ner diffen

Borra ur gammla bulten gänga upp och upp med diffen i omvänd procedur.

Sakerna ska sitta fast så att huvudena går runt och lite mindre.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Licenssvetsare
927 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#24
Wiic skrev:
Det är inte särskilt svårt och få ned bakaxeln. Sitter fast med torx bultar i drivaxlarna, har för mig det är ca 10 stycken på varje drivaxel. Två eller tre bultar i bakvagnsramen och några stycken i kardanen. Och viips så är den lös, dock är den rätt tung så var försiktig när du lyfter ned den. Bara hör av dig om du behöver tips eller hjälp.
Mvh

ToTTeN skrev:
Mechanimal skrev:
dcay skrev:

hmm ok, då förstår jag. Var det svårt att byta för dig?

Ska jag vara ärlig så lämnade jag faktiskt in bilen till en verkstad då för att byta hela bakvagnen, kardan och låda till M3-grejer, så jag kom undan "enkelt" men du måste ha ner diffhuset för att kunna byta bult/bussning, ToTTen kan nog det där bättre smile

Om du inte får ur bulten utan att plocka ner diffen (om den ex gått av)

Jo har väll blivit att man bytt några.

1. Skaffa dig en kompis.

Utanpåliggande torkx nycklar (biltema 79kr)
2st långa förlängare (30cm st)
1st spärrhandtag och ev ett 50cm rör som passar på spärren.
En omgång med spärr hylsor och fastnycklar.
1 burt med ex 55-6 eller liknande

Spraya kvällen i förväg med 55-6 och förbered dig mentalt på arbetet

Plocka av däcken ibak

Plocka bort alla torxbult in mot diffen med 2st förlängare igenom hjulhuset. (se till så att du inte slinter igenom att slå på hylsan med slägga först)

Upprepa proceduren på andra sidan.

Plocka bort kardanens 4 bultar i framkant på diffen (ha kompisen i bilen som lägger i växel)

Plocka bort de 1 bakre bultarna på diffen (sitter lite kukigt men det går)

lyft ner diffen

Borra ur gammla bulten gänga upp och upp med diffen i omvänd procedur.

Sakerna ska sitta fast så att huvudena går runt och lite mindre.

Tack så mycket för utförliga förklaringar! Det behövs smile

Antar (med hjälp av listan som tidigare postats) att delar från en 323 -96 Touring inte passar?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
19 december 2009
#25
stämmer säkert. Har du kollat bulten?.. den köper man NY

Men försök att få ur den gammla först.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Licenssvetsare
927 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#26
ToTTeN skrev:
stämmer säkert. Har du kollat bulten?.. den köper man NY

Men försök att få ur den gammla först.

Vet du nånstans man kan kolla upp det innan man köper bilen? smile Ja, är det bulten som är felet så köps den ny men om det nu skulle vara diff eller drivaxlar eller nått sånt djävulskap så köper jag en reservdelsbil smile

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
19 december 2009
#27
Kolla om det är bulten som det är fel på?. Herra gud in under bilen och kolla förfan. visade ju till och med vart den satt.



Annars åk in till närmsta lokala verkstad ta med lite fikabröd och be dem kolla om främrediffbulten är hel.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Licenssvetsare
927 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#28
ToTTeN skrev:
Kolla om det är bulten som det är fel på?. Herra gud in under bilen och kolla förfan. visade ju till och med vart den satt.



Annars åk in till närmsta lokala verkstad ta med lite fikabröd och be dem kolla om främrediffbulten är hel.

jag SKA kolla på det men har inte haft tillfälle än, ja det gjorde du och jag är tacksam för det, har inte sagt att jag inte ska göra det?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
20 december 2009
#29
Misstolkade fel isfl med detta citatet "Vet du nånstans man kan kolla upp det innan man köper bilen"

Ursäktar isfl

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Licenssvetsare
927 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#30
ToTTeN skrev:
Misstolkade fel isfl med detta citatet "Vet du nånstans man kan kolla upp det innan man köper bilen"

Ursäktar isfl

menade på att innan jag köper 323an som jag snackade om i tidigare inlägg smile Misstag händer alla, lugnt smile

Licenssvetsare
927 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#31
Kan meddela att jag nyss fick sms från farsan som öppnade diffen, den är ras. Kommer bilder på kuggarna som ramlade ur ikväll/imorgon, ska till verkstaden och kolla på bilen nu hade jag tänkt.. Blir till att byta diffklump verkar det som.

3 292 Inlägg
12 maj 2013
#32
Intressant tråd.. hur vet man vilka bakaxelklumpar som är diffade och inte.. ska ha på min rallycrossbil.. det lär inte sitta nån bra diff på min 316 orginal iaf.. kanske måste byta till nån annan för att det ska diffa i nån ordning..

Tex 328.. men där finns olika.. vissa som är dåligt diffade och vissa som är bra diffade.. ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök