Mechanimal skrev:
dcay skrev:
Mechanimal skrev:
Ljudet som åstadkomms av att denna bult går av är att diffhuset slår emot undersidan av bilen när du accelererar, om jag inte är helt ute och cyklar.. Så var det iaf för mig, kanske hade sönder mer =P
hmm ok, då förstår jag. Var det svårt att byta för dig?
Ska jag vara ärlig så lämnade jag faktiskt in bilen till en verkstad då för att byta hela bakvagnen, kardan och låda till M3-grejer, så jag kom undan "enkelt" men du måste ha ner diffhuset för att kunna byta bult/bussning, ToTTen kan nog det där bättre
Om du inte får ur bulten utan att plocka ner diffen (om den ex gått av)
Jo har väll blivit att man bytt några.
1. Skaffa dig en kompis.
Utanpåliggande torkx nycklar (biltema 79kr)
2st långa förlängare (30cm st)
1st spärrhandtag och ev ett 50cm rör som passar på spärren.
En omgång med spärr hylsor och fastnycklar.
1 burt med ex 55-6 eller liknande
Spraya kvällen i förväg med 55-6 och förbered dig mentalt på arbetet
Plocka av däcken ibak
Plocka bort alla torxbult in mot diffen med 2st förlängare igenom hjulhuset. (se till så att du inte slinter igenom att slå på hylsan med slägga först)
Upprepa proceduren på andra sidan.
Plocka bort kardanens 4 bultar i framkant på diffen (ha kompisen i bilen som lägger i växel)
Plocka bort de 1 bakre bultarna på diffen (sitter lite kukigt men det går)
lyft ner diffen
Borra ur gammla bulten gänga upp och upp med diffen i omvänd procedur.
Sakerna ska sitta fast så att huvudena går runt och lite mindre.