Jamen vae f-n... lugn i bussen nu alla som verkar bli så upprörda.
Vad jag menar är att om du kallstartar en motor så drar den rejält med sås första milen pga. bland annat att det går tungt i transmission och axlar, motorn ska värmas upp etc. etc. Det är en sanning som inte går att frångå att det kräver soppa. Låt gå för att den totala förbrukningen kanske landar på 1,2 per mil men... Den första milen, när motor är kall går INTE din bil på samma förbrukning som när det snurrar lätt överallt och alla komponener uppnått full driftstemperatur, så är det bara. Alla som har färdator kan ju kolla det stänklätt genom att klicka in den förbrukningen just för stunden när maskin är kall respektive varm. Jämför även den totala förbrukning du har på sommaren kontra vinter. Bara en sån sak som vinterdäck innebär att bilen drar mer.
Desutom när jag menade verkningsgrad så är en amerkansk v-åtta på runt 200Hk helt jävla stendöd jämfört med modern turboladdad 4-banger med samma effekt. Dessutom till en mindre bränslekostnad. En modern motor har så mycket bättre motorstyr än vilken förgasarförsedd Opel Ford Fiat Saab Datsun som helst och jänkarnas yxprylar ska vi inte bara prata om. Ta bara en sån sak som en Chevrolet TBI eller TPI som i jänkevärlden trots allt anses som rätt modern. Dom maskinerna öser på bränsle även vid motorbroms och luftpump för avgasreningen sitter det fortfarande på en Chevrolet från -89. Slutade inte VAG bilar med att pytsa bränsle vid motorbroms redan när första insprutförgasarna kom nån gång på slutet av åttio? Och när såg ni en luftpump senast på en europe? Fasen kika bara vilka inovativa lösningar för motorstyrning det finns på tex en BMW eller varför inte Saabs tändsystem som använder sej av jonisering...
Jag är djupt förtjust i jänkare men definitivt inte impad vad man får ut i effekt kontra hästkrafter jämfört med en modern europe eller japs. Fan Chevrolet slutade ju med sina stötstångmaskiner så sent som för nåt år sedan och flera andra jänkare hänger envist kvar. Visst går det att åka V-åtta med vettig bränsleekonomi men... Att påstå dom går billigt och runt 1,2liter milen med förgasare, med kallstarter, utan motorvärmare, när det är kanske tio minusgrader och endast åka 7 kilometer till jobbet. Nej nej nej... dom som påstår annat ljuger bara för sej själv och kan aldrig ha bruksat en jänkare på detta sätt. Du kör ju för katten inte ens en Volvo 240 eller Opel Rekord på dessa siffror trots mindre än hälften så stor motor.
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab