2906
Sök

Veteranbil som vinter/bruksbil? (Förgasare vs. minusgrader)

blacken
18 december 2009
#61
Moparboy440 skrev:
blacken skrev:
Vilka motorer då?.  Så vitt jag har fått till mig så byggdes Saabknotorna i Södertälje. och skulle det vara så att GM byggde motorer åt Saab så var det på licens eller dylikt med nogranna specifikations krav på dom, dvs inget som GM kan ta åt sig någon ära eller kredit för, om vi nu snackar turbo/sug fyran..

Alla från och med 1990, även om dom byggdes i sverige så är det ändå Gm:s motorer.

blacken skrev:
Så kvalitetsmässigt är överlägsna allt som jänkarna har producerat..

Skrattretande, jänkarna har ju tillverkat massviss med motorer med både mera effekt och bevisligen längre livslängd.

nämn en..

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
19 december 2009
#62
blacken skrev:
Den första Saab APC turbon gjorde det enligt åtskilliga tester och provförare. Desutom så är Saab knotorna starka nog att utan problem hantera en 300 till 400 kus om man så vill. Så kvalitetsmässigt är överlägsna allt som jänkarna har producerat..

Så du bortser ifrån alla de jänkarna som laddar lustgas på sin LS1'a, plockar ut 800 - 900häst och kör 8'or på strippen med orginal botten?


Sen det där med kvalitét. På Top Gear var dom i Bonneville Saltöken med en Corvette ZR-1, kompressormatad 427 LS9 på 640hk och 820nm. Temperaturen låg på 28 - 30c och han körde 6 rundor var det, med snitthastighet på 270km/h och inte en tillstymmelse av överhettning. Notera att Eaton kompressorn endast laddar 0.7 bar vid max ladd.

Varför tror du att endast har förbättrat konceptet lite emellanåt?
Därför det funkar, och det håller otroligt bra.
Senast redigerat av Siarnaq (19 december 2009)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 december 2009
#63
Siarnaq skrev:
blacken skrev:
Den första Saab APC turbon gjorde det enligt åtskilliga tester och provförare. Desutom så är Saab knotorna starka nog att utan problem hantera en 300 till 400 kus om man så vill. Så kvalitetsmässigt är överlägsna allt som jänkarna har producerat..

Så du bortser ifrån alla de jänkarna som laddar lustgas på sin LS1'a, plockar ut 800 - 900häst och kör 8'or på strippen med orginal botten?


Sen det där med kvalitét. På Top Gear var dom i Bonneville Saltöken med en Corvette ZR-1, kompressormatad 427 LS9 på 640hk och 820nm. Temperaturen låg på 28 - 30c och han körde 6 rundor var det, med snitthastighet på 270km/h och inte en tillstymmelse av överhettning. Notera att Eaton kompressorn endast laddar 0.7 bar vid max ladd.

Varför tror du att endast har förbättrat konceptet lite emellanåt?
Därför det funkar, och det håller otroligt bra.

Åjes roll ännu mer OT.
Jag gillar oxå jänkare har ju för katten flera stycken själv men hyllar varken deras driftsäkerhet och kvalite. Du nämner saker som presteras idag men vad hade Chevrolet, Ford, Chrysler att komma med tex. 1986 när Saab körde sitt världsberömda Tallageda race? Visst jänkarna har mycket "bang for the bucks" men många gånger är det ett riktigt stenålderstänk. Hur mycket jänkemotorer har du egentligen rivit i? Det är ett jäkla grovsmide ut i minsta lilla skruv. Däckhöjden på motorblocken kan skilja flera tiondelar. Det är toppar med urusla förbränningsrum som flödar skit med mindre ventiler än i en Volvo b21´a och nu pratar vi inga fränmotorer som fanns i Hemicudor, Bossmustanger RS/SS Camarosar. Ta kamdrivningen på en Cheva 305/350 som är helt kass efter drygt tiotusen mil. 700 lådorna håller ingenting och inredningsdetaljer som gnekar och faller i bitar. Du pratar om kvalite och vart fan finns den i dagen jänkare? Även Corvetten som är både dyr och ball ser ut som en nittiotals Toyota supra inuti fast oändligt mycke sämre. Visst jag vill ha en Corvette själv men inte fasen är det för att dom är så jävla bäst. Sen Vipern... 10 cylindrar med stötstänger??? vi skriver ju för tusan 2010 om några veckor. Cadillac Norhstarmotorn som var så sensationell när den kom, den måste man hälla kylartätning i annars läcker den som ett såll. Va fan e det för jäkla kvalite om du jämför med en multiventils mångcylindrig maskin från ex. BMW eller Audi. Sen att det går att få rejäl snurr på bitarna med hi perf delar men det är en helt annan sak än originalbilarna som det från början handlade om. Å andra sidan är det rätt enkelt att chippa upp en europe oxå. Det är inte så jävla självklart längre att ett vinkeljärn är först vid rödljuset och inte fasen är det jänkarnas förtjänst direkt.
Många kan nog uppfatta mitt resonemang som negativt men jag försöker bara vara realist och det var många herrans år sedan jag höjde ett speciellt bilmärke eller modell till skyarna. Egentligen är det samma skrot alltihop och det enda som skiljer är känslan hur man tar sej från a till b. Jag kikar fånigt barnsligt i skyltfönsterna när jag kör förbi med min Mustang sextionia och tycker tex. min Chevatruck e ruskit manlig. Men hårt sagt så är mussen en förklädd Falcon från -64 å chevatrucken e bra mycket sämre än motsvarande Nissan king cab från samma år och det skäms jag inte att erkänna heller. Jänkarna var föregångare under femtiotalet när nya modeller kom varje år och dom ledde hästkraftshysterin och performacebiten under sextiotalet. Men sedan har det fan i mej bara gått utför och dom är frånkörda så det bara stänker om det av både euroepeiska och asiatiska bilars teknik sedan decenier.
Senast redigerat av hotrodder (19 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

-utan 940
1 728 Inlägg
19 december 2009
Trådstartare
#64
hotrodder: Jag tror du har avskräckt mig nu; jag hade uppfattningen att Chevrolet:s V8:or var i klass med Volvos rödblockare när det gäller driftsäkerhet och att de gick att köra snålt eftersom de är stora och inte behöver jobba så hårt men detta är alltså helt fel?
Ska jag hålla mig till Volvos förgasarmotorer tycker du?

5 111 Inlägg
19 december 2009
#65
Är det nu viktigt köra bränslesnålt så ska man väl avstå både från CSB och Volvo rödblock...


blacken
19 december 2009
#66
Alla från och med 1990, även om dom byggdes i sverige så är det ändå Gm:s motorer.

Så du påstår och menar att Saabs turbo fyra är en GM konstruktion och produkt? Byt piller dom du nu har funkar inget bra för dig..

blacken
19 december 2009
#67
Siarnaq skrev:
blacken skrev:
Den första Saab APC turbon gjorde det enligt åtskilliga tester och provförare. Desutom så är Saab knotorna starka nog att utan problem hantera en 300 till 400 kus om man så vill. Så kvalitetsmässigt är överlägsna allt som jänkarna har producerat..

Så du bortser ifrån alla de jänkarna som laddar lustgas på sin LS1'a, plockar ut 800 - 900häst och kör 8'or på strippen med orginal botten?


Sen det där med kvalitét. På Top Gear var dom i Bonneville Saltöken med en Corvette ZR-1, kompressormatad 427 LS9 på 640hk och 820nm. Temperaturen låg på 28 - 30c och han körde 6 rundor var det, med snitthastighet på 270km/h och inte en tillstymmelse av överhettning. Notera att Eaton kompressorn endast laddar 0.7 bar vid max ladd.

Varför tror du att endast har förbättrat konceptet lite emellanåt?
Därför det funkar, och det håller otroligt bra.

Kan kontra med "The Tallladega Run". Jag vill se en jänk göra det. Liasom jag är jänke freak, men vi bygger bättre bilar och har en högre standard på våran industri än vad dom har i det hänseendet..
Senast redigerat av blacken (19 december 2009)

4 682 Inlägg
19 december 2009
#68
blacken skrev:
nämn en..

Cummins diesel big_smile .

Edit:
blacken skrev:
Så du påstår och menar att Saabs turbo fyra är en GM konstruktion och produkt? Byt piller dom du nu har funkar inget bra för dig..

Beror på vilken fyra man pratar om , men dom senare skulle ha aldrig ha blivit till utan Gm:s pengar.
Och eftersom saab ägdes av Gm så var det också Gm:s ingenjörer som konstuerade motorer.
Ska vi ta upp det i en ny tråd eller så att det inte blir så mycket O.T.?
Senast redigerat av Moparboy440 (19 december 2009)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 december 2009
#69
Andreas 940 skrev:
hotrodder: Jag tror du har avskräckt mig nu; jag hade uppfattningen att Chevrolet:s V8:or var i klass med Volvos rödblockare när det gäller driftsäkerhet och att de gick att köra snålt eftersom de är stora och inte behöver jobba så hårt men detta är alltså helt fel?
Ska jag hålla mig till Volvos förgasarmotorer tycker du?

Förstå mej rätt nu... visst funkar det att åka v-åtta med hyfsad ekonomi men INTE kortkkörning och med kallstarter. Motorvärmare är ett absolut måste om soppaförbrukningen ska hållas någorlunda i nivå när det börjar bli kallt och långsamma accerelationer. Tricket är gubbkörning, jänkare åker man snarare än kör (även bakom ratten) Kör du långt är det en helt anna sak för då går förbrukningen ner men så ere ju med alla bilar. Sedan om det är mycket start stopp (läs stadskörning) eller man vill ha kul tongue så går det oxå litrar så ere bara. Tänk att det är en stor tung bil som skall sättas i rörelse, men åter igen en Audi A6´a eller nån annan större europe e inte så lätt dom heller men drar likt förbaskat mindre sås under samma förutsättningar.

Sen driftsäkerhet... en Cheva 305/350 är utan tvekan driftsäker. Nu kanske jag säger emot mej själv men en jänkeåtta e som jag i längre upp i tråden beskrivit rätt yxiga och i väl tilltagna dimesioner. Även om en chev 350 e dyngslut så går den oftast och jag antar att det är just det ryktet den "lever på" Toleranserna jämfört med tex. en BMW åtta e milsvid och jänkejärnen e oftast inte ens bra från fabrik. Det funkar visst, men om man tittar på vad man stoppar in i bränsle kontra får ut så är det ju inte så kul fast känslan, vridet och mullret förlåter bra mycket.

I min Chevatruck där det sitter det en 350 TBI kändes bra trött efter 30 tusen mil. Nu e i dessa truckar några direkta raketer men upp till sjuttio e den rätt kvick trots sina dryga två ton. Men när det inte orkade hålla i lock-up´en i åttio knyck kan man misstänka det e nåt fel. Kamdrivningen visade sej som alltid vara glapp och släpade efter men när även babbitsen på kamlagerna visade sej vara helt borta så började man ju fundera. Kamlager går i regel aldrig ner sej i dessa maskiner, annat rasar före vilket innebar att maskin måste ur. När ram och vevöverfall lossades var det mer eller mindre katastrof och veven såg ut därefter. Orsaken syndes direkt... främre ramlagret satt vridet några millimeter. Låsklackarnatill lagerhalvorna var tillplattade lagret hade mao. inte snurrat pga. skärning (flera än jag gjorde samma bedömning) Oljehålet till lagret och vidare upp till kamen var snudd på helt täckt eftersom lagret satt fel och han gick utan skrammel eller andra problem annat än den var trött. Jag vet att maskin i trucken är helt orörd och lagret har alltså blivit felmonterat från fabrik.

Tillfälligheter javisst, men likt förbaskat visar det lite av hur toleranserna och tåliga dessa motorer egentligen är. Motorn har snurrat i 30 000 mil med helt galet lagerspel, oljetryck mm. på en Volvo, Ford, Saab, Audi etc. hade raset kommit som ett brev på posten redan vid provkörningen på fabriken. Du sa det själv; grova dimesioner och ringa effekt...
Fördelen med Chevan visar sej nu... 8 nya kolvar i överdim. 1200kr. ram/vev/kamlager 650 spänn. komplett packningsats 800. En sprittans oljepump 270... Bägge topparna fixade med nya sleves, ventilfjädrar och städade säten 5000 osv. osv. Det är BILLIGT lol sen att det rätt enkelt och utan djuptaget i pluskan går att få rätt mycket mer bang for the bucks e inte heller fel.

Tycker absolut du ska prova köra jänkare på vinter ifall du känner för det. Det är en frän känsla och många dumma frågor när man står på macken och fyller upp. En V-åtta på vintern är oftast inga probs att få igång. Många tändpulser på ett varv i fördelaren ger lättstartad motor när det är kallt. Med förgasare innebär några tramp på pedalen att han hoppar igång bara det finns ström. Motorena håller utan probs men är alltså inga underverk av hi tech även om det är insprutning och digitala lådor under panelen. Men tänk på att du måste ha en motorvärmare för att inte gå i ruin och bara motorvärmaren kostar ju närmare 1500 spänn i inköp. Sen skaffar man inte en pråm för att vara ekonomisk, då kan man lika gärna kika efter en fjantbil som rullar på 0,5.
Senast redigerat av hotrodder (19 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

blacken
19 december 2009
#70
Moparboy440 skrev:
blacken skrev:
nämn en..

Cummins diesel big_smile .

Jag skulle hellre ha kontrat med en V100 eller 292 cheva hyvelbänk.cool

2 182 Inlägg
19 december 2009
#71
blacken skrev:
Moparboy440 skrev:
blacken skrev:
nämn en..

Cummins diesel big_smile .

Jag skulle hellre ha kontrat med en V100 eller 292 cheva hyvelbänk.cool

Personligen så har jag två favoriter som jag anser är odödliga å pålitliga. Olds 307, och Cadillacs 4,6L Northstar motor cool

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 december 2009
#72
Moparboy440 skrev:
Cummins diesel big_smile .

UNDANTAGET som bekräftar regeln big_smile ÅHH vad jag vill ha en Cummings i en jättedodgetruck... Nästan så att det gör ont cool


Niklas1987 skrev:
och Cadillacs 4,6L Northstar motor cool

Ja joe... *garv* den e ju verkligen ett under av hållvarhet roll
Senast redigerat av hotrodder (19 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

2 182 Inlägg
19 december 2009
#73
hotrodder skrev:
Niklas1987 skrev:
och Cadillacs 4,6L Northstar motor cool

Ja joe... *garv* den e ju verkligen ett under av hållvarhet roll

Vet du nått som jag inte vet tongue

Har aldrig hört nån som haft större problem med dem

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 december 2009
#74
Niklas1987 skrev:
hotrodder skrev:
Niklas1987 skrev:
och Cadillacs 4,6L Northstar motor cool

Ja joe... *garv* den e ju verkligen ett under av hållvarhet roll

Vet du nått som jag inte vet tongue

Har aldrig hört nån som haft större problem med dem

Kolla verkstadshandboken, häller du inte kylartätning i den så läcker maskin vatten. Det e ju kvalite om något *ler* Sen ere inte direkt nån rusning efter de som finns till salu.
Senast redigerat av hotrodder (19 december 2009)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

blacken
19 december 2009
#75
Moparboy440 skrev:
blacken skrev:
nämn en..

Cummins diesel big_smile .

Edit:
blacken skrev:
Så du påstår och menar att Saabs turbo fyra är en GM konstruktion och produkt? Byt piller dom du nu har funkar inget bra för dig..

Beror på vilken fyra man pratar om , men dom senare skulle ha aldrig ha blivit till utan Gm:s pengar.
Och eftersom saab ägdes av Gm så var det också Gm:s ingenjörer som konstuerade motorer.
Ska vi ta upp det i en ny tråd eller så att det inte blir så mycket O.T.?

Nej det behövs inte för Saab fyran är helt en Saab konstruktion med rötter ifrån mitten av 70 talet (B202)
och den är utvecklad och konstruerad av Saab ingen annan (bortsett samarbetet med Cosworth på 70 talet). Så att påstå att GM har haft ett dyft med framtagning och utveckling av turbo fyran är inte i överenstämmande med vare sig sanning eller verklighet.
Enda "främmande" spis som Saab har haft, var Opel sexan som Gm tvingade på dom, allt annat är utvecklat av Saab själva utan annan hjälp ifrån GM annat än lite stålar.

Liksom det är bara att konstatera att Saab snubbarna på teknik och utvecklingssidan äger allt vad GM än har. Skickligare "dudes" helt enkelt..smile

2 182 Inlägg
19 december 2009
#76
hotrodder skrev:
Niklas1987 skrev:
hotrodder skrev:

Ja joe... *garv* den e ju verkligen ett under av hållvarhet roll

Vet du nått som jag inte vet tongue

Har aldrig hört nån som haft större problem med dem

Kolla verkstadshandboken, häller du inte kylartätning i den så läcker maskin vatten. Det e ju kvalite om något *ler* Sen ere inte direkt nån rusning efter de som finns till salu.

lol kommer ändå ha den som favvo ett tag till wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

4 682 Inlägg
19 december 2009
#77
hotrodder skrev:
Det är toppar med urusla förbränningsrum som flödar skit med mindre ventiler än i en Volvo b21´a och nu pratar vi inga fränmotorer som fanns i Hemicudor. 700 lådorna håller ingenting . Jänkarna var föregångare under femtiotalet när nya modeller kom varje år och dom ledde hästkraftshysterin och performacebiten under sextiotalet. Men sedan har det fan i mej bara gått utför och dom är frånkörda så det bara stänker om det av både euroepeiska och asiatiska bilars teknik sedan decenier.

Angående topparna så kan du ju igen inte jämföra gammla jänkare med nya europer/japaner. Jänkarna har faktiskt också byggt motorer med överliggande kamaxlar, 4-ventilsteknik och hela faderullan. Och max ventilstorleken i en motor med 2ventiler per cylinder ligger ju kring 50% av cylinderdiametern(om ventilen lutar i sidled så är det lite mer), så man kan ju inte ha hur stora ventiler som helst roll .
Ny vet jag inte vad du har för erfarenheter av 700 lådan men en rätt servad 700 låda rullar långt, min farsas gamla caprice hade gått över 450 000 km med orignallådan och den växlade fortfarande mjukt och fint. Och dom håller för effekt också om man preppar dom rätt, men det kostar ju.
Du har rätt i att det har gått utför med den amerikanska bilindustrin på sistone , men fortfarande görs några bra bilar som t.e.x. Dodge ram och Mercury grand marquis.

5 111 Inlägg
19 december 2009
#78
Finns väl en anledning till att man kan ta ut rätt mycket mer effekt ur många US-åttor bara med blueprintning och balansering.....


blacken
19 december 2009
#79
Volvo544special65 skrev:
Finns väl en anledning till att man kan ta ut rätt mycket mer effekt ur många US-åttor bara med blueprintning och balansering.....

Åja det är inte "bara" att blueprinta och balansera. Det är ett djävla fibblande och fipplande med allt möjligt annat också.

5 111 Inlägg
19 december 2009
#80
Jovisst, beror ju förvisso på vilka krav man har, men bara med tanke på hur mycket det gör på de flesta amerikanska åttor med en sådan sak visar ju hur fel och slarvigt allt varit från början...



Sök