4412
Sök

Tempmätaren BMW E30 316

45 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#1
Hejsan!
Har ett riktigt skumt problem, i alla fall för mig som inte kan så mycket!

Allt går jätte bra att starta och så vidare. Men när man har kört en mindre sträcka skjuter tempmätaren upp mot rött och där ligger den sen. Efter ungefär 4-5 minuter under körningen så "small" det till och all värme in till kupen kom direkt. Tempmätaren sjönk då nästan ner till hälften.

Har värme i bilen hela tiden efter det, men mätaren pendlar upp och ner hela tiden. Men hela tiden för nära rött enligt mig.

Vad kan detta bero på?


Tacksam för svar.

Vänliga hälsningar Marcus

...has left the building...
4 474 Inlägg
17 december 2009
#2
Hände detta efter den första riktigt kalla natten? Hade/har du glykol blandat vatten i kylsystemet? Om inte så kan jag tänka mig att det bildades en ispropp i motorn...
Att mätaren pendlar kan bero på luft i systemet, worst-case scenario är en förstörd topplockspackning...
Mitt råd: Se till att du har rätt blandning på kylvätskan (50/50), glöm inte att "lufta systemet". Kvarstår problemet så får du skriva här på nytt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

45 Inlägg
17 december 2009
Trådstartare
#3
dawwe skrev:
Hände detta efter den första riktigt kalla natten? Hade/har du glykol blandat vatten i kylsystemet? Om inte så kan jag tänka mig att det bildades en ispropp i motorn...
Att mätaren pendlar kan bero på luft i systemet, worst-case scenario är en förstörd topplockspackning...
Mitt råd: Se till att du har rätt blandning på kylvätskan (50/50), glöm inte att "lufta systemet". Kvarstår problemet så får du skriva här på nytt...

Nja, det började krångla när motorn var varm. Hade väl varit igång en timme i alla fall. Glykol är okej, den skulle klara minus 30 enligt mätinstrumentet. Det syns inget tecken på topplockspackningen. Har kollat stickan och påfyllningshålet. Ser okej ut. Pappa köper med en ny termostat hem och så kollar vi även om det kan vara ärg på givare osv. Annars vet jag inte vad det kan vara!

45 Inlägg
18 december 2009
Trådstartare
#4
Det var en massa luft i systemet. Antagligen har det kommit in genom någon spricka eller liknande. För den läcker en del. Går det att täta med en ordentlig kylartätning?

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 december 2009
#5
Använd inte kylartätning är mitt råd...Lokalisera läckan o byt sedan den defekta delen, blir bäst och billigast i längden

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök