TurbOla skrev:
Jag kan bara applådera vår nuvarande regerings krafttag.
Inte på många decennier har statsskulden varit så låg, flera stora statliga företag har sålts, monopol avskaffats, vårdkön har minskat från 120 000 personer till 80 000 på ett år, och så vidare.
Det här med att få in sjukskrivna personer i arbete igen tycker jag låter bra.
Jag känner flera personer, varav en går hemma, dricker en jävla massa öl och sprit, har 70" tv-apparat, köper ny Volvo varje år, och är "förtidspensionerad" tror jag det kallas, får ut 20 000 i månaden skattefritt fram tills denne fyller 65 (är drygt 40 nu), har en Camaro Z28 i det nybyggda garaget... Nog fasiken skulle denne personen kunna sitta i taxi och jobba, när personen i fråga kör drygt 12 000 mil om året privat?
Klart man inte vill jobba när man ändå får ut 20 000 i månaden och inte behöver göra något?
För att återgå till ämnet:
Att tro att Saab under regeringens ledning ska kunna utveckla nya bilar, sälja dem, och vända en kraschande firma på under tio år är ju bara dumt och naivt.
Och dyrt.
Ända sen Saabs personbilstillverkning startades på 1940-talet har det varit tvunget att något annat företag har hållit dem under armarna - flygvapnet, Scania och GM bland andra.
Saab har ju själva inte kunnat redovisa positiva siffror och kunnat stå på egna ben.
Saab har bollats mellan olika företag, för att ingen orkar hålla Saab under armarna hur länge som helst.
Alla klagar på att GM utarmat Saab, stulit deras teknik, och så vidare...
Men om nu GM pumpat in miljarder i Saab varje år, kan man inte se teknikutvecklingen åt GM som en återbetalning av de här pengarna då?
GM ger pengar till Saab, och Saab ger teknik tillbaka...