2521
Sök

Bmw 325-e36 Knackar som en idiot efter byte av topp!

70 Inlägg
21 december 2009
#21
Hehe skulle inte rekomendera att fika med spärrad gas,tänk om den tex går varm


41 Inlägg
22 december 2009
#22
En M50 ska inte behöva lång stund på sig att tystna om allt är friskt,startade själv upp en 525 igår efter toppbyte tog 2sek sen spann den som en kisse.Kollade du så att allt på den nya toppen satt på plats?
Sitter en backventil på vä sida som är lätt o glömma bort,har du tur har bara kulan hängt sig i fel läge.


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 december 2009
#24

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

70 Inlägg
22 december 2009
#25
Det måste va detalj nr 2 i din länk nitrious


41 Inlägg
22 december 2009
#26
Japp nr 2 http://bmwfans.info/parts/catalog/E36/C … hed_parts/
är en fjäderbelastad kula som kan hamna snett.Och iom att oljetryckskontakten sitter i nederkant på oljefilterhus så funkar oljetrycket där.


41 Inlägg
22 december 2009
#27
Vad du än gör kör inte med bilen utan oljetryck till toppen,om du inte gillar att skruva.
Jag har rivit ganska många M50/52 och alla tystnar omg efter start om allt är ok.
Hemsk tanke är om det inte satt nån ventil i din nya topp då är det jobbigt läge.


70 Inlägg
22 december 2009
#28
Denna ventil, lossas den med kraftig spårmejsel?tycker jag sett nån konstig detalj ibland när man arbetat med bmw toppar


140 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#29
trucker1 skrev:
Vad du än gör kör inte med bilen utan oljetryck till toppen,om du inte gillar att skruva.
Jag har rivit ganska många M50/52 och alla tystnar omg efter start om allt är ok.
Hemsk tanke är om det inte satt nån ventil i din nya topp då är det jobbigt läge.

fyfan sitter och funderar på den ni skrivit om nu ! det är tom så illa att jag lär nog börja riva topp fan igen och titta efter dendär kul ventilen,jag har själv suttit och petat på den på den trasiga toppen så jag vet villken du menar.men han som jag köpte toppen av skickade med allt och toppen var ihopskruvad när jag fick den och det fanns inte nån anledning att ta bort ventilen lixom medans man fraktat?

MvH Lars


41 Inlägg
22 december 2009
#30
Jo den är slitsad för en spårmejsel,om tex toppen ska planas så tar man bort den,eller i rent kontrollsyfte.


41 Inlägg
22 december 2009
#31
Hold on nu ett tag,ta bort oljetryckskontakten och mata på stötvis med tryckluft,redusera trycket till 2-3bar.Med lite tur kan kulan ramla rätt.Ska kolla på en lös topp få se om nån annan ide dyker upp.
Inte kul med massa xtra skruvande o nya packningar o bultar.


...has left the building...
4 474 Inlägg
22 december 2009
#32
Om nu denna ventil vore kass, skulle det inte synas då genom att oljetryckslampan lyser? Nr 5 är ju en vemtilstyrning o nr 2 ser ut som om det skulle vara hela kamaxelhuset...Jag tror fortfarande att det rör sig om att det behövs en vamrkörning. Allt som oftast så tystnar topparna omgående precis som Trucker skriver, men inte alltid. Jag satt i precis samma sitts som TS med min Passat, o det utan att ha lyft på toppen. Har man kört runt motorn på starten utan att ha olja i tråget så kan tryckarna fyllas med luft eller till om med "fastna/strula" (vilket jag råkade ut för) o då tar det tid innan de lossnar. Håller dock med om att det var ett helsikes tickande. Jag förutsätter att du fått dit kamkedjan korrekt så det inte är ventilerna som slår i kolvarna o det är det ljudet du hör...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

140 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#33
dawwe skrev:
Om nu denna ventil vore kass, skulle det inte synas då genom att oljetryckslampan lyser? Nr 5 är ju en vemtilstyrning o nr 2 ser ut som om det skulle vara hela kamaxelhuset...Jag tror fortfarande att det rör sig om att det behövs en vamrkörning. Allt som oftast så tystnar topparna omgående precis som Trucker skriver, men inte alltid. Jag satt i precis samma sitts som TS med min Passat, o det utan att ha lyft på toppen. Har man kört runt motorn på starten utan att ha olja i tråget så kan tryckarna fyllas med luft eller till om med "fastna/strula" (vilket jag råkade ut för) o då tar det tid innan de lossnar. Håller dock med om att det var ett helsikes tickande. Jag förutsätter att du fått dit kamkedjan korrekt så det inte är ventilerna som slår i kolvarna o det är det ljudet du hör...

håller med!ne det är inte kolvarna som tar i ventilerna iaf det har vi kollat,visserligen så eftersom att det är ställbara drev i toppen så hamnade huvud drevet litelite snätt men det är inte nå mycket,han går bara lite oroligt på tomgång och det lilla den rörde på sig var inte farligt.
är det ingen som vet ifall att man kan kolla dendär ventilen utan att behöva riva isär toppen?skulle spara massa svordommar och arbete ifall man slapp lyfta toppen igen.


MvH Lars


...has left the building...
4 474 Inlägg
22 december 2009
#34
FF: Kontrollfråga...Oljetrycklampan lyser när du slår på tändningen o slocknar inom 3 sek efter att motorn startat? Blinkar/flimrar lampan på högre varv? Om ja på första frågan o nej på andra så borde oljetrycket vara OK...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

140 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#35
dawwe skrev:
FF: Kontrollfråga...Oljetrycklampan lyser när du slår på tändningen o slocknar inom 3 sek efter att motorn startat? Blinkar/flimrar lampan på högre varv? Om ja på första frågan o nej på andra så borde oljetrycket vara OK...

ja den lyser när jag startar och slocknar ganska fort.nope den blinkar inte nånting det höll jag koll på när jag hade den igång.men den ska tydligen mäta oljetrycket innan så då kan man bli lite lurad,att man har oljetryck men kan vara utan det i toppen så att säga.
MvH Lars


...has left the building...
4 474 Inlägg
22 december 2009
#36
Mja...Om den där ventilen "läcker" så borde ju även oljetrycksgivaren känna av det rimligtvis...Kan du inte spela en en ljud/film snutt på hur motorn låter?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

140 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#37
dawwe skrev:
Mja...Om den där ventilen "läcker" så borde ju även oljetrycksgivaren känna av det rimligtvis...Kan du inte spela en en ljud/film snutt på hur motorn låter?

Kan fixa en film ja.ska jag ladda upp den på min sida på garaget?


...has left the building...
4 474 Inlägg
23 december 2009
#38
Japp länka till den! Eller så kan du kanske skicka den till Aftonbladet så kanske de kan ha den på förstasidan, de brukar ju va pigga på de mesta*haha*...Rubrik: "BMW knackar, konkurs nästa?"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

140 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#39
dawwe skrev:
Japp länka till den! Eller så kan du kanske skicka den till Aftonbladet så kanske de kan ha den på förstasidan, de brukar ju va pigga på de mesta*haha*...Rubrik: "BMW knackar, konkurs nästa?"

hahahahah låter prima det^^ ska fixa en film tills i morron så får ni lyssna och "Njuta"


41 Inlägg
23 december 2009
#40
dawwe:om du läser vad jag skrivit högre upp om oljetryckskontakt så förstår du.
Oljetryckskontakten sitter i nederkant på filterhuset och slocknar nog även om man glömmer bort o montera toppen:)
Fattar inte varför bmw är så korkad och monterar den där när det är högst upp i toppen det är intressant o veta om det felar.Att lampan slocknar vid endast 0,2-0,3bar gör det bara värre.Trycket ligger på 5bar vid kallstart på tomgång.
Sen står det även att nr 2 är en backventil,jag skulle knappast sitta o svamla i nattmössan om detta,du har väl hängt på AP länge nog för att känna mig,,,

ForsaFrasse kolla med han du köpte toppen av om den är avlyft från en fungerande motor.



Sök