Jag har tidigare tillverkat glidskenor av fyrkantsprofiler i 2 dimentioner varav den ena passat inne i den andra. Jag tillverkade desutom ett stopläge av ganska enkel variant, jag tog och borrade ett hål i slutet av den större profilen (ca 15cm in), och sen borrade jag ett hål i det mindre profilens främre del (ca 1cm in) sen tog jag en rundstav som jag kapade av så den va ca 50% av diameten på den smalare profilen, slipade till ena änden så den vart lite rundad, och sen tog jag 2 brickor, punktade fast den ena ungefär på halva längden av rundstaven, och den andra i slutet av rundstaven (den sidan jag inte hade rundat av). Sedan tog jag en rörbit som innerdiametern va samma som brickornas diameter, och kapade av en bit så att den precis rymdes inne i den smalare fyrkantsprofilen, innan jag förde in den i fyrkantsprofilen så förde jag in rundstaven som jag tillverkade, samt en liten fjäder jag hade kortat av, så att rundstaven nu skulle bli fjäderbelastad innuti röret, nu styrde jag in röret tillsammans med rundstaven och fjädern in i fyrkantsprofilen försiktigt tills att rundstaven precis trycktes igenom hålet i den smalare profilen, när den stack ut där, så visste jag att den va i rätt läge och då svetsade jag fast röret så att det inte kunde sticka någonstanns, nu tog jag den smala profilen, styrde in den i den större profilen samtidigt som jag tryckte in rundstaven så att den låg jämt med kanten, då den kom fram till det hålet jag hade gjort i den större profilen så trycktes rundstaven ut i det hålet oxå och glidskenan satt fast i sitt "ändläge" dock hade jag använt ganska tunna skenor, så att rundstaven fick jag trycka in med en mejsel nu för att den skulle kunna passera hålet i den yttre profilen och komma på insidan av hålet så att säga. när jag väl kommit så pass långt, ja då va skiten klar..
Verkar detta väldigt yrt, ja då e det bara att fråga så ska jag försöka förklara lite bättre, klockan e ju trots allt 04:42 nu så
Det kanske låter krångligt att tillverka men det va det faktiskt inte
och det blir onekligen robust