2545
Sök

Köpråd: Mercedes 300 CE

264 Inlägg
21 december 2009
winter är ekonomi kan man säga ja.  och som sagt kör på den 4stegade lådan, dels är den snabbare och mer hållbar. Dock växlar den inte så mjukt som den 5stegade.

264 Inlägg
21 december 2009
VA skrev:
loftom skrev:
ang bakvagn på volvo 960 och w124 så är det multilink på 124an å. mercedes har haft det länge,,

Ok vad bra smile

sv3nss0n skrev:
winter är ekonomi kan man säga ja.  och som sagt kör på den 4stegade lådan, dels är den snabbare och mer hållbar. Dock växlar den inte så mjukt som den 5stegade.

Ok, ska ta en 4-växlad automat. Det är bara för kvalitén. wink Men vilken årsmodell är dom på, eller är det ett tillval när man köpte bilen?

Hur mycket drar eran 300? Det är väll MoK-värmare på dom? Dragkrok då?
Jag tänkte ha min C124 som åretrunt brukis. Men vilken årsmodell ska jag ta när det är 300 CE? Är det någon speciell uppdatering mellan åren?

Kom på en grej. Om en 300 SE kan slå en BMW E46 330CI så bör ju en 300 CE slå lätt en BMW E46 330CI.
http://www.youtube.com/watch?v=1eHJdKnwwKA
Dom är iallafall snabbare än en BMW E46 330CI.

Den drar väl runt litern, under det är rätt svårt om man inte har ett ägg under gaspedalen kanske. den 4 stegade fanns garanterat till 92 iaf då den 5 stegade kom. så mellan 90-92 hade jag iaf satsat på. det är inget fel på 80talarna heller dock. Men det där med att 300ce 12v skulle hänga av en 330ci är rätt omöjligt i original utförande. Har nog svårt o hänga på med 24ventilaren oxå . ska man kolla filmer så tar den ca 15,5 - 16 sekunder till 160 och vår 24v tar väl 16s som bäst på sig upp dit iallafall.
Senast redigerat av sv3nss0n (21 december 2009)

86 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
loftom skrev:
ang bakvagn på volvo 960 och w124 så är det multilink på 124an å. mercedes har haft det länge,,

Ok vad bra smile

sv3nss0n skrev:

Ok, ska ta en 4-växlad automat. Det är bara för kvalitén. wink Men vilken årsmodell är dom på, eller är det ett tillval när man köpte bilen?

Hur mycket drar eran 300? Det är väll MoK-värmare på dom? Dragkrok då?
Jag tänkte ha min C124 som åretrunt brukis. Men vilken årsmodell ska jag ta när det är 300 CE? Är det någon speciell uppdatering mellan åren?

Kom på en grej. Om en 300 SE kan slå en BMW E46 330CI så bör ju en 300 CE slå lätt en BMW E46 330CI.
http://www.youtube.com/watch?v=1eHJdKnwwKA
big_smile

1 570 Inlägg
21 december 2009
Nej en w126 med M103 motorn är absolut inte snabbare än w124 sedan eller coupé, 126an är större och tyngre. Den är garanterat inte snabbare än en 330 om Mercan inte är turbokonverterad eller liknande smile. Men i filmen är del väl BMWn som det filmas ifrån som drar ifrån Mercan. Inte ens 560SE med stor V8 skulle vara snabbare. En 300e/ce har inte en suck mot en 330 tyvärr. De ska väl göra 0-100 på nästan 6s har jag för mig? Däremot kanske man kan åka mot en gammal 325 e36 smile

4vxl var standard, 5vxl auto var tillval. På min har jag dock bara ekonomi- och standardläge. Jag tycker gamla Volvobilar verkar vara minst lika bra som Mercor när det gäller driftssäkerhet. Men mercorna känns mkt mer välbyggda och sammansatta. Materialen känns bättre osv. Och så får man en känsla av tyngd på vägen, det är den speciella väghållningen man är ute efter smile De är inte sportiga och styrningen kan kännas rätt diffus men det är ändå väldigt stadiga bilar att köra.

Servicedelar och sånt brukar vara rätt överkomligt. Det finns flera internetbutiker som säljer billiga delar. Däremot är "lyxigare" modeller med sexor och åttor dyrare att laga än de minsta 200,230. Har man lite meckvana så tror jag man kan fixa en del saker själv men förvänta dig inga billiga reparationer om du lämnar in den någonstans även om du får "kompispris".
Senast redigerat av M103 (21 december 2009)

86 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
M103 skrev:
Nej en w126 med M103 motorn är absolut inte snabbare än w124 sedan eller coupé, 126an är större och tyngre. Den är garanterat inte snabbare än en 330 om Mercan inte är turbokonverterad eller liknande smile. Men i filmen är del väl BMWn som det filmas ifrån som drar ifrån Mercan. Inte ens 560SE med stor V8 skulle vara snabbare. En 300e/ce har inte en suck mot en 330 tyvärr. De ska väl göra 0-100 på nästan 6s har jag för mig? Däremot kanske man kan åka mot en gammal 325 e36 smile

4vxl var standard, 5vxl auto var tillval. På min har jag dock bara ekonomi- och standardläge. Jag tycker gamla Volvobilar verkar vara minst lika bra som Mercor när det gäller driftssäkerhet. Men mercorna känns mkt mer välbyggda och sammansatta. Materialen känns bättre osv. Och så får man en känsla av tyngd på vägen, det är den speciella väghållningen man är ute efter smile De är inte sportiga och styrningen kan kännas rätt diffus men det är ändå väldigt stadiga bilar att köra.

Servicedelar och sånt brukar vara rätt överkomligt. Det finns flera internetbutiker som säljer billiga delar. Däremot är "lyxigare" modeller med sexor och åttor dyrare att laga än de minsta 200,230. Har man lite meckvana så tror jag man kan fixa en del saker själv.

4vxl är standard. Vad bra smile
Har den standard och ekonomiläge så nöjer jag mej. Mjo, mercor kostar mera än volvo.
Men det jag undrar är att om man kan ha en 300 CE som vinterbil? Den går väll inte sönder om den nuddar snön lite grann?  Dom ör ju ganska låg. Men visst går det att montera dit en dragkrok OM jag vill dra ett släpvagn med en skoter på?

Japp, jag har mekvana. Inte meckvana, det är ganska pundigt lol
Jag gillar att skruva i bilar. Hoppas det är bra kvalite på 3.0 liters sexorna också.
Men så länge en 300 ce drar en 525 e34 så blir jag glad. Min kompis har en sådan tongue

Fick en fråga av en kompis till mej. Han sa att CE är det VÄLDIGT trångkt i baksäte. Är det de?
Visst är det också rattställare på CE?
Senast redigerat av VA (21 december 2009)

264 Inlägg
21 december 2009
VA skrev:
M103 skrev:

Servicedelar och sånt brukar vara rätt överkomligt. Det finns flera internetbutiker som säljer billiga delar. Däremot är "lyxigare" modeller med sexor och åttor dyrare att laga än de minsta 200,230. Har man lite meckvana så tror jag man kan fixa en del saker själv.

Har den standard och ekonomiläge så nöjer jag mej. Mjo, mercor kostar mera än volvo.
Men det jag undrar är att om man kan ha en 300 CE som vinterbil? Den går väll inte sönder om den nuddar snön lite grann?  Dom ör ju ganska låg. Men visst går det att montera dit en dragkrok OM jag vill dra ett släpvagn med en skoter på?

Jag gillar att skruva i bilar. Hoppas det är bra kvalite på 3.0 liters sexorna också.
Men så länge en 300 ce drar en 525 e34 så blir jag glad. Min kompis har en sådan tongue

Du kan säkert sätta dig upp mot 525 med 24v m50 motorn oxå på 192 hk smile. M103 är bra motorer så du lär väl inte ha ngt problem med den om den ej är misskött.

1 570 Inlägg
21 december 2009
De funkar väl som vinterbilar. Jag hade både en 200 och 220e med manuell resp automat åretrunt. Det värsta är ju om man stannar till i en hal backe och ska upp, då blir det till att ta sats smile Men det gäller ju nästan alla gamla rwd bilar.

86 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
sv3nss0n skrev:
VA skrev:
M103 skrev:

Du kan säkert sätta dig upp mot 525 med 24v m50 motorn oxå på 192 hk smile. M103 är bra motorer så du lär väl inte ha ngt problem med den om den ej är misskött.

Det verkar som Mercedes w124 var en höjdar modell. Dom rullar lätt över 50k mil och dom är mycket lyxigt också med tanke på sin ålder. Delar är billiga beroende på hur mycket man är bra på skruva. Dom drar liter milen och utvecklar mycket mera hk än t.ex. Volvo och saab. Dom har bra kvalite på lådan och motorn och dom verkar inte ha några större problem med annat. Dom är billiga som attan.
Dom har AC,Tacklucka,ABS,Elhissar, Stolvärmare,Elspeglar, skinnsäten, farthållare,Airbag,Rattställare,Multilink,Servo,Automat 4vxl som standard. Vad har dom mer?

Vad mer kan man säga om dom fantastiska bilarna smile

Jag kommer köpa en 300 ce mellan 90 och 92 med M103 motorn och 4-växlad låda. Kommer ge ca 19 tusen för dom. Jag kommer inte missköta den. Det borde vara olagligt att missköta en mercedes.big_smile

86 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
M103 skrev:
De funkar väl som vinterbilar. Jag hade både en 200 och 220e med manuell resp automat åretrunt. Det värsta är ju om man stannar till i en hal backe och ska upp, då blir det till att ta sats smile Men det gäller ju nästan alla gamla rwd bilar.

Om du köre en 200, 220e som vinterbil. Då bör en C124 klara för dom är ju rätt lika.
Har alltid gillar Mercedes bättre än volvo. Mercedes är typ överklass bil för mej.

Visst är C124 en CLK-klass?

264 Inlägg
21 december 2009
VA skrev:
M103 skrev:

Om du köre en 200, 220e som vinterbil. Då bör en C124 klara för dom är ju rätt lika.
Har alltid gillar Mercedes bättre än volvo. Mercedes är typ överklass bil för mej.

Visst är C124 en CLK-klass?

C är en coupe modell. tex c124 och c126 (sec). så att clk är ju en modell klass i sig. dock har den väl oxå c i modellbetäckningen.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 december 2009
W124 eller "E-klass coupé" är den modell som senare kom att kallas CLK, men som idag åter igen kallas E-klass Coupé. Så man skulle nog kunna kalla det en gammal CLK tycker jag, vacker bil är det i alla fall.

En 525i med M20 tar den i alla fall, men jag tvivlar på att den tar en 325i E36. Och 330i tror jag inte ett dugg på, det är en riktigt vass bil det smile

Bmw 325i E36 192hp/245Nm 1991 (Alltså utan Vanos)
1408kg
0 - 80 km/h     5,7 s
0 - 100 km/h     8,0 s
0 - 120 km/h     11,2 s
0 - 140 km/h     14,9 s
0 - 160 km/h     20,4 s
0 - 180 km/h     27,2 s

Mercedes 300E 185hp/255Nm:
Vikt: 1427kg
0 - 80 km/h       5,8 s
0 - 100 km/h     8,0 s
0 - 120 km/h     11,6 s
0 - 140 km/h     16,0 s
0 - 160 km/h     21,4 s
0 - 180 km/h     29,7 s

Och en 330i klipper en gammal 325i lätt, hittar dock inga siffror för den. 0-100 på 6.5sek orginal som en jämförelse åtminstone.

När man köper en begagnad bil är det alltid en risk, man kan få lägga ut 10000:- direkt och man kan få en bil som tickar på i flera år utan fel. En ordentlig koll ökar chansen att man får den senare sorten, men helt 100% är man aldrig. Ett tips är att göra ett M-test, kostar en dryg tusenlapp men då får du också bilen genomgången av duktigt folk. Men rent generellt är Mercedes en riktig slitvarg, men det betyder inte att det inte finns slutkörda skitbilar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 111 Inlägg
21 december 2009
Det är lite smått märkligt hur lika VA/Diesel_77/Volvo740-88/BowserQ är både i sitt skrivsätt, resonemang och angående vilken typ av bilar det alltid frågas om... De fyras gäng?

86 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
http://www.mercefreaken.com/modellene/124/300ce-2.htm

Hhaha. Nu hittar jag ALL fakta det jag behöver smile 300 CE drog inte så mycket ändå.
Senast redigerat av VA (22 december 2009)

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
23 december 2009
Har en 300ce -88. har dragkrok på den och den är sänkt å de är inga som helst problem att dra en tungt lastad släpvagn lr liknande. den går mjukt och fint, har en 5vxl manuell låda, ska tydligen inte va så vanligt med den manuella lådan. Sen är inte skinnklädsel, elhissar, tacklucka, farthållare,airbag standard i alla, jag har inget av de uppräknade.

Men iaf skinnklädsel och elhissar ska monteras när jag har råd att köpa å kommer över de till ett bra pris smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Sök