2251
Sök

Köpråd: Mercedes 300 CE

86 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#1
Tjoo. Jag har funderat på en bil för jag tog körkortet för en månad sen. Det ska bli en Mercedes 300 CE, men jag vet inte vilken årsmodell jag ska ta? Det får inte vara under 1990. Priset ska vara mellan 20 och 25 tusen. Vad är uppdateringarna med åren? Hur många kan man sitta i dom? Är det 4 pers? Hur är komforten och kvalitén?
Skatt vet jag, det är ca 1500 kr och bränsleförbrukningen på en vanlig 300 CE M104 178-185 hk, dom drar ca 0.8.
Så nu behöver jag eran hjälp. Jag behöver tips och massa annat smile

Eller vad tycker ni? En 4 dörras är inte heller fel wink
http://www.blocket.se/vastmanland/Merce … =9&w=3
Eller föredrar ni en cupe?
http://www.blocket.se/skaraborg/Mercede … =9&w=3

P.S det MÅSTE vara en ljus inredning som på 4-dörraren.

En 4-dörras är ju minst 5 tusen kr billigare + man kan sitta 5 pers där. Men då skall den vara en 300 E-24 med M104 motor. 220 hk. Automat eller manuell spelar ingen roll. Helst automat.
Senast redigerat av VA (20 december 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 december 2009
#2
Jag håller med helt om  att den ljusa inredningen är trevligare, däremot tycker jag coupé är ett självklart val om man inte behöver använda baksätet allt för ofta. Coupén är riktigt vacker men sedan ser... bara bra ut.

Komfort och kvalitet är kanon på dessa bilar, men att en 300(c)e bara skulle dra 0.8 på vad jag antar är blandad körning tror jag inte på, räkna med litern för en såpass gammal bil med sexa.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

177 Inlägg
20 december 2009
#3
Kolla lite på min 260E tycker den ser helt ok ut me bara 17" och vita blinkers. Men min drar minst 1,2l mil och en 300 drar nog inte mindre.. mvh

Born in Germany, Built in America, Raised in Sweden! BMW X5

86 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#4
Rquired skrev:
Jag håller med helt om  att den ljusa inredningen är trevligare, däremot tycker jag coupé är ett självklart val om man inte behöver använda baksätet allt för ofta. Coupén är riktigt vacker men sedan ser... bara bra ut.

Komfort och kvalitet är kanon på dessa bilar, men att en 300(c)e bara skulle dra 0.8 på vad jag antar är blandad körning tror jag inte på, räkna med litern för en såpass gammal bil med sexa.

Okej. Liter milen så nöjer jag mej.
Coupén är snygg men jag har hört att dom är trång och man kan bara sitta 2 pers där bak. 4 dörrars är mycket fulare och vanligare. Kvaliten lär vara mycket bra med tanke på att diesel W124 har gått väldigt långt. smile Komforten vet jag inte. Jag har aldrig suttiet eller kört en W124, men jag vill smile

Det jag vet om med (c)e är att dom burkar oftast ha skinnsäten, ABS,elhissar,elspeglar,Ac, eltaklucka, C-lås, servo, värme på stolar, farthållare, Elektriskt justerbar ratt. Och det nöjer jag mej med, men jag skulle villja veta ALL utrustning. Jag "slåss" om jag ska välja en Mercedes 300 (c)e eller Volvo 960 3.0E. Mycket svårt att välja.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 december 2009
#5
Svårt att välja?! Ta Mercedes så klart, lyxigare, lika pålitlig och en helt annan (bättre) bil att köra . Marginellt dyrare att äga, men den extra kostnaden väger den upp flera gånger på de flesta punkter...

Men se till att köra båda bilarna, jag tror inte du kommer köpa Volvo efter det i alla fall. smile
Senast redigerat av Rquired (20 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

86 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#6
Rquired skrev:
Svårt att välja?! Ta Mercedes så klart, lyxigare, lika pålitlig och en helt annan (bättre) bil att köra . Marginellt dyrare att äga, men den extra kostnaden väger den upp flera gånger på de flesta punkter...

Men se till att köra båda bilarna, jag tror inte du kommer köpa Volvo efter det i alla fall. smile

Jag har testat en 960 och dom var hur bra som helst. Körde franskt förut och dom bilarna är värdelösa om man jämför med svenskt. tongue

Vadå? Hur exakt är en mercedes 300 dyrare att äga? Kostar dom tusentals kr mer eller?
Jag har hört att merca 300 (90-talare) rostar som attan. 4-dörrars 24V är ju mycket billigare än 2-dörrars 24V, så jag tror jag väljer en 4-dörrars för dom är billigare och att man får mera bil för pengarna smile Tänker köpa en brukis som är bra komfort och kavlité och utrustning smile Vad exakt all utrustning är på en -90 till -93 W124 vet jag inte.

Har dom eldrivna stolar?

86 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#7
Subw000fer--92 skrev:
Vill du ha en Mercedes coupé med bra benutrymme bak, Kolla lite på Mercedes SEC.. Fast det finns ingen w126 som drar under litern. smile

En w126 är mycket dyrare än en w124. Men jag funderar på en 4 dörrars.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 december 2009
#8
VA skrev:
Rquired skrev:
Svårt att välja?! Ta Mercedes så klart, lyxigare, lika pålitlig och en helt annan (bättre) bil att köra . Marginellt dyrare att äga, men den extra kostnaden väger den upp flera gånger på de flesta punkter...

Men se till att köra båda bilarna, jag tror inte du kommer köpa Volvo efter det i alla fall. smile

Jag har testat en 960 och dom var hur bra som helst. Körde franskt förut och dom bilarna är värdelösa om man jämför med svenskt. tongue

Vadå? Hur exakt är en mercedes 300 dyrare att äga? Kostar dom tusentals kr mer eller?
Jag har hört att merca 300 (90-talare) rostar som attan. 4-dörrars 24V är ju mycket billigare än 2-dörrars 24V, så jag tror jag väljer en 4-dörrars för dom är billigare och att man får mera bil för pengarna smile Tänker köpa en brukis som är bra komfort och kavlité och utrustning smile Vad exakt all utrustning är på en -90 till -93 W124 vet jag inte.

Har dom eldrivna stolar?

Hur mycket dyrare en 300ce blir beror på dig själv, vad får du för premie tex? Sedan är delarna dyrare till Mercedes än till de gamla RWD-pråmarna från Volvo. Om du sedan vill ha sedan eller coupé väljer du ju själv...

Men dessa Mercorna rostar inte "som satan", alla bilar rostar men dessa är inte överdrivet rostbenägna. Det är först på senare år Mercedes slarvade bort rostskyddet.

Räkna inte Mercedes som mycket dyrare än Volvon, men var beredd på att det blir lite dyrare. Dock, som redan skrivits, är det också väldigt mycket mer bil.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

86 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#9
Rquired skrev:
VA skrev:
Rquired skrev:
Svårt att välja?! Ta Mercedes så klart, lyxigare, lika pålitlig och en helt annan (bättre) bil att köra . Marginellt dyrare att äga, men den extra kostnaden väger den upp flera gånger på de flesta punkter...

Men se till att köra båda bilarna, jag tror inte du kommer köpa Volvo efter det i alla fall. smile

Jag har testat en 960 och dom var hur bra som helst. Körde franskt förut och dom bilarna är värdelösa om man jämför med svenskt. tongue

Vadå? Hur exakt är en mercedes 300 dyrare att äga? Kostar dom tusentals kr mer eller?
Jag har hört att merca 300 (90-talare) rostar som attan. 4-dörrars 24V är ju mycket billigare än 2-dörrars 24V, så jag tror jag väljer en 4-dörrars för dom är billigare och att man får mera bil för pengarna smile Tänker köpa en brukis som är bra komfort och kavlité och utrustning smile Vad exakt all utrustning är på en -90 till -93 W124 vet jag inte.

Har dom eldrivna stolar?

Hur mycket dyrare en 300ce blir beror på dig själv, vad får du för premie tex? Sedan är delarna dyrare till Mercedes än till de gamla RWD-pråmarna från Volvo. Om du sedan vill ha sedan eller coupé väljer du ju själv...

Men dessa Mercorna rostar inte "som satan", alla bilar rostar men dessa är inte överdrivet rostbenägna. Det är först på senare år Mercedes slarvade bort rostskyddet.

Räkna inte Mercedes som mycket dyrare än Volvon, men var beredd på att det blir lite dyrare. Dock, som redan skrivits, är det också väldigt mycket mer bil.

Okej. Skit samma, jag väljer mercan big_smile
Men vad drar mest? 12V motorn eller 24V motorn? En 24V sedan ligger i samma prisklass som en 12V kupé. Funderar vad jag ska ha hmm

Sedan är ju bra för då kan man sitta 5 pers i bilen. Coupé är snyggare och mera bekväm där bak.
Sedan är mera bil för pengarna. Coupé har mera utrustning som standard.

Hmm...hjälp mej tongue Jag ska ha automat iallafall smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 december 2009
#10
VA skrev:
Rquired skrev:
VA skrev:

Jag har testat en 960 och dom var hur bra som helst. Körde franskt förut och dom bilarna är värdelösa om man jämför med svenskt. tongue

Vadå? Hur exakt är en mercedes 300 dyrare att äga? Kostar dom tusentals kr mer eller?
Jag har hört att merca 300 (90-talare) rostar som attan. 4-dörrars 24V är ju mycket billigare än 2-dörrars 24V, så jag tror jag väljer en 4-dörrars för dom är billigare och att man får mera bil för pengarna smile Tänker köpa en brukis som är bra komfort och kavlité och utrustning smile Vad exakt all utrustning är på en -90 till -93 W124 vet jag inte.

Har dom eldrivna stolar?

Hur mycket dyrare en 300ce blir beror på dig själv, vad får du för premie tex? Sedan är delarna dyrare till Mercedes än till de gamla RWD-pråmarna från Volvo. Om du sedan vill ha sedan eller coupé väljer du ju själv...

Men dessa Mercorna rostar inte "som satan", alla bilar rostar men dessa är inte överdrivet rostbenägna. Det är först på senare år Mercedes slarvade bort rostskyddet.

Räkna inte Mercedes som mycket dyrare än Volvon, men var beredd på att det blir lite dyrare. Dock, som redan skrivits, är det också väldigt mycket mer bil.

Okej. Skit samma, jag väljer mercan big_smile
Men vad drar mest? 12V motorn eller 24V motorn? En 24V sedan ligger i samma prisklass som en 12V kupé. Funderar vad jag ska ha hmm

Sedan är ju bra för då kan man sitta 5 pers i bilen. Coupé är snyggare och mera bekväm där bak.
Sedan är mera bil för pengarna. Coupé har mera utrustning som standard.

Hmm...hjälp mej tongue Jag ska ha automat iallafall smile

Coupé:
-Komfort
-Utseende
-Utrustning
-Andrahandsvärde (Gissningsvis)

Sedan:
-"Fem" stycken sittplatser (För mittplatsen är ingen höjdare även om den finns)
-Mer bil för samma peng, förutsatt att det är samma motor och årsmodell.

Angående vilken som drar minst, så bör det vara den modernare 24v. Men har hört att det inte skall vara så stor skillnad, ämnet har varit uppe tidigare och då kom det lite olika svar från Mercedesfolket. Oavsett, så bör skillnaden inte vara enorm.

Jag hade prioriterat att få en fin bil i bra skick högre än vad jag prioriterat rätt utrustning, utseende och motor. Du vill ha en Mercedes med ljus inredning, stora sexan och mycket utrustning, leta då efter en sådan och strunta i om du hittar en coupé, sedan, 12 eller 24v osv. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

86 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#11
Rquired skrev:
VA skrev:
Rquired skrev:
Hur mycket dyrare en 300ce blir beror på dig själv, vad får du för premie tex? Sedan är delarna dyrare till Mercedes än till de gamla RWD-pråmarna från Volvo. Om du sedan vill ha sedan eller coupé väljer du ju själv...

Men dessa Mercorna rostar inte "som satan", alla bilar rostar men dessa är inte överdrivet rostbenägna. Det är först på senare år Mercedes slarvade bort rostskyddet.

Räkna inte Mercedes som mycket dyrare än Volvon, men var beredd på att det blir lite dyrare. Dock, som redan skrivits, är det också väldigt mycket mer bil.

Okej. Skit samma, jag väljer mercan big_smile
Men vad drar mest? 12V motorn eller 24V motorn? En 24V sedan ligger i samma prisklass som en 12V kupé. Funderar vad jag ska ha hmm

Sedan är ju bra för då kan man sitta 5 pers i bilen. Coupé är snyggare och mera bekväm där bak.
Sedan är mera bil för pengarna. Coupé har mera utrustning som standard.

Hmm...hjälp mej tongue Jag ska ha automat iallafall smile

Coupé:
-Komfort
-Utseende
-Utrustning
-Andrahandsvärde (Gissningsvis)

Sedan:
-"Fem" stycken sittplatser (För mittplatsen är ingen höjdare även om den finns)
-Mer bil för samma peng, förutsatt att det är samma motor och årsmodell.

Angående vilken som drar minst, så bör det vara den modernare 24v. Men har hört att det inte skall vara så stor skillnad, ämnet har varit uppe tidigare och då kom det lite olika svar från Mercedesfolket. Oavsett, så bör skillnaden inte vara enorm.

Jag hade prioriterat att få en fin bil i bra skick högre än vad jag prioriterat rätt utrustning, utseende och motor. Du vill ha en Mercedes med ljus inredning, stora sexan och mycket utrustning, leta då efter en sådan och strunta i om du hittar en coupé, sedan, 12 eller 24v osv. smile

Hmm..ok, jag tror att jag välkjer en cuopé big_smile
Det är inte så att jag tänker tävla med den. Jag ska bara glida cool

12V har jag för mej att den är billigare att äga och att den är billigare att serva än 24V. Men den har 185 hk och det nöjer jag mej med smile

Hur mycket tycker du att man ska ge för en Copué?`Jag har tänkt ca 19 tusen 15-19 tusen. Helst över
1990 årsmodel. http://www.blocket.se/trelleborg/Merced … =9&w=3
Men denna kan man pruta ner till 15 tusen med tanke på att det är inte så stor efterfråga på W124 C.

Men kan du säga skillnaden mellan komforten på en 960 och en W124 C? Jag har läst dina inlägg tidigare och du verkar hylla tyskt mycket mera än svenskt. Kavlitén behöver jag inte fundera på, finns ju hur många som helst som har gått över 50 tusen mil wink

http://www.garaget.org/?car=6229&image=119056 Vad är detta för någon front?

Tror du att en CE med 185 hk drar en BMW 525 med 170 hk?
Senast redigerat av VA (20 december 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 december 2009
#12
Jag håller mycket riktigt tyskt högre än svenskt, men det är för att de tyska bilarna passar mig så mycket bättre. Och komforten mellan Volvo och Mercedes skiljer en hel del;

För Volvo är komfort=mjukt. Mjuka stolar, mjuk lite gungig fjädring osv. För Mercedes är komfort lite fastare fjädring och fastare stolar.

Provsitter du en Volvo gillar man stolarna direkt, rena fåtöljer. Problemet är att så mjuka stolar ge inte ryggen korrekt stöd, vilket gör att du får ont i ryggen vid längre sittningar*. Dessutom är Volvo gungiga, vilket jag inte gillar då det ger en sämre koll på vad bilen har för sig.

*Överdriver något för att du skall förstå, att kalla Volvos stolar dåliga på långfärder vore skandal med tanke på hur många usla stolar det finns. Volvo håller definitivt toppklass!

Mercedes däremot har stolar som man vid en första sittning tycker är för hårda, men dessa stolarna ger bra mycket bättre stöd för ryggen i längden och man sitter inte "igenom" dessa på samma sätt som i Volvo. Dessutom har Mercedes en fastare fjädring som förhindrar krängning a´la roddbåt i hög sjö som i Volvo och ger mycket bätte koll på vad bilen har för sig, utan att för den sakens skull vara hård och obekväm.

Men att säga att komforten är bättre i Mercedes är fel, men ur min synvinkel har däremot Mercedes bättre komfort. Smaken är som baken, och de finns de som tycker Mercan är för hård. Oavsett, det är två väldigt bekväma bilar, du behöver inte oroa dig för komforten i någon av dem på längre resor.

Angående prisbilden på dessa bilar har jag faktiskt ingen riktig koll, men jag kan tycka att bilen i annonsen är väldigt mycket bil för pengarna.

Men, tänk på att undvika långmilare. Inte för att de inte håller utan för att folk har sådana fördommar mot dem. Du skall antagligen sälja bilen någon gång antar jag? Och då kommer den förmodligen vara väldigt svårsåld med de milen.

Edit: Mitt något otränade Mercedesöga gissar på att det bara är klarglaslampor, vita blinkers och.. vad heter nu grillen? Har för mig att det var olika grillar beroende på utrustnigsgrad, som tex idag då det finns Avantgrade, Elegance och liknande. Skulle gissa på att den grillen hörde till en viss utrustningsgrad.

Bmw 525i E34 med M20B25 gör 0-100 på 9.5sek, letar efter siffor till Mercan.


Edit 2: Och hittade att svaret är ja:

Bmw 525i E34 170hp/222Nm:
Vikt:1534kg
0 - 80 km/h     6,4 s
0 - 100 km/h     9,3 s
0 - 120 km/h     13,2 s
0 - 140 km/h     18,0 s
0 - 160 km/h     25,6 s
0 - 180 km/h     36,0 s

Mercedes 300E 185hp/255Nm:
Vikt: 1427kg
0 - 80 km/h     5,8 s
0 - 100 km/h     8,0 s
0 - 120 km/h     11,6 s
0 - 140 km/h     16,0 s
0 - 160 km/h     21,4 s
0 - 180 km/h     29,7 s


Källa: http://www.einszweidrei.de/
Senast redigerat av Rquired (20 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

86 Inlägg
20 december 2009
Trådstartare
#13
Rquired skrev:
Jag håller mycket riktigt tyskt högre än svenskt, men det är för att de tyska bilarna passar mig så mycket bättre. Och komforten mellan Volvo och Mercedes skiljer en hel del;

För Volvo är komfort=mjukt. Mjuka stolar, mjuk lite gungig fjädring osv. För Mercedes är komfort lite fastare fjädring och fastare stolar.

Provsitter du en Volvo gillar man stolarna direkt, rena fåtöljer. Problemet är att så mjuka stolar ge inte ryggen korrekt stöd, vilket gör att du får ont i ryggen vid längre sittningar*. Dessutom är Volvo gungiga, vilket jag inte gillar då det ger en sämre koll på vad bilen har för sig.

*Överdriver något för att du skall förstå, att kalla Volvos stolar dåliga på långfärder vore skandal med tanke på hur många usla stolar det finns. Volvo håller definitivt toppklass!

Mercedes däremot har stolar som man vid en första sittning tycker är för hårda, men dessa stolarna ger bra mycket bättre stöd för ryggen i längden och man sitter inte "igenom" dessa på samma sätt som i Volvo. Dessutom har Mercedes en fastare fjädring som förhindrar krängning a´la roddbåt i hög sjö som i Volvo och ger mycket bätte koll på vad bilen har för sig, utan att för den sakens skull vara hård och obekväm.

Men att säga att komforten är bättre i Mercedes är fel, men ur min synvinkel har däremot Mercedes bättre komfort. Smaken är som baken, och de finns de som tycker Mercan är för hård. Oavsett, det är två väldigt bekväma bilar, du behöver inte oroa dig för komforten i någon av dem på längre resor.

Angående prisbilden på dessa bilar har jag faktiskt ingen riktig koll, men jag kan tycka att bilen i annonsen är väldigt mycket bil för pengarna.

Men, tänk på att undvika långmilare. Inte för att de inte håller utan för att folk har sådana fördommar mot dem. Du skall antagligen sälja bilen någon gång antar jag? Och då kommer den förmodligen vara väldigt svårsåld med de milen.

Edit: Mitt något otränade Mercedesöga gissar på att det bara är klarglaslampor, vita blinkers och.. vad heter nu grillen? Har för mig att det var olika grillar beroende på utrustnigsgrad, som tex idag då det finns Avantgrade, Elegance och liknande. Skulle gissa på att den grillen hörde till en viss utrustningsgrad.

Bmw 525i E34 med M20B25 gör 0-100 på 9.5sek, letar efter siffor till Mercan.

Visst har CE 3 körlägen på Automaten? Ekonomi, blandad, sport?
Visst är alla 300 CE -88 till -93 exakt likadana, eller skiljer det något?

8.5-9.9 på 0-100 km/h på engelska wikipedia wink Mercedes 300 CE owns E34 525 170 hk big_smile

Jag såg också bränsleförbrukninge på en 300 CE 12V 180 hk. Dom drar 1,09 liter milen blandad. Kan det stämma? Källa: Wikipedia EN.
Senast redigerat av VA (20 december 2009)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 december 2009
#14
Har faktiskt ingen aning hur växellådan funkar i 300ce eller när faceliften kom till modellen. Men den är mycket riktigt kvickare än 525i.

Den förbrukningen kan säkert stämma, det beror lite på hur du kör. Kör du blandad körning med betoning på landsväg kommer den bli lägre och förmodligen lika låg som en svagare modell eftersom en stor stark motor ofta har högre utväxling och inte behöver jobba lika hårt som tex en fyra. Men i tex stadstrafik har du två extra cylindrar att släpa runt på "i onödan".

Oavsett tycker jag personligen att förbrukning inte är så intressant, inte ens större skillnader i förbrukning gör några större skillnader i totalkostnaden att äga en bil när man räknar in försäkring, underhåll etc. Bensinen är för dyr för att slösas på tråkiga bilar och motorer, en sexa (i det här fallet) får kosta det lilla extra tycker jag.
Senast redigerat av Rquired (21 december 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

86 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#15
Rquired skrev:
Har faktiskt ingen aning hur växellådan funkar i 300ce eller när faceliften kom till modellen. Men den är mycket riktigt kvickare än 525i.

Den förbrukningen kan säkert stämma, det beror lite på hur du kör. Kör du blandad körning med betoning på landsväg kommer den bli lägre och förmodligen lika låg som en svagare modell eftersom en stor stark motor ofta har högre utväxling och inte behöver jobba lika hårt som tex en fyra. Men i tex stadstrafik har du två extra cylindrar att släpa runt på "i onödan".

Oavsett tycker jag personligen att förbrukning inte är så intressant, inte ens större skillnader i förbrukning gör några större skillnader i totalkostnaden att äga en bil när man räknar in försäkring, underhåll etc. Bensinen är för dyr för att slösas på tråkiga bilar och motorer, en sexa (i det här fallet) får kosta det lilla extra tycker jag.

Håller med. Men det skulle vara lyxigt om den hade 3 stegprogram. smile Men då måste jag veta vad lådan heter på M103 motorn. Volvo drar väll lika mycket har jag för mej tongue Eller mindre.
Senast redigerat av VA (21 december 2009)

264 Inlägg
21 december 2009
#16
24v och 12v drar ungefär samma mängd. men 24v är snabbare särskilt i farter över 100 km/h. angående lådorna så finns det 2 läge. "winter" och "sport"  eller W och S som det står på knappen. Volvon drar nog inte mindre än 300orna iheller förövrigt^^


AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
21 december 2009
#17
Vem fan köper en 525 med m20?? men men jag skulle iaf köpte CE iaf... riktigt fina bilar!


Bmw osv..

1 570 Inlägg
21 december 2009
#18
Det är lite hugget som stucket om du väljer en 24ventilare eller den äldre 12ventilaren. Det skiljer nästan 40hk men prestandamässigt är de hyffsat lika, 24v är aningen snabbare. Förbrukning ligger omkring litern blandat om du kör ekonomiskt. 0-100 kan lätt gå på 8sek om den är frisk. Coupén blir ju lite opraktisk att lasta och köra folk i men är ju mer speciell än sedanen. Den 5vxlade automaten kan strula har jag hört.

siffror
http://mercefreaken.com/modellene/124/124.htm

Det som kan strula på 12v är insprutningen, det kan du i bästa fall redan märka när du provkör bilen. Den ska inte rycka eller tveka när man trycker gasen i botten smile Kontrollera förbrukningen också, ligger du över 2 liter milen är det garanterat nåt skit med Ke-jet insprutet. Automaten ska växla fint, hellre lite för hårt än att den slirar. Kickdownen har normalt en liten fördröjning så det är inget fel på bilen.

Annars blir bakre bussningarna dåliga på alla 124or när de gått långt. De dunkar och slår i bakvagnen när du trycker ner och släpper upp gasen. Det märks redan i låg hastiget och på motorvägen så blir bilen nästan okörbar om bussningarna är tvärslut. P-bromsen är en svag punkt som man ofta får besiktningstvåor på. Oftast är det backar eller spänning som krävs men i mitt fall gick vajern av bakom instrumenthuset, kostade 8-9000spänn att åtgärda. Även krängningshämmare och spindelledel kan bli dåliga.

MB 124an har ju inte rost pga fabrikationsfel som senare modeller hade men visst är de känsliga. Vårdar du inte bilen under vinterhalvåret så kommer rosten krypande helt klart (en Volvo är betydligt bättre på den punkten). Rosten kommer i skärmar, runt lister, domkraftshålen, nederkanter av dörrar och runt antennen. Avgassystemen brukar rosta ihop också. Jag har haft några såna som bruksbilar och aldrig haft problem med besiktningsrost i balkar osv trots 50k mil.

Jag har haft en 960 2.5 också och tycker visserligen det är en stor och snygg, lite jänkarinspirerad glidare men kvalitetsmässigt är den under MB helt klart. Volvon känns racklig och plastig i jämförelse. Dessutom är fjädringen inte ens i närheten så komfortabel som MBn som visserligen är lite slängig och krängig men mycket högre komfort och stabilitet i höga farter. 960n har en rätt stel bakdel som skumpar. 960ns stolar gillade inte jag, dåligt stöd för korsryggen till skillnad från 850ns stolar. Köper du en gammal MB kommer du garanterat få nedsuttna stolar med ett hål på ytterkanten. Volvo gjorde bättre stolar.

Både 960 och w124 är usla vinterbilar men det är bara vad jag tycker smile

86 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#19
M103 skrev:
Det är lite hugget som stucket om du väljer en 24ventilare eller den äldre 12ventilaren. Det skiljer nästan 40hk men prestandamässigt är de hyffsat lika, 24v är aningen snabbare. Förbrukning ligger omkring litern blandat om du kör ekonomiskt. 0-100 kan lätt gå på 8sek om den är frisk. Coupén blir ju lite opraktisk att lasta och köra folk i men är ju mer speciell än sedanen. Den 5vxlade automaten kan strula har jag hört.

siffror
http://mercefreaken.com/modellene/124/124.htm

Det som kan strula på 12v är insprutningen, det kan du i bästa fall redan märka när du provkör bilen. Den ska inte rycka eller tveka när man trycker gasen i botten smile Kontrollera förbrukningen också, ligger du över 2 liter milen är det garanterat nåt skit med Ke-jet insprutet. Automaten ska växla fint, hellre lite för hårt än att den slirar. Kickdownen har normalt en liten fördröjning så det är inget fel på bilen.

Annars blir bakre bussningarna dåliga på alla 124or när de gått långt. De dunkar och slår i bakvagnen när du trycker ner och släpper upp gasen. Det märks redan i låg hastiget och på motorvägen så blir bilen nästan okörbar om bussningarna är tvärslut. P-bromsen är en svag punkt som man ofta får besiktningstvåor på. Oftast är det backar eller spänning som krävs men i mitt fall gick vajern av bakom instrumenthuset, kostade 8-9000spänn att åtgärda. Även krängningshämmare och spindelledel kan bli dåliga.

MB 124an har ju inte rost pga fabrikationsfel som senare modeller hade men visst är de känsliga. Vårdar du inte bilen under vinterhalvåret så kommer rosten krypande helt klart (en Volvo är betydligt bättre på den punkten). Rosten kommer i skärmar, runt lister, domkraftshålen, nederkanter av dörrar och runt antennen. Avgassystemen brukar rosta ihop också. Jag har haft några såna som bruksbilar och aldrig haft problem med besiktningsrost i balkar osv trots 50k mil.

Jag har haft en 960 2.5 också och tycker visserligen det är en stor och snygg, lite jänkarinspirerad glidare men kvalitetsmässigt är den under MB helt klart. Volvon känns racklig och plastig i jämförelse. Dessutom är fjädringen inte ens i närheten så komfortabel som MBn som visserligen är lite slängig och krängig men mycket högre komfort och stabilitet i höga farter. 960n har en rätt stel bakdel som skumpar. 960ns stolar gillade inte jag, dåligt stöd för korsryggen till skillnad från 850ns stolar. Köper du en gammal MB kommer du garanterat få nedsuttna stolar med ett hål på ytterkanten. Volvo gjorde bättre stolar.

Både 960 och w124 är usla vinterbilar men det är bara vad jag tycker smile

Hmm.. så den fyrväxlade automaten är mera tålig än femväxlade automaten hmm
Jag kommer köra och vårda den som det vore en lyxbil, som en Benteley. Drar dom 1.0 liter blandad "rolls-royce" körning så blir jag glad smile
Är delar dyra till W124? Jag är expert på att serva bilar och hålla dom ren smile
Det är mycket viktigt att det är förbannat bra kvalité på C124 för jag vill inte slänga ut 10 tusen direkt efter jag har köpt den. Vill helst köra den i några år innan jag måste byta lite delar på den.
Men tänk på att 960 har inte stel bakaxel, dom hade multilink wink Har w124 multilink?

W124 måste vara bättre vinterbilar för jag ser många som kör w124 som vinterbil. Inte 960, men det kan hända för att 960 är mera ovanlig.

Men ska man välja en 4-automat eller 5-automat?
Har W(C)124 bättre kvalité än Volvo 740? Volvo 740 är ju kvalitetsbil, OM W124 har bättre kvalité än Volvo 740 så är w124 mitt bästa val.

sv3nss0n skrev:
24v och 12v drar ungefär samma mängd. men 24v är snabbare särskilt i farter över 100 km/h. angående lådorna så finns det 2 läge. "winter" och "sport"  eller W och S som det står på knappen. Volvon drar nog inte mindre än 300orna iheller förövrigt^^

Är "Winter" läget ekonomi, eller?
Senast redigerat av VA (21 december 2009)

192 Inlägg
21 december 2009
#20
VA skrev:
M103 skrev:
Det är lite hugget som stucket om du väljer en 24ventilare eller den äldre 12ventilaren. Det skiljer nästan 40hk men prestandamässigt är de hyffsat lika, 24v är aningen snabbare. Förbrukning ligger omkring litern blandat om du kör ekonomiskt. 0-100 kan lätt gå på 8sek om den är frisk. Coupén blir ju lite opraktisk att lasta och köra folk i men är ju mer speciell än sedanen. Den 5vxlade automaten kan strula har jag hört.

siffror
http://mercefreaken.com/modellene/124/124.htm

Det som kan strula på 12v är insprutningen, det kan du i bästa fall redan märka när du provkör bilen. Den ska inte rycka eller tveka när man trycker gasen i botten smile Kontrollera förbrukningen också, ligger du över 2 liter milen är det garanterat nåt skit med Ke-jet insprutet. Automaten ska växla fint, hellre lite för hårt än att den slirar. Kickdownen har normalt en liten fördröjning så det är inget fel på bilen.

Annars blir bakre bussningarna dåliga på alla 124or när de gått långt. De dunkar och slår i bakvagnen när du trycker ner och släpper upp gasen. Det märks redan i låg hastiget och på motorvägen så blir bilen nästan okörbar om bussningarna är tvärslut. P-bromsen är en svag punkt som man ofta får besiktningstvåor på. Oftast är det backar eller spänning som krävs men i mitt fall gick vajern av bakom instrumenthuset, kostade 8-9000spänn att åtgärda. Även krängningshämmare och spindelledel kan bli dåliga.

MB 124an har ju inte rost pga fabrikationsfel som senare modeller hade men visst är de känsliga. Vårdar du inte bilen under vinterhalvåret så kommer rosten krypande helt klart (en Volvo är betydligt bättre på den punkten). Rosten kommer i skärmar, runt lister, domkraftshålen, nederkanter av dörrar och runt antennen. Avgassystemen brukar rosta ihop också. Jag har haft några såna som bruksbilar och aldrig haft problem med besiktningsrost i balkar osv trots 50k mil.

Jag har haft en 960 2.5 också och tycker visserligen det är en stor och snygg, lite jänkarinspirerad glidare men kvalitetsmässigt är den under MB helt klart. Volvon känns racklig och plastig i jämförelse. Dessutom är fjädringen inte ens i närheten så komfortabel som MBn som visserligen är lite slängig och krängig men mycket högre komfort och stabilitet i höga farter. 960n har en rätt stel bakdel som skumpar. 960ns stolar gillade inte jag, dåligt stöd för korsryggen till skillnad från 850ns stolar. Köper du en gammal MB kommer du garanterat få nedsuttna stolar med ett hål på ytterkanten. Volvo gjorde bättre stolar.

Både 960 och w124 är usla vinterbilar men det är bara vad jag tycker smile

Hmm.. så den fyrväxlade automaten är mera tålig än femväxlade automaten hmm
Jag kommer köra och vårda den som det vore en lyxbil, som en Benteley. Drar dom 1.0 liter blandad "rolls-royce" körning så blir jag glad smile
Är delar dyra till W124? Jag är expert på att serva bilar och hålla dom ren smile
Det är mycket viktigt att det är förbannat bra kvalité på C124 för jag vill inte slänga ut 10 tusen direkt efter jag har köpt den. Vill helst köra den i några år innan jag måste byta lite delar på den.
Men tänk på att 960 har inte stel bakaxel, dom hade multilink wink Har w124 multilink?

W124 måste vara bättre vinterbilar för jag ser många som kör w124 som vinterbil. Inte 960, men det kan hända för att 960 är mera ovanlig.

Men ska man välja en 4-automat eller 5-automat?
Har W(C)124 bättre kvalité än Volvo 740? Volvo 740 är ju kvalitetsbil, OM W124 har bättre kvalité än Volvo 740 så är w124 mitt bästa val.

sv3nss0n skrev:
24v och 12v drar ungefär samma mängd. men 24v är snabbare särskilt i farter över 100 km/h. angående lådorna så finns det 2 läge. "winter" och "sport"  eller W och S som det står på knappen. Volvon drar nog inte mindre än 300orna iheller förövrigt^^

Är "Winter" läget ekonomi, eller?

ang bakvagn på volvo 960 och w124 så är det multilink på 124an å. mercedes har haft det länge,,

//// Tommie


Sök