4297
Sök

Volvo 740 GL -88 startar inte!

JFU104
20 december 2009
Trådstartare
#1
Nu har jag tröttnat på att ha en bil ståendes bara för att ingen kan hjälpa mig! Så nu tar jag hjälp av er kära garagetmänniskor och hoppas på bättre svar av er.
Det är alltså en Volvo 740 GL Blackline -88B som inte vill starta.
Den har felkodsuttag och jag har felkoderna på ett papper, men hur f*n gör man? Måste man ha nåt speciellt verktyg eller nåt?

Följande saker är bytta;
Fördelarlock + rotor
Stift + kablar
Laddrelä (inte hela generatorn dock)
Hallgivare
Soppafilter
Soppapump i tanken
mm

*Förut när bilen väl startade och gick så blev kylarslangen tjock som ett as. Fick höra att det är termostaten, nån som vet om det blir så då?
*Bilen drar tjuvström/laddar inte ordentligt, är stendöd varje gång man ska försöka starta. (även om man har kört 2 timmar tidigare) Har provat med två olika batterier och det är samma sak endå. Någon som känner igen sig? Dessutom så lyser vänster blinkers svagt hela tiden och när man blinkar så blinkar bromsljusen mm. Vad är felet och hur kan man åtgärda det? Skulle vilja ha så att båda blinkersena lyser hela tiden starkt (alltså normalt), har sett att många har så och det är skitsnyggt! Hur gör man då?
Har nu monterat bort mätarhuset för att jag ska byta till vita mätartavlor. kan det ha någonting med att den inte startar att göra? Måste mätarhuset sitta där för att man ska kunna starta?

Förlåt för många kanske dumma frågor, men jag vill så gärna lära mig att laga min bil själv! Är trött på alla som bara lovar och lovar men aldrig lagar..

Tack på förhand & God Jul alla!

52 Inlägg
20 december 2009
#2
1.
Vad gäller felkoderna, så citerar jag en annan tråd.
Sharky skrev:
Felkodslista Volvo 740/940
Har du en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet? Ja, då kan du enkelt kolla felkoder själv. Från och med årsmodell -88b har du detta diagnostikuttag. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör, samt lista med felkoder för olika elsystem. Lagrad felkod har du om varningslampan för lambdasond är tänd. Tre felkoder kan lagras samtidigt. I nyare 940 med OBD II sitter uttaget i kupen och då krävs specialutrustning för att läsa av felkoder.

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i det uttag du till kolla.
Bränslesystem är uttag 2, tändsystem är uttag 6.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa.

Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder för varje uttag. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Nu vrider du av tändningen och flyttar testkabeln till andra uttaget, och gör om proceduren enligt ovan.
Så, nu har du fått fram dom felkoder som fanns lagrade.
Så nu ska vi radera dessa koder.

Sätt testkabeln i det uttag du vill radera koder i och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först, eller stäng inte av tändningen i steg 1. Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen.
Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt.
Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart. Gör lika med nästa uttag, om du fick
felkoder
på fler uttag.

2.
Vilken av kylarslangarna blev tjocka...?

3. Drag ut säkring för säkring samtidigt som du kopplat exempelvis en lampa mellan + på batteriet till + kabeln som ska sitta på batteriet. Lyser den har du definitvt en krypström, och då den slocknar har du hittat vilken krets krypströmmen finns.

3. Vad gäller ditt andra elproblem med lysena så kan det té sig så då det finns kortslutningar/felkopplingar i släpvagnskontakten (om du har sådan.) Detta kan även förklara ditt urladdningsproblem.

Lycka till.
Mvh Magnus.

Slopa vägsaltet; köp en Subaru istället. :)

151 Inlägg
20 december 2009
#3
tja. Att slanden växer är att toppackningen har gått så det kommer ut kompression i kylsystemet.termostaten är inte felet smile  Byt hela generatorn. ja har haft samma fel som du. Det med blikersen är jord fel. Kolla jord stycket vid vänster framskärm i framkant smile


JFU104
20 december 2009
Trådstartare
#4
Tack så hemskt mycket för era svar! smile

151 Inlägg
20 december 2009
#5
JFU104 skrev:
Tack så hemskt mycket för era svar! smile

Har du läst felkoderna? tongue Annars så läser du de igenom att vrida på tänningen till 2a läget sätter i sladden i urtag 2. tryck in knappen i en sek och släpp så får du  fram koderna.smile


NissanMotorsport
20 december 2009
Trådstartare
#6
JFU104 skrev:
Nu har jag tröttnat på att ha en bil ståendes bara för att ingen kan hjälpa mig! Så nu tar jag hjälp av er kära garagetmänniskor och hoppas på bättre svar av er.
Det är alltså en Volvo 740 GL Blackline -88B som inte vill starta.
Den har felkodsuttag och jag har felkoderna på ett papper, men hur f*n gör man? Måste man ha nåt speciellt verktyg eller nåt?

Följande saker är bytta;
Fördelarlock + rotor
Stift + kablar
Laddrelä (inte hela generatorn dock)
Hallgivare
Soppafilter
Soppapump i tanken
mm

*Förut när bilen väl startade och gick så blev kylarslangen tjock som ett as. Fick höra att det är termostaten, nån som vet om det blir så då?
*Bilen drar tjuvström/laddar inte ordentligt, är stendöd varje gång man ska försöka starta. (även om man har kört 2 timmar tidigare) Har provat med två olika batterier och det är samma sak endå. Någon som känner igen sig? Dessutom så lyser vänster blinkers svagt hela tiden och när man blinkar så blinkar bromsljusen mm. Vad är felet och hur kan man åtgärda det? Skulle vilja ha så att båda blinkersena lyser hela tiden starkt (alltså normalt), har sett att många har så och det är skitsnyggt! Hur gör man då?
Har nu monterat bort mätarhuset för att jag ska byta till vita mätartavlor. kan det ha någonting med att den inte startar att göra? Måste mätarhuset sitta där för att man ska kunna starta?

Förlåt för många kanske dumma frågor, men jag vill så gärna lära mig att laga min bil själv! Är trött på alla som bara lovar och lovar men aldrig lagar..

Tack på förhand & God Jul alla!

1. ang kylarslangen som blir hård kan det vara komprision som läcker ut i systemet.. ta och komp testa bilen, finns ett komptest kit på biltema.. det talar om mycket..

2. kollat kålen i generatorn? testa byt de.

3. ang blinkers, jordfel nånstans kanske?

4. tog bort mätarhuset på 940in min och då gick smältsäkringen..så kolla upp den.. och lyser laddningslampan när du har tändningen på? om inte den lyser så laddar inte generatorn något..och den lyser inte om smältsäkringen har gått bakom instrumentpanelen..
Senast redigerat av NissanMotorsport (20 december 2009)

JFU104
20 december 2009
Trådstartare
#7
NissanMotorsport skrev:
JFU104 skrev:
Nu har jag tröttnat på att ha en bil ståendes bara för att ingen kan hjälpa mig! Så nu tar jag hjälp av er kära garagetmänniskor och hoppas på bättre svar av er.
Det är alltså en Volvo 740 GL Blackline -88B som inte vill starta.
Den har felkodsuttag och jag har felkoderna på ett papper, men hur f*n gör man? Måste man ha nåt speciellt verktyg eller nåt?

Följande saker är bytta;
Fördelarlock + rotor
Stift + kablar
Laddrelä (inte hela generatorn dock)
Hallgivare
Soppafilter
Soppapump i tanken
mm

*Förut när bilen väl startade och gick så blev kylarslangen tjock som ett as. Fick höra att det är termostaten, nån som vet om det blir så då?
*Bilen drar tjuvström/laddar inte ordentligt, är stendöd varje gång man ska försöka starta. (även om man har kört 2 timmar tidigare) Har provat med två olika batterier och det är samma sak endå. Någon som känner igen sig? Dessutom så lyser vänster blinkers svagt hela tiden och när man blinkar så blinkar bromsljusen mm. Vad är felet och hur kan man åtgärda det? Skulle vilja ha så att båda blinkersena lyser hela tiden starkt (alltså normalt), har sett att många har så och det är skitsnyggt! Hur gör man då?
Har nu monterat bort mätarhuset för att jag ska byta till vita mätartavlor. kan det ha någonting med att den inte startar att göra? Måste mätarhuset sitta där för att man ska kunna starta?

Förlåt för många kanske dumma frågor, men jag vill så gärna lära mig att laga min bil själv! Är trött på alla som bara lovar och lovar men aldrig lagar..

Tack på förhand & God Jul alla!

1. ang kylarslangen som blir hård kan det vara komprision som läcker ut i systemet.. ta och komp testa bilen, finns ett komptest kit på biltema.. det talar om mycket..

2. kollat kålen i generatorn? testa byt de.

3. ang blinkers, jordfel nånstans kanske?

4. tog bort mätarhuset på 940in min och då gick smältsäkringen..så kolla upp den.. och lyser laddningslampan när du har tändningen på? om inte den lyser så laddar inte generatorn något..och den lyser inte om smältsäkringen har gått bakom instrumentpanelen..

1 Komptest är gjort och det var normal komp enligt killen som gjorde det..
2 kolen har jag bytt, laddrelät ju.
3 ja antagligen så är det jordfel, men jag vet inte hur man åtgärdar det
4 vart sitter den säkringen och ser den ut som en vanlig säkring?

JFU104
20 december 2009
Trådstartare
#8
volvo740glt16v skrev:
JFU104 skrev:
Tack så hemskt mycket för era svar! smile

Har du läst felkoderna? tongue Annars så läser du de igenom att vrida på tänningen till 2a läget sätter i sladden i urtag 2. tryck in knappen i en sek och släpp så får du  fram koderna.smile

Jag kanske är trög, men sladden? Vilken sladd? Sitter den på dosan eller? Jag har iofs inte kollat så noga..

151 Inlägg
20 december 2009
#9
JFU104 skrev:
volvo740glt16v skrev:
JFU104 skrev:
Tack så hemskt mycket för era svar! smile

Har du läst felkoderna? tongue Annars så läser du de igenom att vrida på tänningen till 2a läget sätter i sladden i urtag 2. tryck in knappen i en sek och släpp så får du  fram koderna.smile

Jag kanske är trög, men sladden? Vilken sladd? Sitter den på dosan eller? Jag har iofs inte kollat så noga..

Ja den sitter på dosan. lossa de svarta locket så ser du sladden. sätt den i urtag två:P


JFU104
20 december 2009
Trådstartare
#10
volvo740glt16v skrev:
JFU104 skrev:
volvo740glt16v skrev:

Har du läst felkoderna? tongue Annars så läser du de igenom att vrida på tänningen till 2a läget sätter i sladden i urtag 2. tryck in knappen i en sek och släpp så får du  fram koderna.smile

Jag kanske är trög, men sladden? Vilken sladd? Sitter den på dosan eller? Jag har iofs inte kollat så noga..

Ja den sitter på dosan. lossa de svarta locket så ser du sladden. sätt den i urtag två:P

Tack smile Håller på att lära mig, så jag får väl skylla på det wink

NissanMotorsport
20 december 2009
Trådstartare
#11
okejokej, vet inte hur det är på 740 ang smältsäkringen..någon annan får svara på det smile men du kan ju kolla om laddningslampan lyser om du vrider på tändningen.. det är en lampa med ett batteri på.

Sen ett bra tips är att skaffa Haynes reperationshandbok till 740, mycket mycket bra bok smile har själv till alla mina volvos..

JFU104
20 december 2009
Trådstartare
#12
NissanMotorsport skrev:
okejokej, vet inte hur det är på 740 ang smältsäkringen..någon annan får svara på det smile men du kan ju kolla om laddningslampan lyser om du vrider på tändningen.. det är en lampa med ett batteri på.

Sen ett bra tips är att skaffa Haynes reperationshandbok till 740, mycket mycket bra bok smile har själv till alla mina volvos..

Okey, tack så mkt för hjälpen! smile


Sök