3144
Sök

Opel Frontera "diesel" startar ej...!

2 072 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#1
tja
opel frontera 2,3d startar ej nu när de e kallt..
den klöder ser man på instrumentbrädan ca 10sek..
men när man försöker starta. startar den ej.. den går o går tills batteriet är slut..
samma sak om jag försöker koppla på annan bil tar de långt tid innan den startar till slut..

har testat o koppla den (motorvärmare) då startar den på ett ögonblick..
kanske så att glödstiften ej funkar even om de vissar att de glöder?

tidigare ägare har sagt att han nyligen bytt glödstiften...

några tipps från är??

Sandzoo i da house

Okejbratja
255 Inlägg
21 december 2009
#2
Byt glödstift igen!
Kan ju vara så att han bytte dem inte riktigt va sanning lr kanske bytte till ett par som inte var rätt lr dyl....


2 072 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#3
SoNic- skrev:
Byt glödstift igen!
Kan ju vara så att han bytte dem inte riktigt va sanning lr kanske bytte till ett par som inte var rätt lr dyl....

har kollat de ser nya ut.. (på utsidan)
kanske plocka bord de o testa om de funkar..

Sandzoo i da house

Okejbratja
255 Inlägg
21 december 2009
#4
sandzoo skrev:
SoNic- skrev:
Byt glödstift igen!
Kan ju vara så att han bytte dem inte riktigt va sanning lr kanske bytte till ett par som inte var rätt lr dyl....

har kollat de ser nya ut.. (på utsidan)
kanske plocka bord de o testa om de funkar..

Tittat hur kablar och resten av systemet ser ut?


2 072 Inlägg
21 december 2009
Trådstartare
#5
japp kollat hela el-systemet.. ser bra ut..
har testat glöda den 2-4 ggr men samma sak.. den startar ej..

konstiga är att den startar svårt när man kopplar den på annan bil.. men startar direkt på motorvärmare..
jag misstänker glödstiften men vill fråga är först..

när jag fått den igång.. så efter några timmar startar den svårt men den startar..
bara om jag lämnar den under kvällen då startar den ej..
har byt batteri.. samma sak.
ny generator är i den..

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
3 235 Inlägg
21 december 2009
#7
En dieselmotor måste ha förvärmning för att kunna starta. Diesel kräver hög kompression och värme för att antändas, och utan värme startar den inte, eller tar lååång tid på starten innan den hoppar igång.
Kolla om du får ström till alla stift, och om ja måste du nog byta de alla.


58 Inlägg
23 december 2009
#8
Har du bytt bränslefilter. Kan va is i den nu när de e kallt eller full med vatten om du har plusgrader.
Byt så filtret. Ett tips på att lufta systemet e att ha en till hjälp med tryckluft o sätt tryck i tanken o öppna luftningsventilen vid pumpen.

Jag hade bekymmer med den fronteran nu när de va riktigt kallt att den vägrade starta. Men med hjälp av en polare som satte tyck i tanken med tryckluft så starta den. När Dieseln blir så kall så blir den mer trögflytande.

Funderar på starta eget rike.
www.402m.se

564 Inlägg
23 december 2009
#9
Jag tror också på glödstiften. Även om de glöder kanske det inte är säkert att de blir tillräckligt varma. Hade samma problem med en golf-diesel. Den startade lätt med motorvärmare eller när det var varmt ute, men skitsvår att få igång när det var kallt. Tog flera minuter på starten innan den började tända.

//Johan

2 072 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#10
har bytt b-filter o alla möjliga saker ang bränslet är kollade.. återstår bara att kolla glödstiften.. ska kolla imorgon om de blir varma.. får ström till de de har jag kollat upp.. men ej plockat bort de o testat..
hur är enklast att testa glödstiften?

Sandzoo i da house

3 235 Inlägg
23 december 2009
#11
Har något av de tackat för sig är det bara att byta alla.
man kan testa, koppla 12 volt direkt på stiftet, blir det inte varmt är det dåligt.


2 072 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#12
engolf skrev:
Har något av de tackat för sig är det bara att byta alla.
man kan testa, koppla 12 volt direkt på stiftet, blir det inte varmt är det dåligt.

japp byter alla isf.. kollar imorrn.. hör av mig om jag hittat felet wink
tack för hjälp o tipps..

Sandzoo i da house

2 072 Inlägg
24 december 2009
Trådstartare
#13
tja.. har kollat alla stiften nu.. och alla funkar.. alla blir varma snabbt.. samt att alla får ström..
så de e nått annat som är knas..
men vet ej...
tipps..?

Sandzoo i da house

Motborgare
1 099 Inlägg
25 december 2009
#14
Har du kollat om förpumpen går och att du har tryck fram till högtryckspumpen?
Kolla gärna att du har bra flöde i returslangarna. Returflödet skall ligga nånstans mellan 4-6 gårnger förbruksvolymen.

Nåt annat att kolla upp är avstängningsventilen på pumpen. Kanske orkar den inte öppna riktigt när det är kallt.
Du kan ju tillexempel försöka värma på den med en varmluftpistol och se om det ändrar beteende.

-- K

2 072 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#15
Kavli skrev:
Har du kollat om förpumpen går och att du har tryck fram till högtryckspumpen?
Kolla gärna att du har bra flöde i returslangarna. Returflödet skall ligga nånstans mellan 4-6 gårnger förbruksvolymen.

Nåt annat att kolla upp är avstängningsventilen på pumpen. Kanske orkar den inte öppna riktigt när det är kallt.
Du kan ju tillexempel försöka värma på den med en varmluftpistol och se om det ändrar beteende.

-- K

allt är som de ska.. (just nu för ej hittat felet) men men..
bränslesystemet är ok.. slangar mm..
bilen startar som den vore NY när jag har motovärmare inkopplat..
men inte om jag kopplar ur den.. spelar ej roll om de är -20grader eller +5.. bara den står under kväller har den hur svårt som helst att starta 95% startar den ej..

Sandzoo i da house

260 Inlägg
27 december 2009
#16
Har du ordentlig jord till stifta?

Nu en Audi A4 -96

2 072 Inlägg
27 december 2009
Trådstartare
#17
ChristerGustafson skrev:
Har du ordentlig jord till stifta?

har kollat upp de.. de jordas via blocken.. ska försöka dra fram (-) till de.. se om de skulle funka så..
de sitter plus på 1 stift sen går de en kopparbricka till nästa stift.. samma sak på de andra 2..

Sandzoo i da house

58 Inlägg
2 januari 2010
#18
Hur går de för dig?

Funderar på starta eget rike.
www.402m.se

2 072 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#19
Atlas1504 skrev:
Hur går de för dig?

inte så bra.. har varit nu några dagar o kollat men ej hittat felet..
så upptäckte jag att bilen nu ej vill starta med startkablar.. så jag testat o koppla minus på chassiet o plus på startmotorn då gick bilen i gång..
kan vara att de e dåligt med jord sammt plus..
får kolla upp detta..

kopplade upp ström direkt till glöden o de glöde som de ska.. men blir ej så bra vid ej förbikopplingar..
helt mysko..

Sandzoo i da house

58 Inlägg
3 januari 2010
#20
Kolla då jordpunkterna. Men om du får snurr på startmotorn o släpp ett spridar rör o se om de kommer diesel när du drar på nyckeln. VAd händer då?

Funderar på starta eget rike.
www.402m.se


Sök