3281
Sök

Polisens laserpistoler...

76 Inlägg
28 mars 2005
#21
Fick testa att mäta både avstånd och hastighet med polisens laser-pistol när jag gick gymnasiet. Det är inga som helst problem att tex mäta avståndet till ett träd med den! Även lyktstolpar, skyltar, hus mm funkar att "skjuta" på. Och vr inte för säkra på att ni har klarat er om ni åker förbi heller... Funkar att kolla hastigheten på ett fordon som åker bortåt också! Så du hade nog mest tur att dom inte lyckades klocka dig, för man måste vara ganska stadig på handen för att den ska kunna mäta!


2 Inlägg
29 mars 2005
#22
Polisen siktar främst på tre saker i fronten av bilen, antingen någon av framlyktorna eller regplåt.

Dessa brukar vara det som är bland de mest släta sakerna i fronten på ett fordon.

Mätavståndet får inte överstiga 400 meter i Sverige, dock kan laserpistol visa korrekt mätresultat på längre avstånd, men man satte 400 meter i Sverige för att vara säkra på att det var rätt fordon.

De kan mäta såväl framifrån som bakifrån. Den enda skillnaden är att mätresultatet presenteras som negativt vid skjutning bakifrån.

Man mäter differensen mellan två laserpulser och därigenom får man fram hastigheten.

Laservarnare fungerar på det sättet att de varnar när en laserstråle upptäcks. Laserpistol skickar inte ut en konstant laserstråle, utan det skickas ut två laserstrålar vid "avfyrning" vilket innebär att när en laservarnare väl piper till så är mätningen redan över. I vissa fall monterar folk en laservarnare på instrumentpanelen vilket är ca 40 cm högre än mätytan (nrplåt/framlykta). I vissa fall varnar då inte en laservarnare då den inte kanske märker av laserstrålen. Om man har en laservarnare monterad i grillen/framrutan så varnar den inte om de skjuter på dig bakifrån. Om de ser att du har en laservarnare i framrutan så åker du på böter.

Om du däremot har en störare, som sänder ut störsignal, så kommer du bli stoppad av dem. Om deras laserpistol inte kan visa mätresultat gör de en ny skjutning. Skulle även de fallera så stoppar de dig och kontrollerar din bil.

Laservarnare fungerar inte på fartkameror, då de använder radar.

55 Inlägg
29 mars 2005
#23
hedberg2 skrev:
Om du däremot har en störare, som sänder ut störsignal, så kommer du bli stoppad av dem. Om deras laserpistol inte kan visa mätresultat gör de en ny skjutning. Skulle även de fallera så stoppar de dig och kontrollerar din bil.

Laservarnare fungerar inte på fartkameror, då de använder radar.

därför man har en blinder som både varnar och stör.. samt att man har en knapp som man kan stänga av störaren med efter att man bromsat till lämplig hastighet så farbror polis får en trevligare mätvärde än tidigare..

5 Inlägg
31 mars 2005
#24
Dom måste inte sikta på reg. plåten. Det ska inte vara någon skilnad var du siktar . men min teori är att om ljuset Dvs det osynliga laserljuset träffar bilen i en viss vinkel och det inte "studsar" tillbaka till  mätaren , så blir det en misslyckad mätning. Ni har väl hört att man med hjälp av en cd skiva i vindrutan kan störa ut radarn..................................................... smile

Administratör
11 960 Inlägg
31 mars 2005
#25
De material som finns på en bil är i regel så pass porösa att en del av strålen alltid kommer tillbaka till källan oavsett var den träffar. Det ska krävas riktigt riktigt fina specialtillverkade speglar för att reflektera lasern så pass bra att (nästan) inget ljus studsar tillbaka.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

153 Inlägg
31 mars 2005
#26
Hallå har ni inte sett MYTH BUSTERS på discovery? Dom prövade alla myter, rykten och påståenden om polisens radar. Allt ifrån cd-skivor i backspegeln, nycklar, klä bilen i folie, störa radarn med 300 lysdioder, sköt iväg massa småbitar av nåt material som skulle störa lasern och massa andra grejer.
DET FANNS INGA "KNEP" SOM GJORDE ATT RADARN INTE FUNGERADE!!!!
Tyvärr :S

Mess with the best...bli ifrånkörd like the rest

157 Inlägg
31 mars 2005
#27
skulle inte alls va förvånad ifall det sk. "MYTH BUSTERS" är gjort av polisen bara för att "bevisa" att dessa myter är "falska" wink

Seat Exeo 2,0 TSI Sport
74 Inlägg
31 mars 2005
#28
Men asså fråga... De som har laservarnare i bilen.. när den piper, är det inte försent att bromsa då?.. jag menar.. ligger jag i 170 o den börja pipa så hinner jag väl inte bromsa ner? hehehe


Rallyförare
1 075 Inlägg
31 mars 2005
Trådstartare
#29
I fredhällstunnelns utgång säger varnaren:
Warning, lazer sen piper det fortare och fortare.
Snuten stod 1,5 km längre bort...
Funkar altså bra, min varnar 360grader och har inbyggd radarvarnare...
Verkar dessutom som att vissa snutbilar är utrustade med lasermätningsinstrument för att mäta farten på bilen framför.
Händer då och då att den varnar för laser då jag har snuthäckar framför mej...
Varnare får man väl ha men däremot vet jag inte hur det är om dom kan bevisa att den varit igång och varnat...?
hedberg2 skrev:
Laservarnare fungerar på det sättet att de varnar när en laserstråle upptäcks. Laserpistol skickar inte ut en konstant laserstråle, utan det skickas ut två laserstrålar vid "avfyrning" vilket innebär att när en laservarnare väl piper till så är mätningen redan över. I vissa fall monterar folk en laservarnare på instrumentpanelen vilket är ca 40 cm högre än mätytan (nrplåt/framlykta). I vissa fall varnar då inte en laservarnare då den inte kanske märker av laserstrålen. Om man har en laservarnare monterad i grillen/framrutan så varnar den inte om de skjuter på dig bakifrån. Om de ser att du har en laservarnare i framrutan så åker du på böter.

Om du däremot har en störare, som sänder ut störsignal, så kommer du bli stoppad av dem. Om deras laserpistol inte kan visa mätresultat gör de en ny skjutning. Skulle även de fallera så stoppar de dig och kontrollerar din bil.

Laservarnare fungerar inte på fartkameror, då de använder radar.


55 Inlägg
1 april 2005
#30
carnageman skrev:
I fredhällstunnelns utgång säger varnaren:
Warning, lazer sen piper det fortare och fortare.
Snuten stod 1,5 km längre bort...
Funkar altså bra, min varnar 360grader och har inbyggd radarvarnare...
Verkar dessutom som att vissa snutbilar är utrustade med lasermätningsinstrument för att mäta farten på bilen framför.
Händer då och då att den varnar för laser då jag har snuthäckar framför mej...
Varnare får man väl ha men däremot vet jag inte hur det är om dom kan bevisa att den varit igång och varnat...?

Om det inte var en lång raksträcka fram till dit polisen stog så har jag väldigt svårt att tro att den skulle reagerat på deras laser, såvida du inte hade en jäkla tur den gången och laserstrålen studsade så långt på nåt magisk sätt
om det nu var massa böjar åh grejer på vägen.. den kanske reagerade på nåt annat i tunneln?

Blindern varnar för t.ex såna lamor som sitter och blixtrar vid vägbyggen
och jag har en polare som har en whistler, den piper som fan när man åker i stan och är i närheten av såna dörrar som öppnas automatiskt...

Svenska polisen har endast polispilot i sina bilar som baseras på mätning av sträcka / tid för att få fram en hastighet.. dvs dom har INTE laser eller radar i bilarna för att göra en mätning..


Hinner du inte ta bort varnaren och polisen ser den den så tar dom den och det blir lite böter..
Senast redigerat av Linus-TT (1 april 2005)

1 414 Inlägg
1 april 2005
#31
Det enda som kan stoppa radarstrålar från att studsa tillbaka är ett sätt att bygga material i form av kuber mer känt som honeycomb. Flygplan som JAS, F-117 NightHawk, B2-Spirit m.fl är byggda till stora delar eller helt av det. Honeycomben absorberar radarstrålning (GHz bandet) och omvandlar det till ren värme som sedan fördelas ut i materialet. Detta är mer känt som stealth. Men det är bara en av lösningarna, man får heller inte ha några direkt lodräta ytor. Om det vore så lätt att stoppa radar och laser som att slänga upp en cd skiva i backspegeln, tror ni inte att militären då skulle haft radar osynliga flygplan och flygplan som är skyddade mot laser styrda vapen? All polisens fartmätningsutrustning är ju i grunden modifierade flygplans grejer...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Rallyförare
1 075 Inlägg
1 april 2005
Trådstartare
#32
Om dom inte varnar, varför är dom då olagliga?
carnageman skrev:
I fredhällstunnelns utgång säger varnaren:
Warning, lazer sen piper det fortare och fortare.
Snuten stod 1,5 km längre bort...
Funkar altså bra, min varnar 360grader och har inbyggd radarvarnare...
Verkar dessutom som att vissa snutbilar är utrustade med lasermätningsinstrument för att mäta farten på bilen framför.
Händer då och då att den varnar för laser då jag har snuthäckar framför mej...
Varnare får man väl ha men däremot vet jag inte hur det är om dom kan bevisa att den varit igång och varnat...?
hedberg2 skrev:
Laservarnare fungerar på det sättet att de varnar när en laserstråle upptäcks. Laserpistol skickar inte ut en konstant laserstråle, utan det skickas ut två laserstrålar vid "avfyrning" vilket innebär att när en laservarnare väl piper till så är mätningen redan över. I vissa fall monterar folk en laservarnare på instrumentpanelen vilket är ca 40 cm högre än mätytan (nrplåt/framlykta). I vissa fall varnar då inte en laservarnare då den inte kanske märker av laserstrålen. Om man har en laservarnare monterad i grillen/framrutan så varnar den inte om de skjuter på dig bakifrån. Om de ser att du har en laservarnare i framrutan så åker du på böter.

Om du däremot har en störare, som sänder ut störsignal, så kommer du bli stoppad av dem. Om deras laserpistol inte kan visa mätresultat gör de en ny skjutning. Skulle även de fallera så stoppar de dig och kontrollerar din bil.

Laservarnare fungerar inte på fartkameror, då de använder radar.



55 Inlägg
1 april 2005
#33
Laservarnare är olagliga för att dom varnar för laser men dom fungerar inte på kameraskåpen för att kameraskåpen använder radar för mätning.

Har du däremot en radarvarnare så varnar den för kameraskåp
och din hade tydligen både och.. vad är det för märke och modell på din?

---

Lag (1988:15) om förbud mot vissa radar- och laserinstrument
[Fakta & Historik]


1 § Med radarvarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik.
   Med laservarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en laserhastighetsmätare för vägtrafik.
   Med laserstörare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att med elektromagnetiska vågor störa funktionen hos en laserhastighetsmätare för vägtrafik. Lag (1998:1622).


2 § Radarvarnare, laservarnare eller laserstörare får inte tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Ej heller får en annan anordning som är så konstruerad att den kan ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare eller en laserhastighetsmätare eller sända elektromagnetiska vågor till en laserhastighetsmätare användas i ett fordon för detta ändamål. Lag (1998:1622).


3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1622).


4 § En radarvarnare, en laservarnare, en laserstörare eller annan anordning som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkad. Lag (1998:1622).


---

carnageman skrev:
Om dom inte varnar, varför är dom då olagliga?
carnageman skrev:
I fredhällstunnelns utgång säger varnaren:
Warning, lazer sen piper det fortare och fortare.
Snuten stod 1,5 km längre bort...
Funkar altså bra, min varnar 360grader och har inbyggd radarvarnare...
Verkar dessutom som att vissa snutbilar är utrustade med lasermätningsinstrument för att mäta farten på bilen framför.
Händer då och då att den varnar för laser då jag har snuthäckar framför mej...
Varnare får man väl ha men däremot vet jag inte hur det är om dom kan bevisa att den varit igång och varnat...?
hedberg2 skrev:
Laservarnare fungerar på det sättet att de varnar när en laserstråle upptäcks. Laserpistol skickar inte ut en konstant laserstråle, utan det skickas ut två laserstrålar vid "avfyrning" vilket innebär att när en laservarnare väl piper till så är mätningen redan över. I vissa fall monterar folk en laservarnare på instrumentpanelen vilket är ca 40 cm högre än mätytan (nrplåt/framlykta). I vissa fall varnar då inte en laservarnare då den inte kanske märker av laserstrålen. Om man har en laservarnare monterad i grillen/framrutan så varnar den inte om de skjuter på dig bakifrån. Om de ser att du har en laservarnare i framrutan så åker du på böter.

Om du däremot har en störare, som sänder ut störsignal, så kommer du bli stoppad av dem. Om deras laserpistol inte kan visa mätresultat gör de en ny skjutning. Skulle även de fallera så stoppar de dig och kontrollerar din bil.

Laservarnare fungerar inte på fartkameror, då de använder radar.


Senast redigerat av Linus-TT (1 april 2005)

Rallyförare
1 075 Inlägg
2 april 2005
Trådstartare
#34
Det är en "Whistler 1745"
Se bild:
http://www.valuevista.com/images/WHISTLER-1745.JPG
Den varnar för 3 typer av radar & laser
3 Olika citymodes ifall man drar in till stan (butikslarmen sänder ut svaga, men snut-liknande radarstrålar)
Finns dessutom en quiet knapp. Smart monterad så att den inte syns framifrån i rutan men ändå har full sikt framåt :->
Senast redigerat av carnageman (2 april 2005)


Rallyförare
1 075 Inlägg
2 april 2005
Trådstartare
#35
För att ni ska kunna förstå hur jag upplever situationen när jag närmar mej mätande bengbula så bör ni kolla på följande film... :-)

http://85.224.145.187/filmer/whistler1745.wmv

MVH / Johan


9 Inlägg
5 juni 2005
#36
hedberg2 skrev:
Polisen siktar främst på tre saker i fronten av bilen, antingen någon av framlyktorna eller regplåt.

Dessa brukar vara det som är bland de mest släta sakerna i fronten på ett fordon.

Mätavståndet får inte överstiga 400 meter i Sverige, dock kan laserpistol visa korrekt mätresultat på längre avstånd, men man satte 400 meter i Sverige för att vara säkra på att det var rätt fordon.

De kan mäta såväl framifrån som bakifrån. Den enda skillnaden är att mätresultatet presenteras som negativt vid skjutning bakifrån.

Man mäter differensen mellan två laserpulser och därigenom får man fram hastigheten.

Laservarnare fungerar på det sättet att de varnar när en laserstråle upptäcks. Laserpistol skickar inte ut en konstant laserstråle, utan det skickas ut två laserstrålar vid "avfyrning" vilket innebär att när en laservarnare väl piper till så är mätningen redan över. I vissa fall monterar folk en laservarnare på instrumentpanelen vilket är ca 40 cm högre än mätytan (nrplåt/framlykta). I vissa fall varnar då inte en laservarnare då den inte kanske märker av laserstrålen. Om man har en laservarnare monterad i grillen/framrutan så varnar den inte om de skjuter på dig bakifrån. Om de ser att du har en laservarnare i framrutan så åker du på böter.

Om du däremot har en störare, som sänder ut störsignal, så kommer du bli stoppad av dem. Om deras laserpistol inte kan visa mätresultat gör de en ny skjutning. Skulle även de fallera så stoppar de dig och kontrollerar din bil.

Laservarnare fungerar inte på fartkameror, då de använder radar.

Dom funkar klockrent och det räcker med att polisen skjuter på fordon framför din bil så känner dom flesta laservarnare av att det finns "laser i luften" vilket jag har egen erfarenhet av. Det spelar ingen roll om dom skjuter på nummerplåten vilket dom oftast gör, känsligheten är mycket större än så hos dom bättre laser/radarvarnarna! För mer info finns det ett dussintal sidor med tester av laser och radarvarnare, dom flesta gjorda i USA men även Tyskland och Norge! kolla även dessa: http://www.myradardetector.com/compare_all.htm  http://www.radarbusters.com/support/cho … ntine.asp. När det gäller kameraskåpen så använder dom oftast typen K-radar i Sverige och vad jag vet har alla laservarnare som säljs naturligtvis även radarvarning. Att varna för radar är otroligt tillförlitligt och 100% effektivt och alla som använder radarvarnare vet att den varnar långt innan man ens sett någon kamera efter vägen då känsligheten är stor. Dom bättre märkena är Bel och helst modell 65/55 (dyra) och Cobra 9700 som jag själv använder sedan 7 mån. Däremot ska man akta sig för dom billigare märkena som säljs och inte fått lika bra i olika tester, t ex Whistler.
Att du får "varningssignal" av Polisbilar och även räddningsfordon beror på att din laservarnare är utrustad med Saftey Alert vilket känner av dom microvågor som utryckningsfordon avger i samband med blåljus under utryckning och funklar på alla nyare polisfordon och även räddningfordon.
Till sist: Det är INTE tillåtet att ens äga en radar/laservarna i Sverige, Norge medans vissa EU länder tillåter innehav men den får inte användas i fordon!
Senast redigerat av Spalding (5 juni 2005)

9 Inlägg
5 juni 2005
#37
Linus-TT skrev:
Laservarnare är olagliga för att dom varnar för laser men dom fungerar inte på kameraskåpen för att kameraskåpen använder radar för mätning.

Har du däremot en radarvarnare så varnar den för kameraskåp
och din hade tydligen både och.. vad är det för märke och modell på din?

---

Lag (1988:15) om förbud mot vissa radar- och laserinstrument
[Fakta & Historik]


1 § Med radarvarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik.
   Med laservarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en laserhastighetsmätare för vägtrafik.
   Med laserstörare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att med elektromagnetiska vågor störa funktionen hos en laserhastighetsmätare för vägtrafik. Lag (1998:1622).


2 § Radarvarnare, laservarnare eller laserstörare får inte tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Ej heller får en annan anordning som är så konstruerad att den kan ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare eller en laserhastighetsmätare eller sända elektromagnetiska vågor till en laserhastighetsmätare användas i ett fordon för detta ändamål. Lag (1998:1622).


3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1622).


4 § En radarvarnare, en laservarnare, en laserstörare eller annan anordning som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkad. Lag (1998:1622).


---

carnageman skrev:
Om dom inte varnar, varför är dom då olagliga?
carnageman skrev:
I fredhällstunnelns utgång säger varnaren:
Warning, lazer sen piper det fortare och fortare.
Snuten stod 1,5 km längre bort...
Funkar altså bra, min varnar 360grader och har inbyggd radarvarnare...
Verkar dessutom som att vissa snutbilar är utrustade med lasermätningsinstrument för att mäta farten på bilen framför.
Händer då och då att den varnar för laser då jag har snuthäckar framför mej...
Varnare får man väl ha men däremot vet jag inte hur det är om dom kan bevisa att den varit igång och varnat...?



Dom funkar klockrent och det räcker med att polisen skjuter på fordon framför din bil så känner dom flesta laservarnare av att det finns "laser i luften" vilket jag har egen erfarenhet av. Det spelar ingen roll om dom skjuter på nummerplåten vilket dom oftast gör, känsligheten är mycket större än så hos dom bättre laser/radarvarnarna! För mer info finns det ett dussintal sidor med tester av laser och radarvarnare, dom flesta gjorda i USA men även Tyskland och Norge! kolla även dessa: http://www.myradardetector.com/compare_all.htm  http://www.radarbusters.com/support/cho … ntine.asp. När det gäller kameraskåpen så använder dom oftast typen K-radar i Sverige och vad jag vet har alla laservarnare som säljs naturligtvis även radarvarning. Att varna för radar är otroligt tillförlitligt och 100% effektivt och alla som använder radarvarnare vet att den varnar långt innan man ens sett någon kamera efter vägen då känsligheten är stor. Dom bättre märkena är Bel och helst modell 65/55 (dyra) och Cobra 9700 som jag själv använder sedan 7 mån. Däremot ska man akta sig för dom billigare märkena som säljs och inte fått lika bra i olika tester, t ex Whistler.
Att du får "varningssignal" av Polisbilar och även räddningsfordon beror på att din laservarnare är utrustad med Saftey Alert vilket känner av dom microvågor som utryckningsfordon avger i samband med blåljus under utryckning och funklar på alla nyare polisfordon och även räddningfordon.
Till sist: Det är INTE tillåtet att ens äga en radar/laservarna i Sverige, Norge medans vissa EU länder tillåter innehav men den får inte användas i fordon!
Senast redigerat av Spalding (5 juni 2005)

9 Inlägg
5 juni 2005
#38
Linus-TT skrev:
Laservarnare är olagliga för att dom varnar för laser men dom fungerar inte på kameraskåpen för att kameraskåpen använder radar för mätning.

Har du däremot en radarvarnare så varnar den för kameraskåp
och din hade tydligen både och.. vad är det för märke och modell på din?

---

Lag (1988:15) om förbud mot vissa radar- och laserinstrument
[Fakta & Historik]


1 § Med radarvarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik.
   Med laservarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en laserhastighetsmätare för vägtrafik.
   Med laserstörare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att med elektromagnetiska vågor störa funktionen hos en laserhastighetsmätare för vägtrafik. Lag (1998:1622).


2 § Radarvarnare, laservarnare eller laserstörare får inte tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Ej heller får en annan anordning som är så konstruerad att den kan ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare eller en laserhastighetsmätare eller sända elektromagnetiska vågor till en laserhastighetsmätare användas i ett fordon för detta ändamål. Lag (1998:1622).


3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1622).


4 § En radarvarnare, en laservarnare, en laserstörare eller annan anordning som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkad. Lag (1998:1622).


---

carnageman skrev:
Om dom inte varnar, varför är dom då olagliga?
carnageman skrev:
I fredhällstunnelns utgång säger varnaren:
Warning, lazer sen piper det fortare och fortare.
Snuten stod 1,5 km längre bort...
Funkar altså bra, min varnar 360grader och har inbyggd radarvarnare...
Verkar dessutom som att vissa snutbilar är utrustade med lasermätningsinstrument för att mäta farten på bilen framför.
Händer då och då att den varnar för laser då jag har snuthäckar framför mej...
Varnare får man väl ha men däremot vet jag inte hur det är om dom kan bevisa att den varit igång och varnat...?



Dom funkar klockrent och det räcker med att polisen skjuter på fordon framför din bil så känner dom flesta laservarnare av att det finns "laser i luften" vilket jag har egen erfarenhet av. Det spelar ingen roll om dom skjuter på nummerplåten vilket dom oftast gör, känsligheten är mycket större än så hos dom bättre laser/radarvarnarna! För mer info finns det ett dussintal sidor med tester av laser och radarvarnare, dom flesta gjorda i USA men även Tyskland och Norge! kolla även dessa: http://www.myradardetector.com/compare_all.htm  http://www.radarbusters.com/support/cho … ntine.asp. När det gäller kameraskåpen så använder dom oftast typen K-radar i Sverige och vad jag vet har alla laservarnare som säljs naturligtvis även radarvarning. Att varna för radar är otroligt tillförlitligt och 100% effektivt och alla som använder radarvarnare vet att den varnar långt innan man ens sett någon kamera efter vägen då känsligheten är stor. Dom bättre märkena är Bel och helst modell 65/55 (dyra) och Cobra 9700 som jag själv använder sedan 7 mån. Däremot ska man akta sig för dom billigare märkena som säljs och inte fått lika bra i olika tester, t ex Whistler.
Att du får "varningssignal" av Polisbilar och även räddningsfordon beror på att din laservarnare är utrustad med Saftey Alert vilket känner av dom microvågor som utryckningsfordon avger i samband med blåljus under utryckning och funklar på alla nyare polisfordon och även räddningfordon.
Till sist: Det är INTE tillåtet att ens äga en radar/laservarna i Sverige, Norge medans vissa EU länder tillåter innehav men den får inte användas i fordon!
Senast redigerat av Spalding (5 juni 2005)

9 Inlägg
5 juni 2005
#39
Linus-TT skrev:
Laservarnare är olagliga för att dom varnar för laser men dom fungerar inte på kameraskåpen för att kameraskåpen använder radar för mätning.

Har du däremot en radarvarnare så varnar den för kameraskåp
och din hade tydligen både och.. vad är det för märke och modell på din?

---

Lag (1988:15) om förbud mot vissa radar- och laserinstrument
[Fakta & Historik]


1 § Med radarvarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare för vägtrafik.
   Med laservarnare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att ta emot elektromagnetiska vågor från en laserhastighetsmätare för vägtrafik.
   Med laserstörare förstås i denna lag varje anordning som är konstruerad för att med elektromagnetiska vågor störa funktionen hos en laserhastighetsmätare för vägtrafik. Lag (1998:1622).


2 § Radarvarnare, laservarnare eller laserstörare får inte tillverkas, innehas, överlåtas eller användas. Ej heller får en annan anordning som är så konstruerad att den kan ta emot elektromagnetiska vågor från en radarhastighetsmätare eller en laserhastighetsmätare eller sända elektromagnetiska vågor till en laserhastighetsmätare användas i ett fordon för detta ändamål. Lag (1998:1622).


3 § Den som uppsåtligen bryter mot 2 § skall dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:1622).


4 § En radarvarnare, en laservarnare, en laserstörare eller annan anordning som varit föremål för brott enligt denna lag skall förklaras förverkad. Lag (1998:1622).


---

carnageman skrev:
Om dom inte varnar, varför är dom då olagliga?
carnageman skrev:
I fredhällstunnelns utgång säger varnaren:
Warning, lazer sen piper det fortare och fortare.
Snuten stod 1,5 km längre bort...
Funkar altså bra, min varnar 360grader och har inbyggd radarvarnare...
Verkar dessutom som att vissa snutbilar är utrustade med lasermätningsinstrument för att mäta farten på bilen framför.
Händer då och då att den varnar för laser då jag har snuthäckar framför mej...
Varnare får man väl ha men däremot vet jag inte hur det är om dom kan bevisa att den varit igång och varnat...?




Dom funkar klockrent och det räcker med att polisen skjuter på fordon framför din bil så känner dom flesta laservarnare av att det finns "laser i luften" vilket jag har egen erfarenhet av. Det spelar ingen roll om dom skjuter på nummerplåten vilket dom oftast gör, känsligheten är mycket större än så hos dom bättre laser/radarvarnarna! För mer info finns det ett dussintal sidor med tester av laser och radarvarnare, dom flesta gjorda i USA men även Tyskland och Norge! kolla även dessa: http://www.myradardetector.com/compare_all.htm  http://www.radarbusters.com/support/cho … ntine.asp. När det gäller kameraskåpen så använder dom oftast typen K-radar i Sverige och vad jag vet har alla laservarnare som säljs naturligtvis även radarvarning. Att varna för radar är otroligt tillförlitligt och 100% effektivt och alla som använder radarvarnare vet att den varnar långt innan man ens sett någon kamera efter vägen då känsligheten är stor. Dom bättre märkena är Bel och helst modell 65/55 (dyra) och Cobra 9700 som jag själv använder sedan 7 mån. Däremot ska man akta sig för dom billigare märkena som säljs och inte fått lika bra i olika tester, t ex Whistler.
Att du får "varningssignal" av Polisbilar och även räddningsfordon beror på att din laservarnare är utrustad med Saftey Alert vilket känner av dom microvågor som utryckningsfordon avger i samband med blåljus under utryckning och funklar på alla nyare polisfordon och även räddningfordon.
Till sist: Det är INTE tillåtet att ens äga en radar/laservarna i Sverige, Norge medans vissa EU länder tillåter innehav men den får inte användas i fordon!

3 Inlägg
5 juni 2005
#40
Jag har själv hört rykten om att lasern ska komma på reg plåten.
En kompis till mig hade köpt sin bil och skulle ta ett kort framifrån.
När han tog ut kortet till datan såg han att reg plåten vart helt svart.
Gick ut igen och fotade samma sak igen blev svart igen.
Det visade sig att den tidigare föraren hade sprayat på ett ämne som gör att reg plåten blir svart vid foton.
Inte helt fel att ha en sådan spray ;D


Sök