Det har hänt att vi har rullat utan regskylt fram också
Har personlig skylt, så det har ju inte varit någon som stulit den för att använda på något stulet fordon direkt, men...skadegörelse på skylten har ju hänt....då har man bara tröttnat...och åkt omkring utan skylt ett tag..i hopp om att bli stoppad för att kunna få upprätta en anmälan om skadegörelse.
Egentligen säger lagen så här om att åka utan skyltar (OBS!! Detta har jag fått reda på efter ovanstående exempel):
"
- Är dina skyltar stulna eller borttappade får du endast köra med bilen till en polisstation. Där efterlyser man skyltarna och du får provisoriska skyltar för att kunna fortsätta köra med bilen. Där får du även hjälp med att beställa nya skyltar.
- Saknas registreringsskylt som var försedd med kontrollmärke får du hjälp med att beställa ett dublettmärke.
"
Källa:
www.polisen.seMan får alltså inte ens bruka fordonet i väntan på nya skyltar..förutom till närmsta polisstation....
(Fast, alla får ju bedömma det närmsta avståndet själv...
Angående laserpistolerna...så är jag inte övertygad om att dem måste reflekteras från regskylten...tror inte det är så...lasersignalen reflekteras ju på dem flesta objekt...borde ju definitivt göra det på vilken metall som helst...Men, detta är vad jag tror...har inga belägg för detta, men känner mig relativt övertygad om detta...
Det är ju så dyrt att shoppa saker i Sverige nu för tiden, så det nedanstående kan ju vara ett sätta och "handla lite billigare"...dvs hitta dem billigaste butikerna
..INTE till att kolla efter polisensradar utan för att i huvudsyfte kontrollera vilka butiker som har låtit inrätta larm...dem butiker som har larm, verkar nämligen enligt undersökningar ha mindre stölder....alltså lägre priser på sina varor..)