2822
Sök

Värmesystem e36

172 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#1
Hej. Jag har sökt som en galning både här och på autopower, men jag hittar inte hur själva värmesystemet är uppbyggt till min e36.
Alltså hur luften blir varm in till kupén, vad den passerar osv.

Om jag är allmänt dum i huvudet och inte hittar någon tråd eller om ni hittar någon kvarglömd sådan så länka gärna den.

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 december 2009
#2
Vad är probelemet? Kan vara värmeventilerna som knasat...Kolla tex på www.realoem.com så kan du se "sprängskisser" över det mesta...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#3
Tack, kanske var otydlig, men det jag menade var hur det kan bli varmt i kupén. Fått mig en vag uppfattning nu. Kylarvattnet cirkulerar runt motorn, genom termostaten, till värmeelementet och slutligen blåser fläkten på elementet (som har varmvatten i sig) och luft strömmar till kupén. Är detta korrekt?

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 december 2009
#4
Stämmer!

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#5
Kanon. Så om jag ska felsöka ska jag ta reda på var vattnet stannar alt. varför vattnet inte blir varmt?

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 december 2009
#6
Får du ingen värme i kupen så är det värmeventilerna du skall misstänka i första hand (dvs om du inte har problem med varmgång eller att "värmen kommer o går"). Om värmen däremot "kommer o går" så lär du ha luft i systemet...Sen kan det finnas andra orsaker med, på vissa BMW (osäker om det är så på E36) så kan det sitta en "extra" elektrisk cirkulationspump i närheten av värmepaketet, finns det en sådan bör den givetvis kollas...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#7
Hm, av namnet att tyda så reglerar ventilen om det kommer in varmlugt?
Var sitter sen? Hur ska den se ut om den är bra?
Tack för svaren btw! smile

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 december 2009
#8
Värmeventilerna reglerar vattenflödet till "elementet"...Vet ej var den sitter på E36 men nånstans vid torpedvägen skulle jag gissa. Nr 1 i länken. http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=18

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#9
Okej, och torpedvägen är? roll

...has left the building...
4 474 Inlägg
22 december 2009
#10
Sorry..Torpedväggen, Torpedvägen vete katten i vilken stad den ligger*haha*. Torpedväggen är den som sitter längs bak i motorutrymmet, dvs precis nedanför/under vindrutans undre kant...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
22 december 2009
Trådstartare
#11
Haha då är jag med. Den mest otillgängliga sidan då alltså.
Vad exakt är det jag ska leta efter? Sprickor? Går det inte på något sätt känna vattnets väg genom slangarna för att slutligen se var det tar stopp?

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 december 2009
#12
Värmeventilen är elektriskt styrd, sitter nån typ av "magnetventiler" i de (2 st). Dessa brukar ha en förmåga att strula med åldern...Ventilen fungerar som så att vid "max" värme så släpper den in vatten, vid "max" kyla" släpps inget varmvatten in till "elementet". Alla lägen däremellan funkar som så att ventilen öpnnar helt X antal sek, för att sedan stänga Y antal sek, X och Y varierar beroende på inställd temperatur...

Edit: På E34 (5 serie mellan 88-96) sitter värmeventilen på förarsidan strax bredvis säkringsboxen. Kolla där ungefär på din E36. Den kan vara täckt av ett plastlock!
Senast redigerat av dawwe (23 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#13
Så det kan vara ett elektriskt fel alltså?
Problemet uppkom nu när den extrema kylan kom.

Så vad exakt gör dessa magnetventiler?  Eller var det dom som reglerade flödet till elementet?

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 december 2009
#14
Det är de som reglerar flödet! Felet brukar ligga i själva ventilen, dvs de får ström men de öppnar/stänger inte som de skall...Det går att plocka isär ventilen/erna har jag för mig, kan hjälpa med rengöring...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#15
Så jag ska skruva upp värmeventilen och plocka ut magnetventilerna och rengöra dom?
Om det inte hjälper är det bara till att köpa nya magnetventiler eller?

Ska se om jag fattat rätt nu..
Ström går genom värmeventilen/magnetventilen? och då ska magnetventilerna reglera vattenflödet till elementet. Antingen får värmeventilen/magnetventilen ingen ström, eller så reglerar magnetventilerna inte vattenflödet till elementet som det ska, trots att de får ström, dvs att de är problemet.

...has left the building...
4 474 Inlägg
23 december 2009
#16

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

172 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#17
Tack så mkt för all hjälp, jag ska testa detta snarast!

172 Inlägg
23 december 2009
Trådstartare
#18
Problemet är till viss del att när man har på det varmaste läget på värmen så kommer det snö från kalluftsintaget.

Så känns fel att det vore något fel på själva systemet, då det faktiskt kommer snö i ansiktet på en.
Det har tidigare fungerat och en viss del värme har kommit, kanske inte så mycket som man kan förvänta sig, men ändå värme. Men nu har det spökat till sig såpass att det kommer kalluft med snö även när du väljer varmaste läget.

172 Inlägg
25 december 2009
Trådstartare
#19
Tog ur bilen från garaget idag (ca 15grader) och när jag testade värmen så funkade den, men endast i läget uppe vid rutan, och nere vid fötterna. I det tredje läget blåste den som vanligt iskall luft.
Fine tänkte jag, kanske borde nöja mig med det, för det var trots allt varmt.
Sen stängde vi av bilen och när vi skulle köra iväg sen igen så fungerade inte värmen alls, i något läge.
Spelade ingen roll hur mycket man varvade eller hur långt vi körde. Körde drygt 5 mil men det blev inte varmt en enda gång.

Tror ni det kan vara någon luftficka eller liknande?
Börjar bli rätt trött på detta nu..

...has left the building...
4 474 Inlägg
25 december 2009
#20
mweichert: Har för mig att gallrena i mitten är "friskluftsintag" så där kommer det alltid kall luft... Du får börja med det enklaste, dvs lufta systemet enligt konstens alla regler, kvarstår problemet får du kolla värmeventilen/erna. Se det så här: Just nu så är problemet endast att du saknar värme i bilen, fortsätter köra så här utan att ta reda på orsaken så kan det om det vill sig riktigt illa sluta med att bilen kokar (om det nu är luft i kylsystemet) och att toppen slår sig, o då har du en utgift på minst 5" om inte mer...Jag vet inte hur det är med vattenpumparna på 4-cylindriga E36 men de 6-cylindrigas vattenpumpar brukar ge upp omkring 15-20" mil (impellern är av "plast" o lossnar från axeln), en v-pump på G skulle kunna tänkas ge liknande symptom som de du beskriver, fast de borde märkas på vandrande temp oxå tycker man...
Senast redigerat av dawwe (25 december 2009)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure


Sök