3116
Sök

Dålig värme i kupén kan bero på vad? Volvo 740

Flickspanare
728 Inlägg
26 december 2009
Trådstartare
#1
Som topic lyder, har jävligt dålig värme i kupén på min vinterhärk, volvo 740 gle -87.
Har bytt vattenpump idag, likaså termostat (bättre begagnad).
Vad brukar dålig värme bero på?

Mvh Daniel.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

1 210 Inlägg
27 december 2009
#3
luftficka?  topplockspackning...sen skulle jag köpt en vinter termostat och inte ifrån biltema.
Senast redigerat av Ekis! (27 december 2009)

Makaronborrare
993 Inlägg
27 december 2009
#4
Prova att spola ur värmepaketet


832 Inlägg
27 december 2009
#5
Tror mest på igensatt värmepaket som sagt. Lossa slangarna och spola igenom med högtryck bara.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Flickspanare
728 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#6
Det funkade inte att spola ur värmepaketet. Några fler idéer?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

23 Inlägg
29 december 2009
#7
Hur står motorns värme? Är de kallt ute?


Flickspanare
728 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#8
ohman464 skrev:
Hur står motorns värme? Är de kallt ute?

Tempmätaren visar normalt. Nja inte kallt, -4 runt där.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

23 Inlägg
29 december 2009
#9
Gaijin skrev:
ohman464 skrev:
Hur står motorns värme? Är de kallt ute?

Tempmätaren visar normalt. Nja inte kallt, -4 runt där.

Okej. Prova skärma av den vid grillen med tex en kartongbit eller nå och pröva fara köra runt kvarteret  några varv och lite sånt och känn ifall de kommer värme.
Annars kanske du borde ta och kolla så knapparna till värmepanelen funkar?


Flickspanare
728 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
#10
ohman464 skrev:
Gaijin skrev:
ohman464 skrev:
Hur står motorns värme? Är de kallt ute?

Tempmätaren visar normalt. Nja inte kallt, -4 runt där.

Okej. Prova skärma av den vid grillen med tex en kartongbit eller nå och pröva fara köra runt kvarteret  några varv och lite sånt och känn ifall de kommer värme.
Annars kanske du borde ta och kolla så knapparna till värmepanelen funkar?

Jag har provat skärma av, har tagit av fläkten oxå men inte bättre.
Hehe hur kollar man så knappar och reglage funkar då? Dom känns helt okej iaf.
Någon tidigare nämnde här luftficka. Kan det vara boven i dramat? Och hur fixar man till det isf?

Mvh

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Bonntrimmare
620 Inlägg
29 december 2009
#11
kan vara värme kranen som har kärvat vanligt problem på 240 vet inte om det ser likadant ut på 740?!

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

4 554 Inlägg
29 december 2009
#12
du borde kunna känna på slangarna som går in resp ut om det är någon skillnad i temperatur på dem eller om båda är kalla resp kalla. är båda varma cirkulerar det uppenbart värme igenom och då är de säkert något reglage som spökar

1 210 Inlägg
30 december 2009
#13
Tror på luft ännu ja...  vad är de för termostat du satt dit? en beggad sa du... köp en ifrån mekonomen lr volvo orginal... har iofs för mig att meko säljer orginal delar nu... smile skippa beggad och biltema... dåligt skit tyvärr..

sen så är de bara att fylla på igen och full värme på låta den stå på tomgång...


en liten tanke då... kommer de mera värme ur den när du börjar köra bilen?? och tempgivaren sjunker??

då är de luft i den iså fall...

lycka till

832 Inlägg
30 december 2009
#14
Borde inte vara något fel på termostaten om han har normal temp på mätaren om inte mätaren är trasig oxå då. Men det kan ju vara en luftficka eller trasigt reglage. Brukar ju vara ganska enkelt att få ur luften ur dom men man vet ju inte.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

MONACOR
25 Inlägg
30 december 2009
#15
Är de lite blött på mattan kanske? Fet hinna på framrutan? Luktar de sött i bilen? Typ glykol? Kolla slangarna till paketet och värme växlaren.

Bmw

Smålänning
7 887 Inlägg
30 december 2009
#16
Annars ta tryckluften och blås igenom värmepaketet så du får ut eventuell skit...

Brukar inte rinna ut så mycket vatten när man tar dän dem slangarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
30 december 2009
#17
Seriöst ? Köper du en termostart beg ? Hahaha det var det roligaste. Skål på dig pöjka !

C H E V R O L E T <3

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
30 december 2009
#18
Children-Of-Bodom skrev:
Seriöst ? Köper du en termostart beg ? Hahaha det var det roligaste. Skål på dig pöjka !

plocka från en annan bil man har stående kanske? som man vet funkar..

funkade det inte med mitt tips daniel?
Senast redigerat av båge (30 december 2009)

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

Lastbilschaufför
100 Inlägg
30 december 2009
#19
Har haft samma problem på min gamla 740,Plockade bort utblåsen i mitten på instrumentbrädan,då kommer man åt att känna på cellpaketet,det var skitvarmt,men spjället som stänger till friskluften var inte riktigt tätt,
vilket resulterade i att svinkall luft utifrån blandades med varmluften,kan ju vara ett liknande fel?

Vad är det för fel på plåtfälgar!

Flickspanare
728 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
#20
Gubbar jag blir tokig, bytte värmekranen igår. Nu står den på fullt och värmen ska funka. Ingående slang är gööör varm. Utgående är inte alls lika gööör varm. Systemet läcker igenstans. Har spolat rent värmebatteriet och det rann igenom utan några som helt bekymmer, jag ställer mig frågan, vad är det som spökar :S ?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..


Sök