3756
Sök

Hur länge håller din dator?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Jag vet inte om det är bara jag som är fel på men jag har köpt flera datorer men det verkar som att en dator ska inte hålla hur länge som helst, 3-4 år som max utan krångla till, där efter det kan vara hårddisk som kraschar utan förvarning där man förlorar mycket om man inte har sparat på en extern hårddisk eller moder kort som trasslar till eller annat.
Finns alltid nånting som händer så att man blir förbannat på datorerna.
Jag pratar inte bara om stationär, även bärbar datorer.
Min bärbara Acer, lampan i skärmen gick sönder, eftersom den var 33 månader, skickade jag den till reparation (3års garantin) nu efter 37 månader, det är kontakt glapp i locket (skärmen) och när jag vill öppna ett program med pekare, det händer ingenting och inget garantin kvar, var gör man? jo! var tvungen att köpa en ny, ska det verkligen vara så?
En dator kostar rätt mycket pengar och anser jag att de inte håller måttet, vad tycker ni?

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

2 600 Inlägg
28 december 2009
har haft min bärbara i lite över 1 år och fått om installera den för mjukvare fel troligen.  hadde typ inge på den men retfullt ändå sen har den segats sig och hållt på almänt dryg tongue fast den är lite bättre nu men kommer aldrig köpa en lenovo igen. så ja jag håller med dig:P men kankse bero på hur tur man har med.

gör som jag kör gubba racer=)

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 december 2009
Det enda som gått sönder är en hårddisk men den höll sig 7-8år.

Sen bärbara Acern som fick skickas på servce rätt omgående men den är igång idag och är perfekt surfdator. kall och bra som får hänga med på det mesta trots att den är 8år. Har den mest till GPS-synk till båten.

Annars har man köpt och satt ihop datorer som bara funkat klockrent, sålt dem utan behöva göra något.

Då har många varit igång dygnen runt i 3-4år med undantag för åska på sommaren.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

12 086 Inlägg
28 december 2009
Svårt o uppskatta.. förutom chassiet som håller i sig fortf efter 8 år är de nätagget som hängt i längst. Men det gav upp i somras. Inget annat har egentligen pajjat, utan jag har bytt ut pga prestandauppgradering.

HEAVY METAL
765 Inlägg
28 december 2009
Min Bärbara har jag haft i ca 3 år och den börjar hårddisken packa ihop på.. nätverkskortet har brunnit på den .. Annars funkar den skapligt., men den börjar bli trött.,!! MVH/ adde

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
28 december 2009
Nuvarande datorn så pajjade moderkortet efter 1 år. Sen inne på reparation i 6 veckor för att måååånga andra datorer var inne på garantireparation.

Smålänning
7 887 Inlägg
28 december 2009
Min gamla PII jag hade förut håller än, är 11 år gammal. Allt original, utom grafikkortet (prestandauppgradering), processorfläkt och nätaggsfläkt och uppgraderat RAM.
Saknar den ibland faktiskt... Va så underbart stabil! Har haft två bluescreens under hela sitt liv, båda orsakade av handhavandefel... Pentium 2 äger wink

Hårddisken är dock inte mer än 9 år, en 60 GB... Gnisslar lite om det är under 17+, men går alltjämt smile

Datorn jag har nu är typ 6 år tror jag... Avdankad kontorsdator, P4 2,4...

Moderkort, processor och diskettstation original, resten är uppgraderat... För hur roligt är inbyggt ljudkort och ett 6 år gammalt inbyggt budgetgrafikkort wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 271 Inlägg
28 december 2009
Svårt att säga!
Stationära brukar jag byta vartannat år, då mest för uppgradering men även så brukar
dom börja lägga ner för min del. ( kör som studiodator och går hårt och nästan jämt ).

Kanske dumt att acceptera att en dator inte håller längre än 2 år, men för min del är
den ändå föråldrad vid det laget så det byts ändå.

Sen att man är lite prylbög hjälper kanske inte.smile

Svetsare
3 150 Inlägg
28 december 2009
Min syrras bärbara Acer-skitdator har nå överhettningsproblem, är typ 1-2 år gammal.

Min fd. stationära (Dell) packade ihop för typ 8 månader sen, var från typ -95 eller -96.  Den nuvarande HP:n är inga direkta problem med än, men det kommer nog så småningom.  Duger med att surfa på Garaget och lira CSS  smile

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
28 december 2009
Hade en gammal dator som reserv, körde lite basic nedladdningar och sådär via den... och den körde jag med i säkert 6 - 7 år, utan problem.

9 108 Inlägg
28 december 2009
Min nuvarande P4 3,4 har hållt rätt bra under sina 5-6 år ändå.. Två hårddiskkrascher pga bristande kylning och ett nätagg som gett upp och någon formatering här och där. Shit happens smile

Blir mer förbannad om TVn eller något pajar i och med att man inte ändrar någonting med den.. En dator leker man ju i princip sönder.

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
Alain: Acer e väl inget under av hållbarhet, dock så skulle jag vilja påstå att du har haft tur med din. Ett tips är att köpa Lenovo, tex X serien om du vill ha en nätt dator, eller SL serien om du vill ha en "vanlig" laptop. Visst, de kostar mer men kvaliteten är outstanding. Har själv mycket stor erfarenhet av Lenovo X61, o det enda som brukar "gå sönder" är att fläkten blir full med damm/hår o så stannar den, annars är de otroligt hållbara, lite för hållbara för min smak*haha*

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
28 december 2009
Min gamla Dell har fungerat felfritt i över 10 år smile Har dock införskaffat en ny Acer nu, så hur länge den lever återstår att se.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

272 Inlägg
28 december 2009
en Dell Dimension har jag nu, den fungerar fint förutom att ljudet försvann när jag formaterade om datorn... tror nått med ljudkortet är fel... den är från 2004 har jag för mig.

har kastat en gammal dator med Windows 98, den fungera felfritt vad jag kommer ihåg.

men när det gäller bärbara... farsan har en 1 år gammal Acer där skärmen glappar, batteriet är slut efter mindre än 5 min, och den blir så hopplöst seg ibland om man haft igång den i kanske 20 minuter så att man inte ens kan kolla på en youtube film.

Svetsare
3 150 Inlägg
28 december 2009
MT-Adam skrev:
en Dell Dimension har jag nu, den fungerar fint förutom att ljudet försvann när jag formaterade om datorn... tror nått med ljudkortet är fel... den är från 2004 har jag för mig.

har kastat en gammal dator med Windows 98, den fungera felfritt vad jag kommer ihåg.

men när det gäller bärbara... farsan har en 1 år gammal Acer där skärmen glappar, batteriet är slut efter mindre än 5 min, och den blir så hopplöst seg ibland om man haft igång den i kanske 20 minuter så att man inte ens kan kolla på en youtube film.

Mitt ljud försvann också i HP:n när den ominstallerades, va en drivrutin till ljudkortet som behövdes.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

3 182 Inlägg
28 december 2009
köpte ett ihoppplock av min lillebror för 500kr. med 2gb i ram o 2tr i hård disk. har funkat ass bra i 2 år nu inte ett problem alls med nått. men vänner o bekanta  avverkar datorer som jag byter strumpor. fattar inte vad dom gör. lillebror sa uppdaterar så mycket o ofta du kan så kommer det att funka länge och det har det gjort.

3 354 Inlägg
28 december 2009
tvi tvi. 3 år and still goin´ strong

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

223 Inlägg
29 december 2009
mitt nätaggregat pajjade efter 2 år på min packard bell dator. drog och köpte en ny för 250 spänn och den lever fortfarande nu. 3 året tror jag den är inne på nu.

kärlek växer inte på träd, det köps i volvobutiken.

206 Inlägg
29 december 2009
9 år har min ibm funnits i familjen, den va inne någon gång i början. Grafikkortet pajade för en månad sen så då köpte jag ett nytt och uppgraderade ramminnet från 512 till 2gb, och den går fan som ett skott nu tongue (i jämförelse då)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 december 2009
Min gamla P2 fungerade fortfarande utmärkt om jag skulle fått för mig att starta den, slängde den för ett halvår sedan tyvärr. Tänkte att jag har ingen nytta av den längre, detsamma gäller P4an men den finns kvar, och fungerar.

Dell hade jag stora problem med, det levererades fyra datorer av två modeller till mig som inte fungerade. Har i efterhand fått höra vad som var fel, den första modellen hade defekta nätagg och den andra modellen en lösning som helt enkelt inte var kompatibel med *minns inte riktigt*

Men det löste sig fint, en av Dells vikarier bytte RAM-minnen utan att stänga av dator nummer 3. roll Den fjärde datorn tog jag enbart emot returnerade sedan köpet. Ångrar i efterhand att man lämnade Dell, skötte sig kanon så det var lite synd på barnsjukdomarna.

Köpte mig till slut en Acer laptop, som gått i 1½ år nu utan större problem, batteriet är slut men annars fungerar den. Slutsats? tror livslängden varierar stort på hur noga tillverkaren är vid ritbordet. Som så mycket annat smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök