3767
Sök

Hur länge håller din dator?

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
29 december 2009
att bärbara datorer packar ihop efter 3-4 år förvånar inte det minsta då värme över tid och längd alltid blir ett problem, i en stationär dator kan man åtminstone få lite cirkulation på luften vilket inte är så lätt i en laptop. de som haft en sådan i knät en stund vet hur varma de blir, inte nyttigt, att de dessutom bärs runt och får en del stötar och slag är inte heller så bra...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
29 december 2009
Haft min server installerad (windows 2003) sen 1 december 2005 iaf. Det som bytts är några hårddiskar som bytts ut mot större eller pajat.
Stationära installera ja om för ja stoppa i en ny disk för 2 år sen...annars har den väl gått 3-4 år.
En bärbar som e 3 år, samma windows installation (xp home) och en ny nu då som inte blivit så gammal än..

Vore roligare o höra vem som lyckats hålla samma installation av Windows längst tongue På en dator som används alltså, inte som står i ett hörn avstängd 90% av sitt liv smile

1 079 Inlägg
29 december 2009
Man kan väl i princip utgå ifrån att en dator bör bytas vart 3:e år, för att hålla en skaplig driftsäkerhet och minimera dataförluster, bärbara räknar jag oftast med en livslängd på 2-3år allt över det så ska man varken bli förvånad eller ledsen när det rasar bara se det som lånad tid.

Hade en NT4 server på ett företag som gått hårt i 9år, men när raidkontrollern tackade för sig och hela raid5 konfigen var borta så var det roliga över.

Min brandvägg är en 233mhz med sdram, ålder vetitusan men jag har haft den sedan 2003 och den har gått dygnet runt förutom nåt strömavbrott och åska. Körs dock ingen windows på den.
Senast redigerat av Madhouse (29 december 2009)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Sleeper
3 084 Inlägg
29 december 2009
P4:an man sitter på hemma har gått sen 2003 och då vart i princip alltid på grafikkortet gick åt helvete för några månader sen då jag höll på städa. Jag fick streck över skärmen. fläktarna gnekar kylpastan är torrare än ökensand men den spinner på än, börjar bli jobbig att starta dock.

Compaq presario P3 400mhz 1998? går fortfarande hårddisken är väl inte i bästa skicket men kör server 2003 funkar fint, nätaggsfläkt paj men går ändå låter rätt mycket. Den har också gått i princip konstant.

Acer bärbar: paj efter typ 2 år pga 120 grader het glykol sprucken i skärmen (skitkvalite på plasten i alla acer jag stött på dynga)

fujitsu bärbar: jättegammal med 98 funkar jävligt dåligt... nu inte alls.

håller den 3-4 år utan att byta nått får man väl vara nöjd.

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

3 714 Inlägg
29 december 2009
Min dator har funkat hyffsat men igår sa min ena HDD upp verkar det som.....

tur att en ny disk är billig

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

272 Inlägg
29 december 2009
ZonaX skrev:
MT-Adam skrev:
en Dell Dimension har jag nu, den fungerar fint förutom att ljudet försvann när jag formaterade om datorn... tror nått med ljudkortet är fel... den är från 2004 har jag för mig.

har kastat en gammal dator med Windows 98, den fungera felfritt vad jag kommer ihåg.

men när det gäller bärbara... farsan har en 1 år gammal Acer där skärmen glappar, batteriet är slut efter mindre än 5 min, och den blir så hopplöst seg ibland om man haft igång den i kanske 20 minuter så att man inte ens kan kolla på en youtube film.

Mitt ljud försvann också i HP:n när den ominstallerades, va en drivrutin till ljudkortet som behövdes.

ja det måste man installera igen. men på min dator gick det inte att installera. testade både från skiva och Dells hemsida... lite märkligt roll

12 Inlägg
30 december 2009
Fick min första dator 1996, hade den i drygt 5 år. Sedan dess har jag haft ett flertal datorer.

Min senaste dator har jag haft sedan augusti, byggd! Går finfint! Lär ha den i 2-3 år. Sen är det dags med något nytt. Den går jävligt tyst och är väldigt fin inombords, en riktig pärla i jämförelse med dem tidigare jag haft. 

Hårddiskar brukar ju krascha till slut, alltid bra att ha säkerhetskopierat saker som man värderar högt, annars blir man jävligt sur när den lägger av.
mad

EDIT: mitt första inlägg på sidan!cool
Senast redigerat av SNE (30 december 2009)

4 554 Inlägg
30 december 2009
byggde min dator i skolan för 5papp då kan vart 2004 kanske.. håller säkert än om den inte vart för långsam för mina program. bytte moderkort/minne/processsor för 1 år sen drygt men va inte nödvändigt egenkligen

Random
480 Inlägg
30 december 2009
Min server har varit igång snart 6år. Nere 1gång pga service (uppgradering av hårddisk). Men nu ska den ner igen sad Ska flytta.
Min laptop haft den i snart 3år. Fick byta hårddisk på den efter 1år.
Min spel / surfdator har jag haft sen i Augusti. Funkar perfekt.

Överlag så lägger hårddisken av. Min gamla dator brände jag moderkortet på. Överhettning. Men den var skit så gjorde inte så mycket..

Sök