3157
Sök

Rostlagning av 2 skärmkanter, 15 000:- !?

47 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Hejsan.

Ringde två verkstäder och förklarade att jag tänkte köpa en bil med två stycken rostskadade skärmkanter (rostbubblor). Sen frågade jag vad det skulle kosta att svetsa dit två nya plåtbitar samt lacka och fick två olika prisförslag, 6000:- per skärmkant hos den ena och 15 000:- hos den andra.

Är det verkligen så våldsamt dyrt?

Vi snackar inte om att byta hela skärmkanterna, utan bara delar utav dem. Jag hade tänkt att det skulle gå på cirka 3-4000:- för båda alternativt 2000:-/styck.

Trafikledare
563 Inlägg
29 december 2009
Du ska väl lacka på dom nya skärmkanterna, och det är inte alla verkstäder som har möjlighet till det så då lämnar dom bort det till en lackfirma. Kolla med en verkstad som du vet har möjlighet till egen lack...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Evolution
1 627 Inlägg
29 december 2009
låter som de e billigare att byta hela själv då

Fäll ner pungen och landa

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
29 december 2009
skulle tro att det är lackeringen som kostar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Elektriker
1 138 Inlägg
29 december 2009
alldeles fördyrt.. lacken kostar kanske 3000 för båda.. Måste lacka hela skärmen sen att sätta dit lite plåt borde ju inte kosta 12 000.. ring runt lite mer eller sök upp någon som kan svetsa hemma.. hade du bott närmre hade jag kunnat svetsa och jag vet en lackerare som gör sidan om..

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

554 Inlägg
29 december 2009
Köp en bil utan rostiga skärmkanter och sköt om den med tvätt och vaxning.
Har skärmkanterna gett sig så kommer du snart att upptäcka rost på många mera ställen.

Själv så har jag precis köpt en 854 med rost lite här och var.big_smile
Den var också nybesiktigad men 7 stycken 2or.
Dock ingen 2a på rost.
Den hade rullat precis 19 000 mil och var nästan gratis.big_smile
Senast redigerat av rosten1000 (29 december 2009)

47 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Lacken skulle jag kanske kunna ordna själv, om svetsaren gör ett bra jobb. Påstår inte att jag skulle göra ett perfekt jobb, men det är väl bara att köpa rostskyddsspray och sen pensla på ett antal tunna lagar med bilens lackfärg?

Alternativt få svetsningen gjord av en firma och sedan ordna lackeringen hos någon annan.

Vad tror ni att det skulle kosta prismässigt?

Rosten är väl inte heller akut? Kanske kan vänta ett par månader och fixa det hos en kompis eller bekant?

554 Inlägg
29 december 2009
Problemet är att när du har svetsat utsidan och lackat upp den så är plåten helt oskyddad på insidan.
Så den kommer att rosta från insidan så det ryker om det. Visst kan man riva bort inredningen och hjälpligt fixa till ett rostskydd på insidan. Men om skärmkanterna har rostat bort på en bil så brukar det innebära att man inte har skött tvättning och service på bilen. Vilket gör att det finns mera rost på bilen som kommer att blossa upp inom en snar framtid. Då man inte har brytt sig om att tvätta den. Tror du då att man har brytt sig om att byta olja i den?

47 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Det är en MB galant -97

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
29 december 2009
daajvid skrev:
alldeles fördyrt.. lacken kostar kanske 3000 för båda.. Måste lacka hela skärmen sen att sätta dit lite plåt borde ju inte kosta 12 000.. ring runt lite mer eller sök upp någon som kan svetsa hemma.. hade du bott närmre hade jag kunnat svetsa och jag vet en lackerare som gör sidan om..

3000 För båda?? Om det är svart .. Visst... Men vitt och på en riktig firma så 2-3000 per skärm för lack.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
29 december 2009
hnz skrev:
Det är en MB galant -97

mitsubishi?
mb=mercedes benz

47 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Mitsubishi Galant, ja. Fick för mig att mercerens benz kallades för merca och inte MB, men då vet jag.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
29 december 2009
Vart i sverige bor du?
har du någon bild på rosten?

47 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Bor i Kalmar.

Hittade en verkstad som tydligen tog ca 2000:- per skärmkant (bakre) allt som allt. Dock fick man det inte lackat, utan enbart sprayat med rostskydd och någon slags färg. Är det ett stort minus?

Kan det vara bättre att låta dem göra allt grovjobb och sedan spraya/lacka själv?

I got Dubs!
2 423 Inlägg
29 december 2009
Du har ingen fordonslinje i närheten annars? brukar bara kosta materialet. dock kan det ta lite tid.

47 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Jo, det finns, men jag kan väligt lite om det. Om du tror att de skulle vara sugan på att fixa rosten mot materialet är ju det ett givet alternativ.

Jag bryr mig inte ett skvatt om vem som gör det, bara det blir hyffsat bra och så billigt som möjligt!

I got Dubs!
2 423 Inlägg
29 december 2009
hnz skrev:
Jo, det finns, men jag kan väligt lite om det. Om du tror att de skulle vara sugan på att fixa rosten mot materialet är ju det ett givet alternativ.

Jag bryr mig inte ett skvatt om vem som gör det, bara det blir hyffsat bra och så billigt som möjligt!

det gör som säkert, är ju i utbildningssyfte.

47 Inlägg
29 december 2009
Trådstartare
Är det bara att ringa skolan? Alternativt skicka ett mail och fråga om de vill ha in en bil med två rostiga skärmkanter.

För mig gör det inget om det tar 2-3 veckor, jag bor trots allt i Oslo och är enbart hemma 6 dagar varje månad.

Är dock inte alls säker på hur jag ska få tag i material. Finns det där mot betalning? Eller måste jag införskaffa något från skroten/dylikt?

/Hannes

I got Dubs!
2 423 Inlägg
30 december 2009
ring eller skicka mail, dom har väl jullov till den 11e.
dom kan säkert fixa material, skolorna brukar ha bra rabatt, annars finns ekonomiplåt hos mekonomen,meca osv.

Sök