3253
Sök

HÖGT spelande basar!?

1 071 Inlägg
30 december 2009
vad ligger budgeten på? och vad för bil?
20st AE basar från dbakuten skulle va skoj i en liten bil eller 8st jbl15"
Senast redigerat av partyvan (30 december 2009)

Onödigt inlägg^^

4 074 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
partyvan skrev:
vad ligger budgeten på? och vad för bil?
20st AE basar från dbakuten skulle va skoj i en liten bil eller 8st jbl15"

Ingen speciell budget! Jätte billigt= Många! Billigt=en del! big_smile
Vet ej bil,kombi skulle jag tro..

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

1 071 Inlägg
30 december 2009
liggande låda med 6st jbl 15 och vägg bakom det med 2st jbl15" skulle va fränt i en kombi. det lägger jag min röst på

Onödigt inlägg^^

16 197 Inlägg
30 december 2009
GAS alpha 12" portat...   spelar högt men sen hur de blir me de musikaliska kan ja inte svara på.. men dom e billiga big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

4 074 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
GAS alpha 12" portat...   spelar högt men sen hur de blir me de musikaliska kan ja inte svara på.. men dom e billiga big_smile

Ja vi har funderat på såna. Vet att dom går att spela högt med,men jag tycker egentligen att det vore skojigare att testa nåt nytt som ingen annan provat typ http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317490 men risken är ju då att det blir skit men de får man väl ta för dom pengarna kanske! Men som sagt så är ju gas 12 orna en bra kandidat,2st för 798:- nu väl? Känner Ju Lasse på BRL i Borlänge rätt bra så jag kan nog tjata åt mig lita rabatt ochså! smile du har ju kört rätt mycket med dom,va vill dom ha styck i portad låda? Vet ju dom almänna rekomendationerna men jag tänkte om du kke labbat nå själv?
Gott nytt år färresten!

16 197 Inlägg
30 december 2009
BJonsson skrev:
evilaudio skrev:

Ja vi har funderat på såna. Vet att dom går att spela högt med,men jag tycker egentligen att det vore skojigare att testa nåt nytt som ingen annan provat typ http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317490 men risken är ju då att det blir skit men de får man väl ta för dom pengarna kanske! Men som sagt så är ju gas 12 orna en bra kandidat,2st för 798:- nu väl? Känner Ju Lasse på BRL i Borlänge rätt bra så jag kan nog tjata åt mig lita rabatt ochså! smile du har ju kört rätt mycket med dom,va vill dom ha styck i portad låda? Vet ju dom almänna rekomendationerna men jag tänkte om du kke labbat nå själv?
Gott nytt år färresten!

jo just nu e dom jätte billiga smile

ska ja va ärlig så har ja bara testat dom e en färdig "slotport" låda som heter SEV12 på brls hemsida. å den spela fan så mycke mer än va ja hade trott eftersom kollar man på parametrarna på alpha basarna så ska dom ju inte funka nå vidare portat. men MYCKE spela de big_smile

gott nytt på dig me big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

1 435 Inlägg
30 december 2009
Håller med partyvan, BX-P12 är sjukt prisvärda just nu, köp fyra och i rätt bil med din effekt spelar du 150dB. Det har det gjorts förr med dessa basar. Har för mig att det är Team klåp som spelat ca 150dB med tre av denna modell.

Håller även med om att det skulle vara kul att prova med Arizona eagle basarna, dock har de bara 2" talspole och tråkigt x-max.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (30 december 2009)

Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 december 2009
Alpinabiturbo skrev:
Håller med partyvan, BX-P12 är sjukt prisvärda just nu, köp fyra och i rätt bil med din effekt spelar du 150dB. Det har det gjorts förr med dessa basar. Har för mig att det är Team klåp som spelat ca 150dB med tre av denna modell.

Håller även med om att det skulle vara kul att prova med Arizona eagle basarna, dock har de bara 2" talspole och tråkigt x-max.

ja Morre_W spelade runt 150 i sin golf 3 med 3 såna BX-P12, vilka steg han hade minns ja inte men några zachry. har för mig han tävlade i 15000kr klassen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

2 665 Inlägg
30 december 2009
Futopia skrev:
adde761 skrev:
Futopia skrev:

Om vi antar att din teori stämmer, hur och under vilka omständigheter är de tänkt att man ska kontroll mäta de?

Då får man spänna fast elementet i ett stort ljudisolerat rum och sända in en signal med max watten vid frekvensen 1Khz för elementet och mäta db´n 1meter ifrån elementet

HAHA, du har aldrig funderat på att räkna stjärnor på himlen eller nått liknande istället?

Varför tycker du det var så lustigt. Det är standardiserat sätt att mäta högtalare på sedan flera årtionden.
Dags för en del att läsa på lite.....big_smile

Det ljudisolerade rummet skall vara ekofritt o då sitter det flera meter långa koner på väggarna med dämpmaterial. Nej det är inget skämt.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

4 074 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
BJonsson skrev:
evilaudio skrev:

Gott nytt år färresten!

jo just nu e dom jätte billiga smile

ska ja va ärlig så har ja bara testat dom e en färdig "slotport" låda som heter SEV12 på brls hemsida. å den spela fan så mycke mer än va ja hade trott eftersom kollar man på parametrarna på alpha basarna så ska dom ju inte funka nå vidare portat. men MYCKE spela de big_smile

gott nytt på dig me big_smile

Ska ringa Lasse på BRL Borlänge idag! smile

Stockholm Streetrace Crew
160 Inlägg
30 december 2009
Rickard-v skrev:
Futopia skrev:
adde761 skrev:

Då får man spänna fast elementet i ett stort ljudisolerat rum och sända in en signal med max watten vid frekvensen 1Khz för elementet och mäta db´n 1meter ifrån elementet

HAHA, du har aldrig funderat på att räkna stjärnor på himlen eller nått liknande istället?

Varför tycker du det var så lustigt. Det är standardiserat sätt att mäta högtalare på sedan flera årtionden.

Det ljudisolerade rummet skall vara ekofritt o då sitter det flera meter långa koner på väggarna med dämpmaterial. Nej det är inget skämt.

Vist är de ett standardiserat sätt att mäta på. Men att kör en signal på 1Khz in i en bas som har ett frekvensomfång 25-300 Hz (en av basarna som nämnts tidigare i tråden) känns ju ganska meningslöst.
Men vist jag kan ju ha fel jag också ibland... wink

Gladen Audio
2 388 Inlägg
30 december 2009
Rickard-v skrev:
Futopia skrev:
adde761 skrev:

Ja det är intressant o mäta med 1khz ton när man mäter upp till 80hz på tävling i att spela högt i bilen och de flesta bilar spelar högt runt 50hz....
(Ja jag har sett såna tysta/döda rum men dem är nog mer användbara vid testning av hifi-element)

Teori i all ära men man vinner inte tävling med en uträkning på ett papper.

Bjonsson, ta nån bas med bra motorstyrka och lätt kon osv men klart 6kw är inte lite kraft för några billiga basar o hantera, men hoppas ni hittar nåt kul.
Senast redigerat av Frippe_L (30 december 2009)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 december 2009
Kul med lite tokbyggen, själv så siktar jag på att prova Bass Race 139.9 med NYA basar för under 500:- vi får väl se om jag lyckas eller om det kommer koner flygandes big_smile

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 december 2009
ExtraKim skrev:
Kul med lite tokbyggen, själv så siktar jag på att prova Bass Race 139.9 med NYA basar för under 500:- vi får väl se om jag lyckas eller om det kommer koner flygandes big_smile

Flygande koner är alltid roligt att se wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

538 Inlägg
30 december 2009
Jag skulle helt klart köra på U-Dimension EL-10S4
Finns på Blekingebilradio.se och kostar 499 kr styck just nu, har annars kostat 1199!

Och vad jag vet är ju U-dimension ett väldans bra märke=)

stahre
30 december 2009
Golf2freak skrev:
Finns på Blekingebilradio.se och kostar 499 kr styck just nu, har annars kostat 1199!

då är vi två som tycker det

ljudfantast
1 372 Inlägg
30 december 2009
stahre skrev:
Golf2freak skrev:

då är vi två som tycker det

eller fler smile

4 074 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
ExtraKim skrev:

Aha..... skoj! får man fråga va de blir för basar? eller är de hemligt? smile

4 074 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Golf2freak skrev:

Är ju singel 4ohm spole på dom!
kan ju labborera mer med dubbel talspole
Kikat lite på Hollywood X2-1240 någon som har nåt att säga om dom??

Sök