2780
Sök

Ladda kondensator?

76 Inlägg
30 december 2009
Trådstartare
Tja tja!

behöver lite hjälp med en sak... jag har köpt en Kondensator på en farad(GAS)  men jag fick inte med nåt papper elr så i paketet så jag undrar hur laddar man upp den? är de bara o koppla den till slutsteget o de så laddar den upp sig själv eller ska man göra på nåt annat sätt?

De är den här jag har:  http://www.stylingshopen.se/popup_image.php?pID=3200

old school is the only school.

39 Inlägg
30 december 2009
hej du, du ska ladda upp kondensatorn från bateriet, alltså, du sätter ju kondensatorn mellan batteriet och slutsteget, MEN du ska inte koppla in plussen direkt, du ska ha ett motstånd mellan kabeln och kondensatorn i en min typ, det är för att du ska ladda upp den sakta, vet inte exakt hur stort motstånd du ska ha, det beror nog på hur många farad kondingen ligger på, lycka till, PS jorda slutsteget och kondingen på samma jord punkt!  //Johan

hej jag är en liten apa :D

149 Inlägg
30 december 2009
Om den har inbyggt laddrelä så e de bara att plugga in. men för att vara på den säkra sidan kan du koppla in joren (bältesfästet brukar vara ett bra ställe) sedan håller du en glödlampa mellan ström och kondensator, när lampan slockanar är den laddad å du kan sätta dit plusskabeln permanent..

Det är iaf så jag fått lära mig.. (Någon mer kunnig får rätta mig om jag har fel)

// Wille
< En expert är någon som lyckats göra ALLA, misstag innom ett visst område >

76 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
ok! Tack för hjälpen

2 914 Inlägg
31 december 2009
H7 lampa (batteri -> H7 lampa -> konding -> och sen en som vanligt stadig och bra jordpunkt till att börja med) sedan när lampan slocknat så är det bara å tuta och köra. då är den laddad

76 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
yes! gjorde de precis funka perfekt! tack

Billackerare
231 Inlägg
5 januari 2010
Aaaahhhh...gillar sök-funktionen! Fick med ett litet motstånd (½watt/1000ohm, tror jag:/ ) när jag köpte mina kondingar å undrade ärligt talat om det va reservdelar! HAHAHA!lol Sökte å fick fram denna tråd så nu funderar jag inte längre! HAIL SÖK!!!!!!!
Senast redigerat av Putte-Penzel (5 januari 2010)

Man har det inte roligare än man gör på sig!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
5 januari 2010
Putte-Penzel skrev:
Aaaahhhh...gillar sök-funktionen! Fick med ett litet motstånd (½watt/1000ohm, tror jag:/ ) när jag köpte mina kondingar å undrade ärligt talat om det va reservdelar! HAHAHA!lol Sökte å fick fram denna tråd så nu funderar jag inte längre! HAIL SÖK!!!!!!!

Tänk om FLER kunde använda den funktionen INNAN de frågar wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Gréve
497 Inlägg
21 januari 2010
hmm jag hänger fan inte med riktigt... kan ingen rita en simpel bild i paint hur fan ni menar.. för om en lampa ska lysa behöver den ju både jord å plus ju?

139 Inlägg
21 januari 2010
Ja, det har du rätt i!  Det är därför du jordar ner kondningen, om du skulle ha en separat jord till lampan så skulle den ju aldrig slockna..,

http://img687.imageshack.us/img687/8481/16920693.jpg
Senast redigerat av Matspetter (21 januari 2010)

268 Inlägg
21 januari 2010
The_Rebel skrev:
hmm jag hänger fan inte med riktigt... kan ingen rita en simpel bild i paint hur fan ni menar.. för om en lampa ska lysa behöver den ju både jord å plus ju?

strömmen går från batteriet, genom lampan, sen genom kondingen och till jord.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Gréve
497 Inlägg
21 januari 2010
Matspetter skrev:
Ja, det har du rätt i!  Det är därför du jordar ner kondningen, om du skulle ha en separat jord till lampan så skulle den ju aldrig slockna..,

http://img687.imageshack.us/img687/8481/16920693.jpg

okej så jag kan köra in strömmen igenom där man brukar sätta på kabeln på lampan å dra en kabel vidare från där lampan jordar... själva kroppen eller vad man ska säga till plusen på kondingen?  (H1 lampa jag har)
Senast redigerat av The_Rebel (21 januari 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
21 januari 2010
Ja för vitsen med en sån koppling är ju att när lampan slocknar så är kondensatorn "fulladdad", om du bara koppla på lampan på kondensatorn som vanligt så gör den ingen nytta. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

233 Inlägg
22 januari 2010
måste en kondensator laddas de visste jag inte:) http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=M9000 köpte en sån måste den laddas?

16 197 Inlägg
22 januari 2010
de lär stå i bruxen till den..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

560 Inlägg
22 januari 2010
Jepp, det bör alla kondensatorer göra:

http://www.pdfblekingebilradio.se/Inkop … nsator.pdf

flamestone skrev:
måste en kondensator laddas de visste jag inte:) http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=M9000 köpte en sån måste den laddas?

Jesus älskar alla
Stort utbud och service hittar du på: www.blekingebilradio.se

233 Inlägg
23 januari 2010
okej tack för hjälpen då ska jag fixa det:)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 januari 2010
Fast det är ju som sagt första gången man kopplar in den eller när den har legat oanvänd ett tag, om du redan har den inkopplad i bilen så behöver du inte göra nåt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

233 Inlägg
23 januari 2010
ChriZtoffer skrev:
Fast det är ju som sagt första gången man kopplar in den eller när den har legat oanvänd ett tag, om du redan har den inkopplad i bilen så behöver du inte göra nåt.

har just beställt en 2 farads så laddar den sen:) fasst de finns laddregulator i den vad innebär det?
Senast redigerat av flamestone (23 januari 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 januari 2010
Om det finns inbyggd "laddregulator" i den så innebär nog det att du inte behöver koppla mellan ett motstånd eller en lampa för att ladda upp den, en krets för att begränsa strömrusning finns inbyggd. Fast det skadar ju inte att koppla mellan en lampa/motstånd ändå när du kopplar in den. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök