2780
Sök

Kan man forma en baslåda hur som helst?

9 117 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
Har lite ont om plats i kofferten på min cab, så ja undrar kan man bygga baslådan som ett T i formen? Som bilden visar. Vad händer med ljudet om man har en för liten låda för basarna annars?
Den övre basen monterad med magneten utåt, och den nedre är rättmonterad.

Bas här
-------------------------------------
I                                             I
----------I                 I------------
            I                 I
            I                 I
            I                 I
            I                 I
            I                 I
            I------------- I
               bas här

9 117 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
Nickone skrev:
Placera basarna på samma vägg. Ska du ha nån port?

Hade tänkt att köra sluten låda då.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
31 december 2009
Jag har byggt en sådan låda, dock så hade jag 3 st basar på den raka delen (längst upp på ritningen). Det man får tänka på är att lämna lite yta bakom basen, förutom det så funkar lådan utmärkt, iaf för mig.
Sätter du basarna som du tänkt så kan det hända att basarna slår lite ur balans.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

9 117 Inlägg
31 december 2009
Trådstartare
Streethawk skrev:
Jag har byggt en sådan låda, dock så hade jag 3 st basar på den raka delen (längst upp på ritningen). Det man får tänka på är att lämna lite yta bakom basen, förutom det så funkar lådan utmärkt, iaf för mig.
Sätter du basarna som du tänkt så kan det hända att basarna slår lite ur balans.

Hur menar du då?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
31 december 2009
Det jag menar med ur balans är att dom inte slår samtidigt utan att ena basen hörs en ytterst lite före än den andra. Det fick jag erfara med första lådan jag byggde.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

9 117 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
Streethawk skrev:
Det jag menar med ur balans är att dom inte slår samtidigt utan att ena basen hörs en ytterst lite före än den andra. Det fick jag erfara med första lådan jag byggde.

Okej, det är nog inget jag kommer märka i så fall. Den smala delen av lådan kommer sättas in i skidluckan på bilen, så den ena basen kommer sitta framåt, och den andra basen kommer då att vara kofferten. Skulle det då funka bättre om man satte basarna baktill i lådan och ha en port längst fram istället?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 januari 2010
Att ha en bas framåt i skidluckan och en bakåt mot skuffluckan kommer garanterat låta konstigt, lika så att sätta basarna bakåt och port framåt, då hör du ju mest bara ljudet från porten.Varför inte bara köra på en bas i rätt låda och spela den mot skidluckan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

9 117 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Att ha en bas framåt i skidluckan och en bakåt mot skuffluckan kommer garanterat låta konstigt, lika så att sätta basarna bakåt och port framåt, då hör du ju mest bara ljudet från porten.Varför inte bara köra på en bas i rätt låda och spela den mot skidluckan?

Vad händer om man gör bara en rak låda med 2 basar då? Blir det samma fel med ljudet då?
Vad händer med ljudet om jag bara har en bas och lådan egentligen är för liten?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
1 januari 2010
Dela av lådan med en vägg inuti, så de spelar i separat kammare.

158 Inlägg
1 januari 2010
En bas är underskattat 2 är överskattat tongue

join the dark side! ... and get a free cookie.

2 665 Inlägg
1 januari 2010
Ja

Problemet med urbalans kan du bortse ifrån, det finns mycket större problem med akustiken i bilen.
Men i teorin så har han rätt om att de spelar "ur fas" så lika bra att bygga i fas.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

9 117 Inlägg
2 914 Inlägg
1 januari 2010
Putteliten skrev:
Vad händer med ljudet om man har en låda som är mindre än vad basen är rekommenderad för??

du tappar tryck i en för liten låda. och har du en för stor låter den konstigt (vad jag fått höra)
gäller dock bara slutet.

inget jag experimenterat mig fram till. men saker jag fått göra av en kompis som upplevt det så.

21 761 Inlägg
1 januari 2010
Det beror lite på hur pass "för liten" lådan är.

Generellt kan man säga att om lådan är betydligt mindre än vad som tex rekommenderas för att få en "allroundlåda" så kommer basen att spela dålig djupbas, den kan låta "klen" och trögdriven. Fastän man ökar på basfrekvenserna och vrider upp volymen så spelar den inte speciellt mycket djupare eller kraftigare.

Men som sagt beror det på vad man jämför "för liten låda" med. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 januari 2010
Putteliten skrev:
ChriZtoffer skrev:

Vad händer om man gör bara en rak låda med 2 basar då? Blir det samma fel med ljudet då?
Vad händer med ljudet om jag bara har en bas och lådan egentligen är för liten?

Om du gör en rak låda med båda basarna på samma sida så får du inte samma fel nej, felet blir när du ska ha en bas spelandes genom skidluckan och den andra i skuffen. Cabbar är ju inte det enklaste att få till bra med tryck i, speciellt inte om man ska ha basen/basarna bak i skuffen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

14 Inlägg
1 januari 2010
Hejsan:) jag skulle nog ha byggt en bandpasslåda med en basport in i coupen! tror att dom är bäst för cabbar!! annars spelar ju basen bara i bagagen och bagageluckan för en massa oväsen och det vibrerar i  baksätet för dom som sitter där men inte mycket mer!! tror jag :-)

BLI MEDLEM I GARAGET.ORG GRUPPEN PÅ FACEBOOK ;) >>> http://www.facebook.com/group.php?gid=350944593501 <<<

1 468 Inlägg
1 januari 2010
pololund skrev:
Hejsan:) jag skulle nog ha byggt en bandpasslåda med en basport in i coupen! tror att dom är bäst för cabbar!! annars spelar ju basen bara i bagagen och bagageluckan för en massa oväsen och det vibrerar i  baksätet för dom som sitter där men inte mycket mer!! tror jag :-)

låter rimligt. men se upp ändå. för när du haren cab så försvinner juh det mesta ljudet typ. ha seriöst uträknade portar o volymer i första o andra kammaren rätt byggt o allt för o undvika "flåsljud" som lätt uppstår. man hör det betydligt bättre i en öppen bil än en vanligt utan cab. själv skulle ja nog satsa på en avstämning runt 25-30hz. ha rejäla strömkablar osv till slutsteg o grova högtalarkablar så inget missljud uppstår pga för lite ström eller nåt då du inte hör alla missljud från basen i en bandpass.

rätta mig om ja har fel smile

9 117 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/archive/17257/828863_s4ja9v.jpg

Har lånat en bild av RobinPalmgren hoppas det är okej? Säg till annars! Så hoppas jag att ni andra förstår bättre hur det ser ut oxå. Skidluckan inringat i rött är ca 40-50 cm djup. där i skulle jag vilja ha baslådan, 8" eller 10" bas får plats i hålet. Då är tanken som jag tycker vore snyggt är att ha 1 bas riktad framåt i hålet, och 1 bas bakåt fasvänd med magneten utåt. Vill helst ha en sluten låda då jag tycker det låter bättre och att dom brukar ta mindre plats. Vill heller inte ta allt för mycket plats ifrån övriga utrymmet i bagaget, för man vill ju gärna kunna stoppa i en platta öl och en solstol när man ska iväg. Sen att bygga lådan som ett T var ifall storleken på lådan inte räckte till i hålet.
Hur skulle ni andra ha gjort? Man vill ju så gärna få fram så mycket ljud som möjligt, utan att förstöra bilen.

2 914 Inlägg
2 januari 2010
Putteliten skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/17257/828863_s4ja9v.jpg

Har lånat en bild av RobinPalmgren hoppas det är okej? Säg till annars! Så hoppas jag att ni andra förstår bättre hur det ser ut oxå. Skidluckan inringat i rött är ca 40-50 cm djup. där i skulle jag vilja ha baslådan, 8" eller 10" bas får plats i hålet. Då är tanken som jag tycker vore snyggt är att ha 1 bas riktad framåt i hålet, och 1 bas bakåt fasvänd med magneten utåt. Vill helst ha en sluten låda då jag tycker det låter bättre och att dom brukar ta mindre plats. Vill heller inte ta allt för mycket plats ifrån övriga utrymmet i bagaget, för man vill ju gärna kunna stoppa i en platta öl och en solstol när man ska iväg. Sen att bygga lådan som ett T var ifall storleken på lådan inte räckte till i hålet.
Hur skulle ni andra ha gjort? Man vill ju så gärna få fram så mycket ljud som möjligt, utan att förstöra bilen.

1 http://www.dbakuten.se/detail-item_id-16364
1 http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … oduct=1913
sedan en sluten låda som är formad så att basen pratar mot skidluckan. då ska det nog spela på bra smile se bara till att ha minst 1 st 35mm2 kabel.

Sök