2915
Sök

Bygga om a-traktor till bil!

Med-lem
50 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
Hej!

Japp, du läste rubriken rätt. Har funderat kring detta nu ett tag. Nämligen att bygga om en a-traktor till bil igen. Alltså bygga tvärtom om man säger så. cool

Utgångsobjektet är en Volvo Duett från 1962 med B20 och 140 framvagn samt enkellåda. Tanken är att behålla utseendet på ett sådant sätt så det fortfarande ser ut som en helt vanlig a-traktor. Bortsett från dem kraven då som kan tänkas ställas av SBP. smile

Då är min fråga denna:

Är detta ens möjligt? Vad är det för krav som ställs?

Googlat och kikat lite allmänt i en SFRO handbok från 2005. Inte hört talas om någon annan som har gjort detta. Så lite nyfiken är man allt! smile

*Byta till en ospärrad låda är självklart.

*Hänga på reg-skylt bak samt belysning till denna.

Mycket tacksam för seriösa svar!
//Sjuan

558 Inlägg
1 januari 2010
jag har för mej att det ska kunna vara möjligt. nån som kört de på en 740 så borde ju gå på en dutte med:) vore ju skit fränt iaf:) skulle nog få en hel del blickar av polisen iaf:)

1 265 Inlägg
1 januari 2010
du lär ju få rostlaga en massa sen fixa bromsarna å sådär, brukar va i lite sämre skick i nästan alla a-traktorer.

men om allt de är i bra skick borde de väl inte vara några problem.
du måste väga den och regbesikta  borde väl räcka?

Med-lem
50 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
Normark skrev:
jag har för mej att det ska kunna vara möjligt. nån som kört de på en 740 så borde ju gå på en dutte med:) vore ju skit fränt iaf:) skulle nog få en hel del blickar av polisen iaf:)

Hoppas att det går. Hade vart riktigt roligt! smile Haha jo, lär nog bli stoppad ofta smile

joakim89 skrev:
du lär ju få rostlaga en massa sen fixa bromsarna å sådär, brukar va i lite sämre skick i nästan alla a-traktorer.

Den är ganska så frisk faktiskt! big_smile

Bromsarna ska få sig en rejäl översyn, precis som resten av "bilen". smile Gissar på att få byta lite leder i framvagnen också. Men det får besiktningen utvisa om dem behöver bytas eller inte smile

Det där med vägning. Totalvikten i papprena stämmer inte överrens med verkligheten, då karossen är kapad. Är detta något problem eller det ändras bara när besiktningen sker? smile

1 265 Inlägg
1 januari 2010
Fr3ddy skrev:
Normark skrev:

Hoppas att det går. Hade vart riktigt roligt! smile Haha jo, lär nog bli stoppad ofta smile

joakim89 skrev:

Den är ganska så frisk faktiskt! big_smile

Bromsarna ska få sig en rejäl översyn, precis som resten av "bilen". smile Gissar på att få byta lite leder i framvagnen också. Men det får besiktningen utvisa om dem behöver bytas eller inte smile

Det där med vägning. Totalvikten i papprena stämmer inte överrens med verkligheten, då karossen är kapad. Är detta något problem eller det ändras bara när besiktningen sker? smile

blir nog lätt lastbil enligt dom?
lägg in bild på epan

1 517 Inlägg
1 januari 2010
förlorar man inte mycket på att regga om en EPA?   aså när man säljer den sen ?
Senast redigerat av Tubbex (1 januari 2010)

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

Med-lem
50 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
Har ingen bild på den för tillfället. Inget och ta kort på i skrivande stund roll

Hade av ventilkåpan och tog mig en titt. Där såg det ganska vettigt ut för att ha stått sen 1993 smile

Lukten av gammal olja gör en meksugen! big_smile
http://i240.photobucket.com/albums/ff113/_Sjuan/DSC_0459.jpg

Ska plockas ihop, provstartas och provköras. Rivas ner och renoveras. Sen in och besikta om det nu är möjligt smile Skulle verkligen vilja ha ett 100% svar som säger detta. Gärna med något att referera till smile

Tubbex skrev:
förlorar man inte mycket på att regga om en EPA?   aså när man säljer den sen ?

Det tror jag nog att man gör. hmm För min egen del så spelar det inte så stor roll faktiskt. wink Tanken är att bygga något som ingen annan har med enkla medel och att jag lär mig saker på resans gång. smile
Senast redigerat av Fr3ddy (1 januari 2010)

1 163 Inlägg
1 januari 2010
Det kommer ju bli en rejäl värdeminskning på den om du reggar om den!
Och sen, varför?

men visst, det är fullt möjligt, rullar många A-traktorer inom offroad som ibland reggas om till personbil eller lastbil beroende på vad ägarna vill använda dom till.

Mvh

Med-lem
50 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
NightCruiser skrev:
Det kommer ju bli en rejäl värdeminskning på den om du reggar om den!
Och sen, varför?

men visst, det är fullt möjligt, rullar många A-traktorer inom offroad som ibland reggas om till personbil eller lastbil beroende på vad ägarna vill använda dom till.

Mvh

Fick den av min bror då han tömmer garaget wink Så tänkte göra något kul av den smile

1 163 Inlägg
1 januari 2010
Aha...

Sälj den är mitt råd.
I och med det nya mopedkorten får man ju numera köra A-traktor som 15åring vilket gjort att priserna stigit rejält på dom...
En bekant sålde en DÅLIG Duett A-traktor för bara en vecka sedan, 12000kr.
Om du reggar om den till bil vinner du egentligen inget mer än att du får ett udda fordon som du kan köra snabbt med och lär bli stannad av polisen varje gång dom ser dig.

Mvh

Jävel
2 018 Inlägg
1 januari 2010
Köp en med ombesiktning om du ska göra det är mitt tips, så slipper du "förstöra" en som finns. o som ovanstående sa så har priset skjutit i topp på de gamla härkena nu.. Jävligt synd att ja missa de när ja sålde min pärla sad

You got to risk it, to get the biscuit :)

Med-lem
50 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
NightCruiser skrev:
Aha...

Sälj den är mitt råd.
I och med det nya mopedkorten får man ju numera köra A-traktor som 15åring vilket gjort att priserna stigit rejält på dom...
En bekant sålde en DÅLIG Duett A-traktor för bara en vecka sedan, 12000kr.
Om du reggar om den till bil vinner du egentligen inget mer än att du får ett udda fordon som du kan köra snabbt med och lär bli stannad av polisen varje gång dom ser dig.

Mvh

Okej, jag förstår din tanke. Kanske man skulle sälja papprena istället? Fixa ett vanligt duettpapper ska inte va några problem. Tror nog inte jag hittar en duett som är lika frisk som denna i karossen nämligen. Behåller nog hellre den än köper en annan och lagar rost hmm Fast man blev lite kluven alltid. Tål att tänkas på, helt klart!

Plankpojk skrev:
Köp en med ombesiktning om du ska göra det är mitt tips, så slipper du "förstöra" en som finns. o som ovanstående sa så har priset skjutit i topp på de gamla härkena nu.. Jävligt synd att ja missa de när ja sålde min pärla sad

Priserna är helt galna nu jämfört med 5 år sen när man själv körde. Förstår verkligen inte hur man kan få så mycket pengar för en hög med spackel, som är en ren trafikfara i många fall! Finns inget som motiverar ett sådant högt pris mer än papprenas värde. roll Du vet själv hur det var/är. Bonnmeck rätt igenom! cool

Får se hur jag gör. Men frågan kvarstår:

Är det möjligt?
smile Referera gärna till något dokument eller liknande om möjligt. smile

Hjultomte
1 500 Inlägg
1 januari 2010
Jag kan svara på din fråga då ja ville ha en duett som likna en epa som bil så tänkte ja reggar bara om den men den MÅSTE ställas om HELT ORIGINALT invändigt och utvändigt innan du kan ens tänka på något annat.

Jag fråga om tex regga den direkt som amatörbyggt fordon men icke. allt ska vara som det va innan den blev ombyggd.

Ring till SPB o VV så kommer dom säga samma till dig om dom inte ljög för mig ^^

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Med-lem
50 Inlägg
1 januari 2010
Trådstartare
TooS skrev:
Jag kan svara på din fråga då ja ville ha en duett som likna en epa som bil så tänkte ja reggar bara om den men den MÅSTE ställas om HELT ORIGINALT invändigt och utvändigt innan du kan ens tänka på något annat.

Jag fråga om tex regga den direkt som amatörbyggt fordon men icke. allt ska vara som det va innan den blev ombyggd.

Ring till SPB o VV så kommer dom säga samma till dig om dom inte ljög för mig ^^

Åfan! sad

Bor 5 minuter från bilprovningen. Tror jag sticker dit på måndag och frågar. Så man har allt på det torra. Hade inte riktigt orken till att vänta. Därav trådstarten wink Fast.. fan. Detta satte ju verkligen käppar i hjulen! Känner dem där uppe, kanske detta hjälper lite smile

Hjultomte
1 500 Inlägg
1 januari 2010
Fr3ddy skrev:
TooS skrev:

Åfan! sad

Bor 5 minuter från bilprovningen. Tror jag sticker dit på måndag och frågar. Så man har allt på det torra. Hade inte riktigt orken till att vänta. Därav trådstarten wink Fast.. fan. Detta satte ju verkligen käppar i hjulen! Känner dem där uppe, kanske detta hjälper lite smile

jag tyckte det va förjävligt big_smile ja ville ha en kapad dutte tongue Dom e ju inte så jäkla fula o roligt o ladda ner något kul o köra om folk på motorvägen xD

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 januari 2010
Hade varit roligt och hade skapat förvåning, och hade garanterar lurat en hel del polisen! big_smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 259 Inlägg
2 januari 2010
Om den är kapad och ändrad i ram o kaross så blir det nog amatörbyggd fordon skulle jag gissa på, och då finns det en del att pyssla med för o få den godkänd!smile Men åk till bilprovningen och fråga han som utför regbesiktningar(ta gärna med kort på epan så det inte blir missförstånd) så får du ett säkert svar!

Mvh/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Med-lem
50 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
JonR skrev:
Om den är kapad och ändrad i ram o kaross så blir det nog amatörbyggd fordon skulle jag gissa på, och då finns det en del att pyssla med för o få den godkänd!smile Men åk till bilprovningen och fråga han som utför regbesiktningar(ta gärna med kort på epan så det inte blir missförstånd) så får du ett säkert svar!

Mvh/Jon

Det är ju det.. sad Ramen är kapad. Kommer säkerligen skapa trubbel som du säger! hmm

Får dit och snacka med dem. Hoppas godis och kakor kan få dem på andra tankar cool

1 067 Inlägg
Hjultomte
1 500 Inlägg
3 januari 2010
Hej TooS !! Först beklagar vi det sena svaret som beror på mycket hög arbetsbelastning. Svaret på din fråga om att bygga "yillbaka" en A-traktor till en Duett (ursprungsbilen) måste den helt återställas till samma skick som den var innan ombyggnaden och det gäller både utvändig och invändig. Om du vill svara på detta meddelande via e-post trycker du på "svara"-knappen. Det är viktigt att du inte ändrar i rubrikraden ("Ämne") för att ditt svar ska hamna rätt.  Med vänlig hälsning Fordonsupplysningen
Vägtrafikavdelningen
Transportstyrelsen
Box 267781 23 Borlänge
www.transportstyrelsen.se
Telefon: 0771-503 503   
Hej!  Detta e-postmeddelande rör ett ärende du har registrerat hos Vägverket.
Beskrivning: -------------------------------------------Från: FB-TS-RES-Registrator TS[SMTP:KONTAKT@TRANSPORTSTYRELSEN.SE]Skickat: den 16 juni 2009 09:43:43Till: Transportstyrelsen Uppl FordonÄmne: VB:
Automatiskt vidarebefordrat av en regel    Bilaga Email30358.eml:
hejsan!!
jag undrar bara om man får regga om en a-traktor som då är ombyggt säg en duett till bil igen??
bara då igenom att ändra bilens "inre" och inget på det yttre. tänkte på att regga den som amatörbyggt fordon eller något sånt. mvh TooS

Detta va det jag fick smile bara så ni vet att jag inte försökte lura er wink

Sök