4687
Sök

ABS problem 855 -94

79 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjena har läst ut följande felkoder på min 855:a och fattar Nada. går inte att hitta någonting på nätet mer än tabeller på vad alla felkoer står för,, men vad det är för fel behöver jag hjälp med..


4-2-1 Inloppsventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning
4-4-4 Ingen ström till Hydraulmotorns ventiler

Fick även upp 3-1-1, 3-2-1, 2-1-1 & 1-2-1 som alla har med v, fram givare så den e nog bara att byta

Som sagt  dom 2 översta skulle jag behöva hjälp med om någon vet vad som behöver göras och hur det går till..   big_smile

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 januari 2010
#2
nolla koderna kör en sväng om se vilka som kommer tillbaka. inte omöjligt att få flera koder om nått strular

2slow

79 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#3
Ytterligare ett konstigt problem jag har.. det går inte att Nolla dem. har försökt enligt konstens alla regler,  och jag vet om att det är fel på bromsarna med någonting men jag vet inte vad dessa saker betyder..

133 Inlägg
2 januari 2010
#4
andy_1983 skrev:
Tjena har läst ut följande felkoder på min 855:a och fattar Nada. går inte att hitta någonting på nätet mer än tabeller på vad alla felkoer står för,, men vad det är för fel behöver jag hjälp med..


4-2-1 Inloppsventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning
4-4-4 Ingen ström till Hydraulmotorns ventiler

Fick även upp 3-1-1, 3-2-1, 2-1-1 & 1-2-1 som alla har med v, fram givare så den e nog bara att byta

Som sagt  dom 2 översta skulle jag behöva hjälp med om någon vet vad som behöver göras och hur det går till..   big_smile

Va det gäller ABS givaren så kan det vara ABS kransen som är dålig, full med skit, sprucken osv. Kolla den oxå innan du byter givaren. Mät oxå givaren och se va du har för motstånd, ska ligga runt 1100 ohm (ge/ta några ohm) om jag inte minns fel.


593 Inlägg
2 januari 2010
#5
Att nolla felkoderna kan du göra genom att lossa batteripolerna ett tag, (sist jag hade av dom var dom av i 30 min och när jag satte i nya batteriet så var felkoderna nollade)

Eftersom att du har så många felkoder och annan skit så gissar jag att din ABS-styrenhet har gett upp, det är ett ganska vanligt fel på 850, min styrenhet är trasig och volvo vill ha 4500kr för en ny + min gamla i inbyte...

Hade jag varit du så hade jag frågat efter att låna en kompis styrenhet(kolla så att nummren på boxarna stämmer, det finns olika) och se om felkoderna ligger kvar samt läsa ur felkoderna på nytt för att se om något ändrat sig!

//Jerker

133 Inlägg
2 januari 2010
#6
Jerk-R skrev:
Att nolla felkoderna kan du göra genom att lossa batteripolerna ett tag, (sist jag hade av dom var dom av i 30 min och när jag satte i nya batteriet så var felkoderna nollade)

Eftersom att du har så många felkoder och annan skit så gissar jag att din ABS-styrenhet har gett upp, det är ett ganska vanligt fel på 850, min styrenhet är trasig och volvo vill ha 4500kr för en ny + min gamla i inbyte...

Hade jag varit du så hade jag frågat efter att låna en kompis styrenhet(kolla så att nummren på boxarna stämmer, det finns olika) och se om felkoderna ligger kvar samt läsa ur felkoderna på nytt för att se om något ändrat sig!

//Jerker

Jag köpte min ABS enhet på skroten, 1000 kr, gjorde som Jerk-R skrev kollade bara så att numren stämde sen va det bara att byta och så va allt frid o fröjd. Jag fick iof leta ett bra tag innan jag hittade en styrenhet men skam den som ger sig.
Ett vanligt förekommande tecken på att ABS styrenheten har gett sig är när den börjar visar felkoder på Höger givare bak.


593 Inlägg
2 januari 2010
#7
fagerlund skrev:
Jerk-R skrev:
Att nolla felkoderna kan du göra genom att lossa batteripolerna ett tag, (sist jag hade av dom var dom av i 30 min och när jag satte i nya batteriet så var felkoderna nollade)

Eftersom att du har så många felkoder och annan skit så gissar jag att din ABS-styrenhet har gett upp, det är ett ganska vanligt fel på 850, min styrenhet är trasig och volvo vill ha 4500kr för en ny + min gamla i inbyte...

Hade jag varit du så hade jag frågat efter att låna en kompis styrenhet(kolla så att nummren på boxarna stämmer, det finns olika) och se om felkoderna ligger kvar samt läsa ur felkoderna på nytt för att se om något ändrat sig!

//Jerker

Jag köpte min ABS enhet på skroten, 1000 kr, gjorde som Jerk-R skrev kollade bara så att numren stämde sen va det bara att byta och så va allt frid o fröjd. Jag fick iof leta ett bra tag innan jag hittade en styrenhet men skam den som ger sig.
Ett vanligt förekommande tecken på att ABS styrenheten har gett sig är när den börjar visar felkoder på Höger givare bak.

Samma här, jag åkte iväg till en kompis och läste urfelkoder(fler än 5) så provade jag med hans styrenhet och allt funkade kanon! Inga felkoder blev det heller, så att jag behöver "bara" skaffa en ny styrenhet och åka vidare smile

//Jerker

133 Inlägg
2 januari 2010
#8
Jerk-R skrev:
Samma här, jag åkte iväg till en kompis och läste urfelkoder(fler än 5) så provade jag med hans styrenhet och allt funkade kanon! Inga felkoder blev det heller, så att jag behöver "bara" skaffa en ny styrenhet och åka vidare smile

//Jerker

Fler än 5 st, hehe, på min bil räckte det med 3 felkoder för att enheten skulle ge upp wink varierande kvalité kanske. Dock så visade sig att 1 felkod va "på riktigt", bromspedalslägesgivaren (världen längsta ord tro??) hade gett upp vilket resulterade i att en annan felkod oxå genererades -att bromsljuskontakten va kass vilket den inte va. Den 3:e felkoden va på höger givare bak vilket det inte va något fel på heller men som jag lyckades ha sönder då jag skulle pilla med den så jag fick lik förbannat byta båda givarna där bak då de endast säljs i par bak, styckvis fram.....
Fruktansvärt störande att man hade en -95a då. De nyare enheterna på 850 gick faktiskt att fixa själv med viss lödkunskap.
Senast redigerat av fagerlund (2 januari 2010)


79 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#9
ok,, tack så mycket ska prova detta.. men jag vet att det är något fel på höger bak eftersom hela bakhjulet börjar vibrera ibland,, med följd och start av bromstjut,, men är det någon som vet vad mina felkoder betyder??

79 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#10
fagerlund skrev:
andy_1983 skrev:
Tjena har läst ut följande felkoder på min 855:a och fattar Nada. går inte att hitta någonting på nätet mer än tabeller på vad alla felkoer står för,, men vad det är för fel behöver jag hjälp med..


4-2-1 Inloppsventil för bakbromsar, bruten krets eller kortslutning
4-4-4 Ingen ström till Hydraulmotorns ventiler

Fick även upp 3-1-1, 3-2-1, 2-1-1 & 1-2-1 som alla har med v, fram givare så den e nog bara att byta

Som sagt  dom 2 översta skulle jag behöva hjälp med om någon vet vad som behöver göras och hur det går till..   big_smile

Va det gäller ABS givaren så kan det vara ABS kransen som är dålig, full med skit, sprucken osv. Kolla den oxå innan du byter givaren. Mät oxå givaren och se va du har för motstånd, ska ligga runt 1100 ohm (ge/ta några ohm) om jag inte minns fel.

ABS kransen, är det den kugghjulsliknande saken som sitter på drivknuten??

4 822 Inlägg
3 januari 2010
#11
andy_1983 skrev:
ABS kransen, är det den kugghjulsliknande saken som sitter på drivknuten??

ja

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

79 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#12
Christian S skrev:
andy_1983 skrev:
ABS kransen, är det den kugghjulsliknande saken som sitter på drivknuten??

ja

Hur får jag loss den?? är den inte limmad? och finns den att köpa löst? annars kanske det e lika bra att byta hela knuten. så jobbigt e ju inte det.. får skaffa mig en multimeter och mäta givaren. ska bara bli klok på hur man gör det.. om någon vet får ni gärna berätta..

133 Inlägg
3 januari 2010
#13
Har fått fram Volvos egna siffror på motståndet i givarna, 1040-1160 ohm ska det vara om allt är ok.
ABS kransarna ligger på runt 400 kr st hos Volvo, art nr 6814502 fram, 1387941 bak, kan vara ett gammalt art nr, men det löser de på Volvo isf.
En ren gissning är nog att om du ska byta dem så får du nog värma loss den o även värma dit den nya kransen.


79 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#14
Är det kransen så kan jag lika bra byta hela knuten. ligger på runt 700:- så vet man ju att det är lungt sedan.. som sagt, en multimeter får inskaffas,

684 Inlägg
19 januari 2010
#15
Lånar tråden lite om det går bra?

Har också haft problem med mina abs, en 850 glt 93.

Nu är där bytt styrenhet och krans på vänster drivaxel.

Innan detta kunde verkstan inte läsa av felkoder alls,, inte jag ihäller.

Problemet till en början var att lampan inte lyste alls för abs, därför fick jag anmärkning på bilprovningen.

Nu när det är bytt så funkar det endå inte, inget alls. Verkstadssnubben skylelr på att det är ett slutet system, så sitter där ingen lampa eller om den är i sönder så funkar endå inget.

Detta har jag svårt att tro men är det så? Ska kolla lampan imorgon och byta den i instrumenthuset.

Om inte det funkar vad kan det då vara som gör att inget funkar?

Mvh Andreas

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

684 Inlägg
19 januari 2010
#16
Ingen som har något bra svar?

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

133 Inlägg
20 januari 2010
#17
Det du skriver om att lampan är en del av systemet känns lite udda, så var det på äldre bilar när det gällde laddninglampan (batterilampan) då var den en del av systemet, men att de skulle vara så för ett abs system låter skumt.
Det är ju inte fel att byta lampan om den är sönder så gör det, men att kunna läsa ut ev felkoder är ju det bästa, men det funkade inte alls nu heller eller??


684 Inlägg
20 januari 2010
#18
Bytade lampan idag.

Den tänds och slocknar som den ska vid start. När jag kör och bromsar ordentligt så tänds den igen och lyser ´konstant tills man startat om motorn. Ingen abs funktion endå.

Kan inte läsa ut felkoder trots att styrenheten nu är bytt till en begagnad.

Får lämna in bilen igen, och denna gången ska dom fan göra något ordentligt. Kan säga att jag rekomenderar inte bilia i lund, iaf inte den mekanikern jag fått tag på. Totalt nonshalant.

Tvivlar på att denna styeenheten är okey..

Får se vad dom säger, vad tror ni/du det kan vara? Det är bytt tandhjul vänsterfram nu med. Och givaren där kan det inte vara något fel på eftersom hastighetsmätaren fungerar,

Edit: när man ska läsa av felkoder i motorutrymmet (det är en 93:a) så lyser bara lampan konstant. Man stoppar i ena sladden i 3:ans utrymme) GÅr ej att läsa av något.
Senast redigerat av villon (20 januari 2010)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

133 Inlägg
20 januari 2010
#19
Det är svårt att sätta fingret på vad som är fel utan att ha felkoderna, tyvärr. Kan du inte läsa ut felkoder ur något av "hålen" eller är det bara sockel A3 som är kass? Tänds lampan även om du kör lugnt/vanligt utan att stampa på bromsen?


684 Inlägg
20 januari 2010
#20
Har inte kollat dom andra socklarna.

Nä tänds bara när jag trampar så hårt så Abs:en ska gå in. (nu är det ju halt ute där jag bor tongue)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life


Sök