4024
Sök

Diskution: Körstil

6 656 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#1
Namnet på tråden var väl inte så bra, men till saken:

En klasskompis och jag har bråkat "lite" till frågan;

Ex 1. Är man en bättre förare om man undviker olyckor eller om hindrar olyckan då den väl händer

Ex 2. Är du en bättre förare om du anpassar farten efter väglag så att du inte tar risken att få sladd vid tex snö
Eller är du bättre om du häver sladden då det händer?

Ex 3. Hindra sladden eller köra så du inte får

Kanske väldigt dålig formulerat..Men vad tycker ni?

Står på att du ska anpassa farten och hindra risker..

De/Dem

9 108 Inlägg
3 januari 2010
#2
En blandning, man ska anpassa farten efter sikt och väglag och om något oförutsett händer ska man kunna avvärja faran.  roll

Ofta är det dom som kört av/krockat flest gånger  som säger att dom är bättre förare än snittet, det rimmar ganska illa.

Jag är helt klart för att man ska leka lite och lära sig bilens gränser på rätt platser men det ska inte vara en ursäkt för att köra fortare än att man ska hinna stanna.


www.avgassystemet.se
936 Inlägg
3 januari 2010
#3
Ex 2. Är du en bättre förare om du anpassar farten efter väglag så att du inte tar risken att få sladd vid tex snö

-den satt som en fläskläpp-

Finlirare
478 Inlägg
3 januari 2010
#4
En förare som undviker en fara hela tiden och tar det lugnt är en bättre trafikkant. En som kan häva sladdar och göra snabba manövrar är en bättre bilförare. Dock utesluter inte båda varandra. Man kan ju passa på att träna om det tex är snö ute på någon plats där du inte är någon fara för andra, att häva sladda och göra lite manövrar, sen tar du det lugnt i trafiken. Men då är du ändåså beredd på om olyckan skulle vara framme och då vet du hur bilen uppför sig.


2 337 Inlägg
3 januari 2010
#5
Jag skulle precis skriva det som azXig skrev, man får skilja på bra bilförare och bra trafikant.

3 627 Inlägg
3 januari 2010
#6
Håller helt med azXig

Lek och lär dig hantera bilen på fria ytor .. själv sladdade jag väldigt mycket i rondeller på blött/halt underlag på natten på vardagar när det var helt biltomt..

Sen ska man alltid anpassa farten efter underlaget, man är bara otroligt korkad om man inte gör det .. även om man kan hantera sladd så hjälper inte det om du får 4hjulssläpp i en kurva.. då är du körd! Kör man lugnt slipper man råka ut för detta och biffen är klar smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

564 Inlägg
3 januari 2010
#7
azXig skrev:
En förare som undviker en fara hela tiden och tar det lugnt är en bättre trafikkant. En som kan häva sladdar och göra snabba manövrar är en bättre bilförare. Dock utesluter inte båda varandra. Man kan ju passa på att träna om det tex är snö ute på någon plats där du inte är någon fara för andra, att häva sladda och göra lite manövrar, sen tar du det lugnt i trafiken. Men då är du ändåså beredd på om olyckan skulle vara framme och då vet du hur bilen uppför sig.

Håller med till 100%.

Skönt att du redan skrivit det jag tänkt skriva, blir mindre slitage på tangentbordet då. big_smile

1 570 Inlägg
3 januari 2010
#8
Får man sladd har man kört dåligt.

och det händer ju de flesta någon gång.
Senast redigerat av M103 (3 januari 2010)

4 005 Inlägg
3 januari 2010
#9
Bättre förare? Menar du säkerhetsmässigt eller? Där målet är att INTE vara med om olycka?

Statistiskt sett så är det så att aggresiv körning resulterar i avsevärt högre olycksrisk.
Oavsett kompetens bakom ratten.

Visst ökar chansen att rallykalle kan häva sladden och klara sig bra, men statistiken talar att han kommer orsaka en olycka innan farmor.


Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
3 januari 2010
#10
azXig skrev:
En förare som undviker en fara hela tiden och tar det lugnt är en bättre trafikkant. En som kan häva sladdar och göra snabba manövrar är en bättre bilförare. Dock utesluter inte båda varandra. Man kan ju passa på att träna om det tex är snö ute på någon plats där du inte är någon fara för andra, att häva sladda och göra lite manövrar, sen tar du det lugnt i trafiken. Men då är du ändåså beredd på om olyckan skulle vara framme och då vet du hur bilen uppför sig.

Klockrent. Jag väljer hans altenativ

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 januari 2010
#11
Ex. 1: Du menar att köra på som vanligt och om bilen får sladd så" parerar man det" eller om man behöver bromsa "gör man bara det"?

Har du någonsin fått en sladd, utan att vara beredd, i lite fart? Vet du hur satans fort det går åt helvete?

Nej, anpassa fart och körstil efter farorna som lurar längs vägen. Det är en bra trafikant/bilförare. Sedan kan man vara en tekniskt duktig förare som klarar av att provocera ut bilen i sladd och häva detta, men det är inte samma sak som en bra trafikant.

För att kunna klassas som en bra bilförare anser jag att man skall veta hur lite man har att säga till om när det verkligen händer. Och vet man detta, då anpassar man farten efter situationen smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
3 januari 2010
#12
Håller med azXig, ToTTeN och Rquired.

Skiljer lite mellan god trafikant och bra teknisk förare. Bästa är både och skulle jag tro.

"Been there done that and never again" (eller nåt sånt)


Smålänning
7 887 Inlägg
3 januari 2010
#13
En förare som kör lungt och försiktigt (defensiv körning) och undviker att orsaka olyckor, men som KAN häva plötsliga bredsladdar i 110 blås eller hålla bilen på tvären hur länge denne vill måste ju vara det optimala.

En duktig bilförare som agerar som en bra trafikant.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

23 Inlägg
3 januari 2010
#14
Det där med att häva sladden när det händer är ju nått som tål att diskuteras. Det är nämligen en väldigt överhängande risk att man råkar ut för vad som brukar kallas en stressblockering. Kan hända vem som helst, kaxiga Volvo grabbar som tant Lisa. Antal mil i ryggen spelar väldigt lite roll, kopplar det över i hjärnan så spelar det ingen roll om man kört 100 mil eller 10000000 mil.

Jag föredrar att mina medtrafikanter inte sätter sig i situationen. Tror man att man är världsbäst och klarar allt, ja då är man med väldigt stor sannolikhet en av dom 15% som står för hälften av alla olyckor.


VW-nörd?
4 332 Inlägg
3 januari 2010
#15
i racing är ju målet alltid att INTE få sladd, de bästa förarna är de som alltid har greppet och farten ur kurvorna (menar inte rally eller driftförare såklart), alltså bör ju det stämma i verkligheten med? wink den som inte behöver hålla på å häva sladdar är bäst wink
Senast redigerat av Mortalis (3 januari 2010)


DFFL
9 020 Inlägg
3 januari 2010
#16
Det du talar om är två vitt skilda förare.
En enligt trafiklagarna bra förare och en som kan hantera sin bil.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
3 januari 2010
#17
Är nog mer som EX 2. "Är du en bättre förare om du anpassar farten efter väglag så att du inte tar risken att få sladd vid tex snö".
OM jag mot förmodan skulle få sladd av nåt misstag, så är det klart jag kopplar ur och styr emot.

Det går att köra försiktigt och anpassa farten efter väglaget och råka få sladd. Är det t.ex 1 dm nysnö så syns inte del flesta ojämnheterna under snön..


Men detta lär väl bli en pajkastartråd som alla andra här inne. roll

(T.ex vem som ligger för nära eller har dimljus på.)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.


Sök