2406
Sök

Shell V-Power

1 268 Inlägg
22 maj 2006
Trådstartare
#1
Tjena!

kan man köra Shell V-Power på alla turbo motorer eller rekommenderas bara vissa???

tänkte tanka min s40 2.0t me det nämligen

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
22 maj 2006
#2
Bara att tanka och se glad ut.
Inga problem att tanka V-power i vilken normal bensinare som helst.


20 Inlägg
22 maj 2006
#3
V power det är härligt det smile enda som körs i min betta! smile


-:Player in the street:-
234 Inlägg
22 maj 2006
#4
gör de nån skillnad då? läste i nån tidning att de öka me 10 Hk(rätta mej om ja har fel?)

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

1 079 Inlägg
22 maj 2006
#5
Bränsleförbrukningen minskade då för mig i min turbo, det kändes som bilen gick bättre och hade bättre respons.

Här står iaf lite information om V-power

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= … ght=vpower

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

SSS -12
3 217 Inlägg
22 maj 2006
#6
Lekberg skrev:
gör de nån skillnad då? läste i nån tidning att de öka me 10 Hk(rätta mej om ja har fel?)

Det beror på vad du har... Du får inte 15 hk ur en original 5 hk moped...

Tror testet visade att en Porsche 911 Turbo (eller något sånt) hade fått 10 hk av det... För en normal "svensson-bil" så märks nog ingen skillnad... Ingen väsentlig iallafall!

Men testa på, det är trots allt bara 1 kr/litern dyrare än vanlig soppa!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

4 Inlägg
22 maj 2006
#7
det är ju lite högre oktan, så bilar med knacksensor kan gå bättre, då dom känner av mindre spikningstendenser och höjjer tändningen, kan även gå billigare, men de jämnar nog ut sig med de högre priset smile

Old School Ford
600 Inlägg
22 maj 2006
#8
1 kr blir 125kr för vissa:)

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

SSS -12
3 217 Inlägg
22 maj 2006
#9
ruhler skrev:
Bränsleförbrukningen minskade då för mig i min turbo, det kändes som bilen gick bättre och hade bättre respons.

Här står iaf lite information om V-power

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= … ght=vpower

Det var en ganska ordenlig sågning av V-Power där inne...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

199 Inlägg
22 maj 2006
#10
ruhler skrev:
Bränsleförbrukningen minskade då för mig i min turbo, det kändes som bilen gick bättre och hade bättre respons.

Här står iaf lite information om V-power

http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t= … ght=vpower

Om man ska vara lite källkritisk var detta nog ingen bra källa...


1 079 Inlägg
22 maj 2006
#11
nej men det är iaf lite information för fritt tolkande, jag tycker då min bil känns piggare med V-power men förbrukning har iaf minskat på det lilla jag körde, inga mängder men ändå.
Senast redigerat av ruhler (22 maj 2006)

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
22 maj 2006
#12
Hm om jag inte har hört fel så ska te x BMW X5 bara tankas med Shell V-power.....vet inte om de är sant...men har hört de iallafall
Senast redigerat av THEBADGUY (22 maj 2006)

Allt för den där jävla hatten!

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
22 maj 2006
#13
THEBADGUY skrev:
Hm om jag inte har hört fel så ska te x BMW X5 bara tankas med Shell V-power.....vet inte om de är sant...men har hört de iallafall

Det låter ju riktigt konstigt tycker jag. De flesta, eller kanske alla(?), nybilar går ju på 95 oktan.


preem pump
836 Inlägg
22 maj 2006
#14
jag har oxå läst att bmw x5 enbart får tankas med v power

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

1 079 Inlägg
22 maj 2006
#15
ja det har jag också hört, var nåt med svavelhalten som kan variera i vanlig bensin, men i V-power var halten densamme. Det var nåt med silverbeläggning i tankmätaren/givaren som tog skada. Men troligtvis är det nåt som BMW får byta ut på garanti. Men jag tycker det låter som trams motorn borde ju gå att köra på allt från 91oktan, eller vad nu Amerikanarna har.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

3 120 Inlägg
22 maj 2006
#16
Hm. X5:an kom före V-power så det låter lite märkligt tongue


199 Inlägg
22 maj 2006
#17
En av mina kompisar har en SAAB som ska köras på minst 98 oktan enligt handboken, den går att köra på 95 oktan med men då säger han att den har sämre prestanda.


-:Player in the street:-
234 Inlägg
23 maj 2006
#18
polaren hade en Audi a3 tsquattro i hans handbok stod oxå att han skulle tanka 98 i den o de märkte han själv med när damen hans hade tankat 95 i den då gick den skit...

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

Vw trimmare
2 995 Inlägg
23 maj 2006
#19
ruhler skrev:
ja det har jag också hört, var nåt med svavelhalten som kan variera i vanlig bensin, men i V-power var halten densamme. Det var nåt med silverbeläggning i tankmätaren/givaren som tog skada. Men troligtvis är det nåt som BMW får byta ut på garanti. Men jag tycker det låter som trams motorn borde ju gå att köra på allt från 91oktan, eller vad nu Amerikanarna har.

vi har 95/98 och e85 för att vi har vinter klimat....i övriga länder kör man e100 dvs ren etanol och 80-93 oktanig bensin.

i usa är "premium" (våran 98 lr v-power) 91 oktan och standard (95) 87 oktan...Finns ända upp till 93 och ända ner till 85.

Ska vi dra slutsaten att nån ljuger för att shell ska tjäna mer pengar eller är det så att bilen bara får säljas i sverige och england medans usa är portat? Näj det är förmodligen dynga finns massor med x5 i usa som säkert kör på regular (87 oktan).
Senast redigerat av MeloveGolf (23 maj 2006)


1 453 Inlägg
23 maj 2006
#20
peternb84 skrev:
En av mina kompisar har en SAAB som ska köras på minst 98 oktan enligt handboken, den går att köra på 95 oktan med men då säger han att den har sämre prestanda.

Anledningen till varför man använder bensin med ett högre oktantal är att risken för knackningar minskar eftersom bränslet kan komprimeras mer utan att självantända. Basically.

http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating



Sök