4113
Sök

Mercedes ce 230 tar slut på el, slocknar

69 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
#1
tjena har en mercedes ce 230 1990 med ca 17000mil , bilen går suveränt o mycket härlig att köra tycker jätte mycket om den. men ibland går den utan problem o ibland så tar elen slut o den slockar har redan bytt ut genrator samt bytt batteri men ändå så tar bilen slut på el ,,, hjälp vad kan de va är det något som slukar elen eller vad kan ja göra tycker hämst mycket om bilen !! mvh Tony

2 914 Inlägg
5 januari 2010
#2
ToniR skrev:
tjena har en mercedes ce 230 1990 med ca 17000mil , bilen går suveränt o mycket härlig att köra tycker jätte mycket om den. men ibland går den utan problem o ibland så tar elen slut o den slockar har redan bytt ut genrator samt bytt batteri men ändå så tar bilen slut på el ,,, hjälp vad kan de va är det något som slukar elen eller vad kan ja göra tycker hämst mycket om bilen !! mvh Tony

roligt att höra att du tycker om bilen smile

använd multimeter och slit säkringar och mäta hur mycket ström som passerar genom säkringarna. passerar det mycket ström genom just en så är det ju lite misstänkt.

förstår du vad jag menar? tongue

69 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#3
hahaha nee du var snäll o förklara lite mer är inte direkt en bil elektriker förklara gärna mer tongue och om du misstänker kanske något annat körde idag 12 mil utan problem den starta direkt sedan började de klydda igen

2 914 Inlägg
5 januari 2010
#4
ToniR skrev:
hahaha nee du var snäll o förklara lite mer är inte direkt en bil elektriker förklara gärna mer tongue och om du misstänker kanske något annat körde idag 12 mil utan problem den starta direkt sedan började de klydda igen

jag hade samma problem som du och kunde den stå utan ström efter någon minut. tänkte det var ett liknande fenomen då min säkring nummer 5 spökar tongue det är klockan i mitt fall som jävlas.

men denhär stannar hux flux bara eller??

är det så?
isf pröva rycka och slita lite i nyckeln och se om det funkar då när den dör isf (om den saktar ner från t.ex. 70kmh) (om så är fallet så är det ju tändninslåset, det kan börja ta ström ibland),

när du stannat av och börjat köra efter en tid, då när du skulle åka, stannade den helt eller och stod död och kunde inte rubba sig? startmotorn var helt död. inte ens klicket

mät hur mycket bilen i sig tar i ström. alltså ställ t.ex. multimetern i detta läge (gula kabeln ska du inte bry dig om) http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … age=782103
och sätt multimetern i serie med t.ex. pluspolen på batteriet och kabelskon som sitter runt pluspolen.

dvs batteriets pluspol -> multimeter -> pluskabeln

återkom med resultat.

en till grej. kolla även voltantalet när du har bilen igång och när du slagit av bilen. tar den inte ovanligt mycket ström (min tar 36mA t.ex.) så kolla även när den inte varit igång på kanske 7h hur mycket ström den har då i volt.

69 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#5
asså när den vill slockna gasa ja på över 70 då dör den ej MEN framlysen innerbelysningen samt bakljusen blir riktigt klena skulle ja släppa gasen så slocknar den den beter sig som om det vore generatorn men det är inte generatorn,

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 januari 2010
#6
lyser generatorlampan som den ska? mät spänningen på batteripolerna när motorn är igång, ska vara runt 14v

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

69 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#7
igår så slutade bilen rulla när jag la bilen på tomgång sedan så fanns det inget ström kvar men sedan idag så starta bilen på tändningen utan stratkablar :S

69 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#8
med sluta rulla menar ja att bilen att bilen slockna på tomgång pga ingen ström

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
5 januari 2010
#9
sitter batterikablarna fast då? kollat så kablarna ser fräscha ut? sen mät laddspänningen på batteriet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

69 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#10
jaa de sitte jätte bra o har prövat med 3 olika batterier som bilar kör med dagligen

2 914 Inlägg
5 januari 2010
#11
ToniR skrev:
jaa de sitte jätte bra o har prövat med 3 olika batterier som bilar kör med dagligen

kan ju utesluta att det är batteriet. generatorn ska det inte heller vara.

kolla om du kan se någon ärg på kablar och dylikt. kolla även voltantalet då den dött (vet du hur man gör det)??

69 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
#12
hehe vad är ärg på kablarna voltantalet kan ja ju ta med en sån som mäter voltet multimeter elelr vad det nu heter smile förästen så uppskattar ja alla svar ni ger mig

2 914 Inlägg
5 januari 2010
#13
ToniR skrev:
hehe vad är ärg på kablarna voltantalet kan ja ju ta med en sån som mäter voltet multimeter elelr vad det nu heter smile förästen så uppskattar ja alla svar ni ger mig

ärg är en grön beläggning som kan ställa till en massa roliga saker. (http://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84rg) dock så är ju 90% av alla el fel, jordfel så kontrollera alla möjliga jordningar (kablar som går till karossen för att sedan gå från karossen till batteriet minuspol).

69 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#14
jaa det får ja göra imorgon o sedan så få ja höra av mig om ja hittade något

69 Inlägg
7 januari 2010
Trådstartare
#15
hittade en grön kabel som var lös den var tydligen till start motorn , är bilen på kontakt (tändning) och tar den gröna kabel på plusen på batterin så startar bilen, den startar också på tändningslåset , kan det vara något med startmotor som snor ström, hur ska en start motor funka med kablarna ? ? MVH tony

1 785 Inlägg
7 januari 2010
#16
ToniR skrev:
hittade en grön kabel som var lös den var tydligen till start motorn , är bilen på kontakt (tändning) och tar den gröna kabel på plusen på batterin så startar bilen, den startar också på tändningslåset , kan det vara något med startmotor som snor ström, hur ska en start motor funka med kablarna ? ? MVH tony

Startmotorns grova kabel är alltid inkopplad till batteriet. När du vrider runt startnyckeln får du spänning till den lilla klena 1.5mm2 kabeln som sitter på startmotorn. Den går till solenoiden som drar fram startmotorns axel till startkransen på svänghjulet och samtidigt kopplar in strömmen till el-motorn och på så sätt drar runt motorn. Jorden är ansluten till startmotorns hölje.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?


Sök