2885
Sök

Slutstegs-glassäkring till batteriflytt vart hittar man en 200a???

382 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej jag har flyttat bitt batteri till skuffen och nu behöver jag en glassäkring 150-250a någon som vet vat man kan hitta det?? nätet kanske??

Tack

honda civic ep3 spec.e.d. projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163075
Brett och fett

84 Inlägg
6 januari 2010
#2
150-250a AGU säkring? Då får du nog leta... wink

Köp dig en säkringshållare för ANL eller mini-ANL i stället. Finns hos de flesta bilstereobutiker.
http://www.blekingebilradio.se/pub_images/small/anl_fuses_7897.jpghttp://www.blekingebilradio.se/pub_images/small/MINI_ANL_7896.jpg

Mokke @ Team1

6 851 Inlägg
6 januari 2010
#3
80A är väl max vad gäller glassäkringar. Annars är det som Mokke skriver, ANL eller mini-ANL säkring som gäller.


382 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
#4
tack så mkt! mekonomen lär la ha det!

honda civic ep3 spec.e.d. projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=163075
Brett och fett

Gladen Audio
2 388 Inlägg
6 januari 2010
#5
albin_a skrev:
tack så mkt! mekonomen lär la ha det!

Tveksam till det. leta upp nån bilstereobutik eller iaf nån som säljer mer tillbehör än mekonomen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
6 januari 2010
#6
De har tydligen 200 A ANL, såg det nyss på deras hemsida. Jag hittar däremot ingen hållare för de säkringarna, bara till AGU. Skumt. hmm

Då är det nog bäst med en bilstereobutik kan jag tänka mig, om nu inte Mekonomen kan beställa hem förstås. smile

6 851 Inlägg
6 januari 2010
#7
Lånar tråden lite. Men om man drar en kabel direkt från generatorn till ett bakre batteri, skall då denna oxå avsäkras i båda ändar?
För som jag förstått det så gör man ingen avsäkring alls? på kabeln som har org. montering under tex. baksäte eller bagaget.


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
6 januari 2010
#8
Nej det räcker med en.

Grjen är att om säkringen brinner så riskerar man att bränna generatorn, men det är bättre att bränna upp en generator än hela bilen.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

stRaend
6 januari 2010
#9
ExtraKim skrev:
Nej det räcker med en.

Grjen är att om säkringen brinner så riskerar man att bränna generatorn, men det är bättre att bränna upp en generator än hela bilen.

varför? om säkringen går paj och det är kortis på den sidan som batteriet är i kopplat så finns det ju ingen säkring för det? Eller är jag helt ute? hmm

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
6 januari 2010
#10
Om generatorn pajar så har du bara en strömkälla: batteriet. Klipper du strömen från batteriet så kan inget hända.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

stRaend
6 januari 2010
#11
nemen alltså du har ju + från generatorn, och om du då har säkringen fram och den pajar så har du ju 3-4 meter kabel som inte är säkrad från batteriet? och om du har säkringen bak så har du ju 3-4 meter vid generatorn som inte är säkrad?

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
6 januari 2010
#12
Men om du bara har ETT batteri så räcker det att säkra där det sitter, finns ju ingen annan strömkälla.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

6 851 Inlägg
6 januari 2010
#13
ExtraKim skrev:
Men om du bara har ETT batteri så räcker det att säkra där det sitter, finns ju ingen annan strömkälla.

Fast nu menar ju jag att koppla in ett eller flera batterier bak.
Ist. för att gå från org. batteri och bak till batterierna, så kopplar jag in mej direkt på generatorn och drar kabeln bak.
Man använder ju som sagt inte säkringar vid org. montering (har jag för mej) och undrar då även varför man inte gör detta..?


2 024 Inlägg
6 januari 2010
#14
När en biltillverkare tar fram sin konstrukttion så beräknas och testas allt väldigt noga, även strömkablarna, det väljs en bra kvalitet och den monteras på ett bra sätt och därefter testas en bilmodell många tusen mil i alla tänkbara förhållanden innan den börjar säljas. Bilen i detta utförande är vad försäkringsbolagen försäkrar då de anser att biltillverkarens tester är tillräckliga. Du kan själv dra en osäkrad kabel om du vet till 100% vad du håller på med, tar rätt kabel, dimensionerar rätt och monterar den så att den ska klara sig utan att skadas eller nötas hål på. Men ett försäkringsbolag skulle aldrig godkänna en skadeanmälan om det ändå skulle uppstå en brand om de kan misstänka att det beror på de efterinstallerade kablarna. Med andra ord, vet du vad du gör och litar till 100% på dig själv och ditt material så kör osäkrat, för då bör det ju inte hända nåt, men för din egen skull, kör med säkringar på allt som eftermonteras utifall att oturen är framme, så att du får ut pengar på försäkringen.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
6 januari 2010
#15
Anledningen till att man inte säkrar av orginalkablaget är att om säkringen går sönder så pajar generatorn.

Ska du ha batterier både fram och bak så MÅSTE du ha säkringar i BÅDA ändarna av den kabeln.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

6 851 Inlägg
6 januari 2010
#16
ExtraKim skrev:
Anledningen till att man inte säkrar av orginalkablaget är att om säkringen går sönder så pajar generatorn.

Det va mest detta jag fundera över..tanken va igentligen att göra avsäkring på kabeln, men va lite osäker då det org. inte sitter någon på bilar som har batteri i bakre delen av bilen och varför..


3 466 Inlägg
6 januari 2010
#17
TT-Avant skrev:
Lånar tråden lite. Men om man drar en kabel direkt från generatorn till ett bakre batteri, skall då denna oxå avsäkras i båda ändar?
För som jag förstått det så gör man ingen avsäkring alls? på kabeln som har org. montering under tex. baksäte eller bagaget.

Varför dra en kabel direkt från generatorn till bakre batteri när du kan parallellkoppla batterierna?
Den laddar ju båda batterierna ändå..

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"


Sök