3258
Sök

Golf VR6 -92 trycker ur sig vatten

3 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
#1
Hej jag har problem med min kära bil sad Det är en Golf III VR6 -92 som gått 27xxx mil

Den trycker ur sig vattnet ur expansionskärlet. Alltså de blir för högt tryck i kylsystemet hmm

Tempmätaren funkar ju inte heller så man vet ju inte om tempen är onormalt hög.

Killen har kollat på bilen och kylaren läcker i gavlarna men han funderar på om det skulle kunna vara topplocket som är dåligt


3 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#2
Är de ingen som vet nåt?  hmm


Mr. AUDI !
642 Inlägg
10 januari 2010
#3
LillMadde-89 skrev:
Hej jag har problem med min kära bil sad Det är en Golf III VR6 -92 som gått 27xxx mil

Den trycker ur sig vattnet ur expansionskärlet. Alltså de blir för högt tryck i kylsystemet hmm

Tempmätaren funkar ju inte heller så man vet ju inte om tempen är onormalt hög.

Killen har kollat på bilen och kylaren läcker i gavlarna men han funderar på om det skulle kunna vara topplocket som är dåligt

Är det som du beskriver så är det troligast toppen sad

Four Rings To Rule Them All!

1 207 Inlägg
10 januari 2010
#4
Något med topplocket eller packningen låter rimligt. Hur ser oljan ut? Ryker det mycket ut avgasröret (vit rök)?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
10 januari 2010
#5
börja med att byta locket till exp kärlet

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

269 Inlägg
10 januari 2010
#6
tyvärr så är topparna kass på vr6 o speciellt om den gått så långt..
Me som någon nämde testa med locket funkar inte det så är det toppen o så om inte kedjorna är byta så ärdet dags o det är inte gratis

VW Passat R Tdi 4motion

16 197 Inlägg
10 januari 2010
#7
TdiR skrev:
tyvärr så är topparna kass på vr6 o speciellt om den gått så långt..
Me som någon nämde testa med locket funkar inte det så är det toppen o så om inte kedjorna är byta så ärdet dags o det är inte gratis

jo ska man lämna in å byta kedjor så kostar de massor men har man lite koll på meckandet så fixar man de själv smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Diktator
968 Inlägg
10 januari 2010
#8
LillMadde-89 skrev:
Killen har kollat på bilen och kylaren läcker i gavlarna men han funderar på om det skulle kunna vara topplocket som är dåligt

läcker gavlarna på kylaren? kanske ska fixa det innan ni ger er in på avancerad motor teknik... dom flesta bilarna arbetar vattnet under högt tryck för att kokpunkten ska bli högre på vattnet, så om det läcker så uppstår inget tryck, så kokar den innan fläkten går igång...

3 Inlägg
11 januari 2010
Trådstartare
#9
Den ryker lite väl mycket tycker jag men det är svårt att veta om den ryker onödigt mycke nu när de är så kallt.
Oljan ser bra ut och inga tecken på vatten.

Funderar på att lämna in den och göra CO-halt test i exp. kärlet.

Har hjälp med skruvandet så det ska inte vara några större problem

Brandis
läcker gavlarna på kylaren? kanske ska fixa det innan ni ger er in på avancerad motor teknik... dom flesta bilarna arbetar vattnet under högt tryck för att kokpunkten ska bli högre på vattnet, så om det läcker så uppstår inget tryck, så kokar den innan fläkten går igång...

Såklart ska kylaren bytas och kokpunkten blir lägre när det inte är tryck såklart. Ändå har det blitt sånt tryck att vattnet sprutat ut och lagt sig i fjäderbenstornen.

Återkommer med mer info senare då jag hört med en verkstad

// Lillmadde


Försöker iaf
1 998 Inlägg
12 januari 2010
#10
Japp vi va och gjorde ett co-test förut. Visade inte ett dugg på mätaren.

Men vi funderar på om vattenpumpen har gett sig. Skulle ju tydligen va plastimpelrar på den så de kan ju ha gått när de blev ice-slushi i slangarna...

Men lock, kylare och vattenpump är de som ska bytas iaf. Eller har ni några andra tips/idér på vad de kan va?

Sen går den nästan för bra för att ha en spricka i toppen. Men vi får väl se hur de blir efter att vi bytt ovanstående delar

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Försöker iaf
1 998 Inlägg
13 januari 2010
#11
Nu till en annan fråga. Passar golf III 1,8 kylaren eller är de speciell för vr6?

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

1 785 Inlägg
13 januari 2010
#12
LillMadde-89 skrev:
Hej jag har problem med min kära bil sad Det är en Golf III VR6 -92 som gått 27xxx mil

Den trycker ur sig vattnet ur expansionskärlet. Alltså de blir för högt tryck i kylsystemet hmm

Tempmätaren funkar ju inte heller så man vet ju inte om tempen är onormalt hög.

Killen har kollat på bilen och kylaren läcker i gavlarna men han funderar på om det skulle kunna vara topplocket som är dåligt

Troligen är det topplockspakningen som är dålig och trycker ut kompressionstrycket från cylindrarna till kylvätskekanalerna. Starta motorn kall med expansionskärlets lock avskruvat och håll handen tätslutande ovanpå kärlet. Känner du ett tryck mot handen är det garanterat toplockspakningen som är kass. Normalt ska du inte känna något övertyck alls den närmsta 20sekunderna efter start.
Senast redigerat av dbjanoz (13 januari 2010)

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Försöker iaf
1 998 Inlägg
13 januari 2010
#13
dbjanoz skrev:
LillMadde-89 skrev:
Hej jag har problem med min kära bil sad Det är en Golf III VR6 -92 som gått 27xxx mil

Den trycker ur sig vattnet ur expansionskärlet. Alltså de blir för högt tryck i kylsystemet hmm

Tempmätaren funkar ju inte heller så man vet ju inte om tempen är onormalt hög.

Killen har kollat på bilen och kylaren läcker i gavlarna men han funderar på om det skulle kunna vara topplocket som är dåligt

Troligen är det topplockspakningen som är dålig och trycker ut kompressionstrycket från cylindrarna till kylvätskekanalerna. Starta motorn kall med expansionskärlets lock avskruvat och håll handen tätslutande ovanpå kärlet. Känner du ett tryck mot handen är det garanterat toplockspakningen som är kass. Normalt ska du inte känna något övertyck alls den närmsta 20sekunderna efter start.

De blir inget ordentligt tryck förän de blir varmt. Ska kolla pumpen iaf. Va inte så dyr men sitter förjävla trångt till...

Sen borde man få utslag på co i expansionskärlet. På min m20b20 så va packningen kass och efter att man gasat så kom de vita bubblor som luktade avgaser. Inget sådant på denna dock. Får väl se hur pumpen ser ut

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

9 Inlägg
14 januari 2010
#14
Läker kylaren i gavlarna så är det en stark misstanke till att den har frys-sprängt lite pryttlar. Vattenpumpen ligger nära till hands särskilt om den har plastproppeller.... Om kylaren passar och har samma storlek och uttag för termo-brytare etc så finns det inte någon större anledning till att inte använda den. Kylarverkstäder brukar annars slå bilskroten och bildelsförsäljarna på fingrarna BIG TIME när det gäller prisbild på kylare. Kolla med dom och se om det finns någon slant att spara.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
14 januari 2010
#15
vwdragrod skrev:
Läker kylaren i gavlarna så är det en stark misstanke till att den har frys-sprängt lite pryttlar. Vattenpumpen ligger nära till hands särskilt om den har plastproppeller.... Om kylaren passar och har samma storlek och uttag för termo-brytare etc så finns det inte någon större anledning till att inte använda den. Kylarverkstäder brukar annars slå bilskroten och bildelsförsäljarna på fingrarna BIG TIME när det gäller prisbild på kylare. Kolla med dom och se om det finns någon slant att spara.

Jo gissar på detta. Ska försöka skruva bort pumpen imorgon så får vi se.
Men går de lättare om man skruvar bort innerskärmen eller ska man ta den uppifrån? Den ligger ju jäms med balken

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Audi/Wv mek
148 Inlägg
15 januari 2010
#16
ta bort innerskärmen du!! det brukar löna sig i längden!! just vr6:an är ju inte så rolig över huvud taget att hålls på med så alla förenklande ingrepp brukar va bäst:)

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

Försöker iaf
1 998 Inlägg
17 januari 2010
#17
Har nu skruvat bort vattenpumpen och impelrarna såg ganska bra ut utom en som de hade gått en flis ur.

Så kylaren borde väl inte göra att den kokar?

Tips mottages gärna. Tjejen behöver bilen och hon börjar bli ganska desperat..... = inget fredasmys sad

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 januari 2010
#18
Termostaten brukar vara no1 anledningen till att bilar kokar (såvida du inte redan kollat att vattnet verkligen cirkulerar runt hela termostathuset och ut i kylaren)


Försöker iaf
1 998 Inlägg
17 januari 2010
#19
Vi kom på de efter lite funderande. Totalt hjärnsläpp tongue

Behöver man lufta systemet och hur i såna fall?
Senast redigerat av Boostrider (17 januari 2010)

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

Försöker iaf
1 998 Inlägg
19 januari 2010
#20
Behöver man lufta kylsystemet sen. Och hur gör man de isåfall?

Vad brukar va felet på tempmätarna på vr6? Vart sitter givaren och vilken färg har kablarna?

Behöver verkligen hjälp med detta

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet


Sök