2394
Sök

Köpt bil men inte fått papper

Självlärd
3 083 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#1
Köpte min bil för några månader sedan. Själv bor jag på gotland o förra ägaren i kalmar. Dom var här och lämnade bilen och vi skrev kvitto o allt. Dom fick min adress för att dom skulle skicka papprena på posten. Dom säger att dom har skickat papprena två gånger. Men jag har inte fått några papper.. Så slarviga är inte ens posten att dom slarvar bort två brev till mig från samma avsändare.

Vad ska jag göra? Kan ju inte direkt ringa polisen.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

5 111 Inlägg
10 januari 2010
#2
Varför kan du inte det?


Självlärd
3 083 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#3
Volvo544special65 skrev:
Varför kan du inte det?
Har iofs ett kvitto. Men ändå. Vad skulle jag säga till polisen?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

836 Inlägg
10 januari 2010
#4
vilka papper skulle dom skicka på posten till dej??


342 Inlägg
10 januari 2010
#5
Av det som TS skrivit hittills så är det inget polisärende utan en fråga att lösa mellan TS och säljaren.

Jag hade i TS sits kontaktat säljaren ytterligare en gång och begärt att de beställer ett nytt registreringspapper och sänder det till honom som rekommenderat brev, alltså inte som vanlig post. Det är trots allt en värdehandling det handlar om och sådana bör man inte skicka som normala brev.
Det, samt dubbel- eller varför inte trippelkontrollera att de verkligen skriver rätt adress på försändelsen.
I TS sits hade jag till och med gärna tagit kostnaderna för detta också, bara det blev gjort.

Steg 2 är att helt undvika posten och antingen själv, eller genom kontakt/ombud som du litar på, personligen hämta registreringshandlingarna från säljaren hos säljaren.
Senast redigerat av 9Femma (10 januari 2010)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

5 198 Inlägg
10 januari 2010
#6
Vad ska polisen göra ? säga fy eller ? inte ens det kan om göra..

836 Inlägg
10 januari 2010
#7
men varför skickar inte säljaren papperna till vv direkt???

Kommer upp fler o fler trådar me folk som litar på andra folk som dom inte känner...dax för folket att ta sej i kragen och inte lita på folk tongue


Självlärd
3 083 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#8
Det är ju som 9femma och gamlingen skriver.. Vad ska polisen göra? Och har någon annan fått fatt på ägarbytarpapprena så finns det ju risk för att den idioten har skrivit över bilen på sig? Tar iofs fem sekunder o kolla på TSS men iaf. Jag får helt enkelt kolla med säljaren igen.. Grejen är att jag bytte min cross mot bilen.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Självlärd
3 083 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#9
kenny_crx skrev:
men varför skickar inte säljaren papperna till vv direkt???

Kommer upp fler o fler trådar me folk som litar på andra folk som dom inte känner...dax för folket att ta sej i kragen och inte lita på folk tongue
Jag måste ju skriva på innan?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

836 Inlägg
10 januari 2010
#10
så dom "hade inte regg papper" när du köpte bilen? då skulle du sagt nej men då väntar vi tills ni har papper och träffas igen... men om dom jävlas så bara ställ bilen på alla olämpliga parkeringar så dom får hem en jävla bunt me p böter


Självlärd
3 083 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#11
Dom säger att nya papper kommer kosta 150kr för att dom redan beställt nya en gång. stämmer detta?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

213 Inlägg
10 januari 2010
#12
9Femma skrev:
Av det som TS skrivit hittills så är det inget polisärende utan en fråga att lösa mellan TS och säljaren.

Jag hade i TS sits kontaktat säljaren ytterligare en gång och begärt att de beställer ett nytt registreringspapper och sänder det till honom som rekommenderat brev, alltså inte som vanlig post. Det är trots allt en värdehandling det handlar om och sådana bör man inte skicka som normala brev.
Det, samt dubbel- eller varför inte trippelkontrollera att de verkligen skriver rätt adress på försändelsen.
I TS sits hade jag till och med gärna tagit kostnaderna för detta också, bara det blev gjort.

Steg 2 är att helt undvika posten och antingen själv, eller genom kontakt/ombud som du litar på, personligen hämta registreringshandlingarna från säljaren hos säljaren.
efter som han skickade det till dig som rekomenderat brev är det bara höra med posten.. då är det deras skyldighet att se till att brevet kommer fram...

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

Självlärd
3 083 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#13
kenny_crx skrev:
så dom "hade inte regg papper" när du köpte bilen? då skulle du sagt nej men då väntar vi tills ni har papper och träffas igen... men om dom jävlas så bara ställ bilen på alla olämpliga parkeringar så dom får hem en jävla bunt me p böter
Dom hade precis köpt bilen här på ön och papprena låg i kalmar.. Dom har sin stuga drygt 12mil ifrån mig hmm

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

1 798 Inlägg
10 januari 2010
#14
du får helt enkelt telefon terrorisera han igen eller ställa den på dumma platser jag så får han böter om han nu inte har skickat in ändå då lär dem ju komma till dig sen hehe.

Sen fattar jag inte varför man köper bilar mm eller byter som du gjort utan att få papper på en gång inga papper ingen affär så är de.

Sen varför skulle inte han kunna skicka in de själv förfalska en namnteckning på ägarbyte är väl inte de svåraste tror inte precis att dem sitter o kolla de med förstoringsglas på transport-styrelsen

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Meister
6 763 Inlägg
10 januari 2010
#15
Volvo142_73a skrev:
Dom säger att nya papper kommer kosta 150kr för att dom redan beställt nya en gång. stämmer detta?
Tror de kostar 100 eller 150kr för nya papper. Säg att han får förfalska din namnteckning så slipper han skicka pappret till dig


Självlärd
3 083 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#16
fredde85 skrev:
du får helt enkelt telefon terrorisera han igen eller ställa den på dumma platser jag så får han böter om han nu inte har skickat in ändå då lär dem ju komma till dig sen hehe.

Sen fattar jag inte varför man köper bilar mm eller byter som du gjort utan att få papper på en gång inga papper ingen affär så är de.

Sen varför skulle inte han kunna skicka in de själv förfalska en namnteckning på ägarbyte är väl inte de svåraste tror inte precis att dem sitter o kolla de med förstoringsglas på transport-styrelsen
Helt sant att man kan det. Men med tanke på att jag inte har fått papper från TSS så antar jag att han inte har det. Ska inte nya ägaren skriva per.nr också?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

1 798 Inlägg
10 januari 2010
#17
Volvo142_73a skrev:
fredde85 skrev:
du får helt enkelt telefon terrorisera han igen eller ställa den på dumma platser jag så får han böter om han nu inte har skickat in ändå då lär dem ju komma till dig sen hehe.

Sen fattar jag inte varför man köper bilar mm eller byter som du gjort utan att få papper på en gång inga papper ingen affär så är de.

Sen varför skulle inte han kunna skicka in de själv förfalska en namnteckning på ägarbyte är väl inte de svåraste tror inte precis att dem sitter o kolla de med förstoringsglas på transport-styrelsen
Helt sant att man kan det. Men med tanke på att jag inte har fått papper från TSS så antar jag att han inte har det. Ska inte nya ägaren skriva per.nr också?
Ja de ska han men vet man bara namn o ort på personen är sådant lätt att få tag på bara ringa till skattekontoret eller va de heter har gjort de själv

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Självlärd
3 083 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#18
Jo det har du ju iofs rätt i smile. Dom skulle beställa nya papper imorgon. så får väl se vad som händer

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

508 Inlägg
10 januari 2010
#19
man undrar ju ibland ifrån vilken jordhåla i skogen folk kommer ifrån numera... klart man ser till att posta direkt vid köpet så slipper man alla problem...

Självlärd
3 083 Inlägg
10 januari 2010
Trådstartare
#20
Ingen som åker mellan söderåkra och gotland?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.


Sök